Last Updated:

عوامل رد شدن در تست‌های معاینه فنی

فرمون

سید نواب حسینی‌منش مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران درباره وضعیت معاینه فنی تهرانی‌ها اظهار داشت: تعداد زیادی از خودروهایی که پلاک تهران هستند در شهر تهران ساکن نیستند ولی بر اساس آمارهای موجود حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو پلاک تهرانی مشمول دریافت معاینه فنی هستند.

به گزارش فرمون به نقل از گسترش نیوز، وی ادامه داد: از بین این تعداد خودرو، ۲ میلیون خودرو دارای معاینه فنی و ۵۰۰ هزار خودرو فاقد معاینه هستند. همچنین تا کنون حدود ۵ درصد از خودروهای فاقد معاینه فنی در تهران توسط دوربین‌ها جریمه شده‌اند.

حرف اول مردودی‌ها آلایندگی است

حسینی‌منش در ادامه بیان داشت: میزان مراجعات به مراکز معاینه فنی حدود ۸ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این افزایش به علت اجرایی شدن فاز دوم طرح کاهش بوده است. بیشترین آمار مردودی‌ خودروها نیز مربوط به آلایندگی خودروها است که ۴۵ درصد از مردودی‌ها را شامل می‌شود. بعد از آلایندگی مواردی همچون انحراف فرمان، ترمز و تعلیق بیشترین آمار مردودی را داشته‌اند.

عوامل رد شدن در تست‌های معاینه فنی

مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران در مورد عوامل رد شدن در تست‌ها گفت: یکی از عوامل مهم در رد شدن تست‌ها عدم تعمیرات و نگهداری‌های دوره‌ای خودروها است. در دنیا وقتی خودرویی به سن ۱۰ سالگی برسد فرسوده محسوب می‌شود، اما در کشور ما پس از ۴ سال نیاز به معاینه فنی پیدا می‌کند. مردم باید تعمیرات را به صورت دوره‌ای و منظم در تعمیرگاه‌ها انجام دهد. استفاده از لوازم نامرغوب و تقلبی نیز باعث رد شدن در تست‌ها خواهد شد و مردم باید در این زمینه دقت بیشتری داشته باشند.

[irp posts="540" name="مراحل معاینه فنی خودرو 98+مدارک موردنیاز"]

وی ادامه داد: تغییراتی ظاهری مانند رینگ‌های اسپرت، بستن گارد، چراغ زنون، تغییر ارتفاع و ... باعث رد شدن در تست‌ها می‌شود. البته باید گفت که در مورد شیشه‌های دودی سختگیری بالایی وجود ندارد و فقط مواردی که شیشه دودی با شدت بالا دارند معاینه فنی داده نمی‌شود.

گفتنی است که شهرداری تهران برای خودروهای کم آلاینده تخفیف ۲۵ درصدی برای ورود به محدوده طرح ترافیک و آلودگی هوا در نظر گرفته است و به همین منظور مراجعات به مراکز معاینه فنی افزایش پیدا کرده است. هزینه دریافت معاینه فنی به طور کلی ۳۷ هزار تومان است.