Last Updated:
عمر مفید خودروهای ایرانی

عمر مفید خودروهای ایرانی و 10 نکته طلایی افزایش عمر مفید خودرو

فرمون

عمر مفید خودروها مدت زمانی است که خودرو در سلامت نسبی است و هزینه های زیادی را بابت تعمیرات آن به شما تحمیل نمی کند. رانندگان با خودروهای شخصی خود به طور متوسط سالانه 20.000 کیلومتر مسافت را می پیمایند و طبیعتا هرچه مسافت طی شده کمتر باشد خودرو استهلاک کمتری خواهد داشت. البته نحوه نگهداری از خودرو نیز شرط مهم سلامت خودرو و عمر طولانی تر آن است.

به طور کلی عمر مفید خودروهای ایرانی بین 8 تا 10 سال و حدود 150 هزار کیلومتر است که در خودروهای خارجی می تواند تا 320 هزار کیلومتر برسد. دلیل این کمتر بودن عمر مفید در خودروهای ایرانی، کیفیت پایین تر قطعات، بنزین، روغن موتور و سایر لوازم مصرفی مورد استفاده است.

اگر قصد خرید خودروهای با کارکرد بیش از 150 هزار کیلومتر را دارید باید هزینه های بالای خودور به دلیل استهلاک بالای آن را به جان بخرید. با توجه به افزایش هزینه های قطعات و تعمیرات در سالهای اخیر شاید خرید این خودروها توجیه اقتصادی ندارد. البته بسته به نوع خودرو این هزینه ها متفاوت است و در خودرویی مثل پراید هزینه ها به میزان قابل توجهی از سایر خودروها کمتر است.

نکات طلایی افزایش طول عمر مفید خودرو

1- سرویس های دوره ای منظم خودرو

تعویض به موقع روغن موتور، روغن گیربکس، واسکازین و روغن هیدرولیک از جمله مواردی هستند که با انجام به موقع آنها عمر مفید خودرو افزایش می یابد. دلیل این امر تاثیر آن بر عملکرد قطعات است. اگر روغن خودرو به موقع تعویض نشود وجود براده ها باعث افزایش اصطکاک و سایش قطعات خودرو به یکدیگر شده و عمر مفید قطعات را کاهش می دهند.

هر خودرو تولید داخل یا خارج دارای دفترچه راهنما است که می توانید زمان مناسب تعویض روغن و سایر لوازم مصرفی خودرو را ببینید. علاوه بر آن بر روی قوطی روغن میزان مسافتی که برای خودرو قابل استفاده است بر حسب کیلومتر درج شده است. با توجه به افزایش قیمت روغن موتور، سودجویان انواع مختلفی از روغن های تقلبی را در بازار عرضه کرده اند که باید توجه و دقت بیشتری در خرید انواع روغن خودرو داشته باشید. به طور معمول کارکرد مفید روغن موتور بین 4 تا 6 هزار کیلومتر است که تعویض به موقع آن باعث کاهش استهلاک خودرو و جلوگیری از آسیب به موتور خواهد شد.

توجه داشته باشید که با هر بار تعویض روغن موتور بایستی فیلتر روغن نیز تعویض شود.

با نصب فرمون قیمت روز خودرو دست دوم خود را ببینید.

 

فیلتر هوا و صافی بنزین نیز از دیگر قطعات مصرفی هستند که باید در هربار تعویض روغن، بررسی و تعویض شوند. عمر مفید این قطعات نیز در دفترچه راهنما نوشته شده است و با توجه به کیفیت پایین بنزین ایرانی و همینطور میزان آلودگی هوای بالا در تهران و سایر کلانشهر ها در ایران، تعویض زودتر آنها توصیه می شود.

اغلب افراد بر این باورند که تعویض روغن گیربکس و خصوصا واسکازین اهمیتی ندارد و تنها در صورت کم شدن سطح روغن، به آن اضافه می کنند. اما کارشناسان توصیه می کنند برای بهبود عملکرد خودرو و افزایش طول عمر آن، این روغن ها در بازهای زمانی مناسب به طور کامل تعویض شوند. در دفترچه راهنمای پراید آمده است روغن گیربکس و روغن واسکازین هر 30 هزار کیلومتر و یا هر دو سال باید تعویض شود. همچنین برای پراید روغن هیدرولیک فرمان باید هر 60 هزار کیلومتر تعویض شود.

پاره شدن تسمه تایم یکی از موارد خطرناکی است که علاوه بر امکان بروز حوادث رانندگی و تصادف در جاده ها می تواند به سایر قطعات مهم و اصلی خودرو مانند سرسیلندر نیز آسیب بزند و راننده را متحمل هزینه های بالای تعمیر خودرو نماید. برای خودرو پراید توصیه می شود هر 50 هزار کیلومتر برای خودروهای یورو 4 و هر 80 هزار کیلومتر کارکرد برای خودروهای یورو2 تسمه تایمینگ تعویض شود.

شمع خودرو وایر شمع نیز از جمله قطعات مصرفی خودرو است که در عملکرد موتور و میزان مصرف سوخت بسیار موثر است.

در خودرو پراید روغن ترمز هر 60 هزار کیلومتر بایستی تعویض شود. عدم تعویض به موقع روغن ترمز می تواند باعث کاهش قدرت ترمزگیری خودرو و خورده شدن قطعات سیستم ترمز شود.

2- نکات نگهداری از سیستم برق خودرو

دینام و باطری و سیم کشی خودرو از جمله بخش های مهم خودرو هستند که باید در نگهداری از آنها دقت نمود. استفاده از سیستم های صوتی قوی باعث افزایش جریان کشیدن از سیستم برق خودرو می شود و می تواند به باتری ، دینام و سیستم برق خودرو آسیب برساند. برای استفاده از سیستم های صوتی قوی، پروژکتورهای قوی و سایر لوازم تزیینی و جانبی خودرو که نیاز به جریان برق زیاد دارند بهتر است از باتری اضافه یا دینام پر جریان تر استفاده کنید تا از  استهلاک سیستم برق خودرو جلوگیری شود.

میزان آب باتری را در فواصل منظم چک کنید و اگر اقدام به موتورشویی کردید پیش از استارت زدن از خشک شدن قسمت های مختلف سیستم برق خودرو مطمئن شوید.

عمر باتری خودرو بین 2 تا 3 سال است که برای چک کردن عمر باقیمانده آن می توانید به باطری سازی مراجعه کنید تا با استفاده از تستر دینام و باتری بررسی شود و از قابلیت آن مطمئن شوید.

3- سیستم خنک‌کننده موتور خودرو و نگهداری از آن

سیستم خنک‌کننده موتور شامل‏ رادیاتور، فن، واتر پمپ یا پمپ آب، ترموستات و ضدیخ است که باید به صورت دوره ای مورد بازدید قرار گیرد. عدم نشتی از رادیاتور خودرو، واترپمپ و سایر شلنگها و اتصالات باید مورد بررسی قرار گیرد و در صورت مشاهده هرگونه نشت مایع از خودرو برای رفع و تعمیر آن اقدام شود.

استفاده از ضدیخ و تجدید آن در هر سال یا طبق راهنمای دفترچه از دیگر موارد مهم نگهداری خودرو و افزایش طول عمر آن است. عدم توجه به این امر می تواند باعث خرابی واترپمپ و سایر قطعات شود.

4- سیستم تهویه، کولر و بخاری خودرو

جهت جلوگیری از بروز مشکل برای سیستم کولر خودرو، ماهی یکبار و حتی در در هوای سرد نیز آن را روشن کرده و اجازه دهید تا مدتی کار کند.

بخاری خودرو به طور معمول نیاز به ملاحظه خاصی ندارد. عمده مشکلاتی که برای بخاری خودرو اتفاق می افتد ناشی از گرفتگی یا خرابی رادیاتور بخاری، فن و یا ترموستات است.

5- نگهداری از لاستیک‌ها و چرخ خودرو

میزان آج لاستیک خودرو، تنظیم باد تایر و بالانس بودن چرخ ها از عوامل مهم در نگهداری خودرو است. بالانس نبودن و تنظیم نبودن چرخ خودروها باعث افزایش فشار به بخشی از خودرو و استهلاک جلوبندی خودرو می شود.

میزان آج لاستیک خودرو باید مناسب باشد تا از سر خوردن خودرو و یا ترکیدن لاستیک جلوگیری شود. قطعات جلوبندی خودرو، سیستم تعلیق و فرمان باید هر 3 ماه بررسی شود. چرخ ها در فاصله زمانی 3 تا 6 ماهه بالانس شود. باد لاستیک باید به طور منظم چک و تنظیم شود. عدم تنظیم باد لاستیک ها می تواند باعث ترک خوردن لاستیک ها شود.

6- توجه به چراغ های هشدار خودرو

در تمامی خودروها در پشت فرمان، علائم و چراغ هایی برای هشدار وجود دارد که در صورت بروز مشکل روشن می شوند. در صورت روشن شدن این چراغ های هشدار حتما رسیدگی کنید و در اولین فرصت به مکانیک مراجعه کنید. البته تمامی این علایم نشان دهنده بروز مشکل نیستند و برخی تنها نقش اعلان دارند. در عکس زیر می توانید این علائم و معانی هریک را ببینید.

چراغ های هشدار پشت آمپر

7- استفاده از قطعات یدکی اصلی

در خرید قطعات یدکی خودرو دقت کنید. با افزایش قیمت قطعات یدکی خودرو، قطعات تقلبی نیز افزایش یافته است. سعی کنید از قطعات با کیفیت بالا استفاده کنید تا از ضررهای ناشی از قطعات یدکی نامرغوب جلوگیری کنید. باز و بسته کردن قطعات خودرو برای تعویض قطعه ای خاص باعث افزایش استهلاک قطعات می شود و همین موضوع می تواند عامل خرابی های دیگر شود. بنابراین سعی کنید از قطعات اصل و شرکتی برای خودرو خود استفاده کنید تا از باز و بست مکرر قطعات خودرو جلوگیری شود.

8- استفاده از سوخت مناسب

خودروهایی که توربوشارژ هستند بهتر است از بنزین های سوپر استفاده کنند. همچنین توصیه می شود به صورت دوره ای از تمیزکننده ها و مکمل های سوخت استفاده شود تا رسوباتی که به دلیل سوخت ناقص بنزین در سیستم احتراق بوجود می آیند، تمیز شوند. محصولات انژکتورشور، اکتان و مکمل های سوخت از انواع این محصولات هستند که به بهبود راندمان موتور خودرو و افزایش طول عمر مفید آن کمک می کنند.

9- نحوه رانندگی و اصلاح آن

یکی از عوامل مهم در افزایش عمر مفید خودرو نحوه رانندگی است. هرچه به موتور خودرو فشار بیشتری وارد شود عمر مفید خودرو کاهش می یابد. رانندگی با شتاب گیری و ترمز گرفتن های پی در پی و شدید، رانندگی در مسیرهای صعب العبور و جاده های نامناسب، رانندگی با دور موتور بالا، رانندگی با بارهای سنگین و به مدت طولانی، همگی باعث افزایش استهلاک خودرو می شوند. توصیه می شود رانندگی آرام و یکنواختی داشته باشید و به دست اندازهای جاده توجه کنید.

برای افزایش عمر مفید خودرو توصیه می شود پس از روشن کردن آن چند دقیقه ای را با دور موتور کم رانندگی کنید تا قطعات خودرو گرم شده و عملکرد بهتری داشته باشند.

10- شست‌ و شوی صحیح خودرو

عدم شستشو و تمیز نکردن بدنه خودرو می تواند باعث کدر شدن رنگ خودرو شود. نگهداری خودرو در پارکینگ مسقف و عدم تابش مستقیم نور آفتاب باعث افزایش عمر رنگ خودرو می شود.

توجه داشته باشید که اگر گل و لای به گلگیر و قسمت های زیرین خودرو پاشیده شده است در اولین فرصت به کارواش مراجعه کنید تا موجب پوسیدگی و خوردگی قطعات خودرو نشود. همچنین فضولات پرندگان بر روی رنگ خودرو اثر مخرب دارد و به آن آسیب می زند.

اگر رنگ خودرو بر اثر تصادف و ... از بین رفت در اولین فرصت برای رفع آن اقدام کنید تا دچار خوردگی و زنگ زدگی و پوسیدگی نشود.

توجه کنید که از موتورشویی تا حد امکان خودداری کنید تا از نشت آب به سیستم برق خودرو و بخش های الکترونیکی جلوگیری شود. ورود آب به بخش های الکترونیکی می تواند باعث نقص سیستم برق خودرو و خرابی دلکو، کوئل، شمع ها، .... شود.