Last Updated:
علت گاز نخوردن ماشین

7 علت گاز نخوردن ماشین

فرمون

اگر هنگام فشار دادن پدال گاز خودرو شما گاز نمی خورد و شتاب نمیگیرد می تواند دردسرآفرین شود و نشانی از مشکلات جدی تر باشد. گاز نخوردن ماشین اغلب به علت احتراق ناقص است که خود می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد.

آیا می دانید خودرو چگونه شتاب می گیرد؟

برای اینکه خودرو شتاب بگیرد مقدار معینی هوا و سوختی را که در محفظه احتراق فشرده و مشتعل می شود ، مصرف می کند، سپس گازهای خروجی به سرعت از لوله اگزوز خارج می شوند. هر چیزی که این روند را مختل کند ، منجر به از دست دادن شتاب خودرو و گاز نخوردن آن می شود. به طور کلی وقفه در سوخت رسانی و رسیدن هوا و یا مشکل در سنسورها، عوامل اصلی گاز نخوردن خودرو هستند.

عواملی که باعث کاهش شتاب خودرو می شوند:

1-مشکل در ECU خودرو

ECU قطعه ای است که نقش مغز خودرو را دارد و دستورات مختلف را به بخش های مختلف صادر می کند. اگر این قطعه از تنظیم خارج شود می تواند باعث اختلال در عملکرد خودرو شود. راه اطمینان از تنظیم بودن این قطعه، دیاگ است. با دیاگ خودرو می توانید از صحت عملکرد ECU مطمئن شوید.

2-کثیفی فیلتر هوا

مشکل دیگری که می تواند باعث گاز نخوردن خودرو شود، گرفتگی و انسداد فیلتر هوا است. فیلتر هوا گرد و غبار، دوده و سایر ناخالصی ها را به دام می اندازد تا از ورود آنها به محفظه احتراق جلوگیری کند. وقتی فیلتر هوا مسدود شود، هوای مورد نیاز به  موتور نمی رسد و احتراق ناقص انجام می شود که بر شتاب خودرو تأثیر می گذارد. توصیه می شود با هر بار تعویض روغن، فیلتر هوا نیز تعویض شود. اگر به تازگی فیلتر هوا را تعویض کرده اید می توانید آن را از محفظه بیرون آورده و با چند ضربه گرد و غبار آن را بتکانید.

فیلتر هوا

3-پمپ بنزین و مشکلات سوخت رسانی

اگر سیستم سوخت رسانی مسدود باشد باعث نرسیدن میزان کافی سوخت به محفظه احتراق می شود. احتراق ناقص می تواند سبب گاز نخوردن و عدم شتاب گیری خودرو شود.

گرفتگی صافی بنزین ، گرفتگی یا خرابی انژکتورهای سوخت ، یا پمپ بنزین معیوب از جمله مشکلات سیستم رسوخت رسانی است که می تواند شتاب خودرو را کم کند.

پمپ بنزین، سوخت را از باک به موتور منتقل می کند که در صورت گرفتگی و معیوب بودن، سوخت کافی به موتور نمی رسد.

صافی یا فیلتر بنزین نیز قطعه ای مصرفی است که با هربار تعویض روغن بایستی تعویض شود.

همچنین برای رفع کثیفی انژکتورها می توانید از محلول های مخصوص برای شستشوی آنها استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: علت گاز خوردن بی دلیل خودرو

4-مشکلات سیستم جرقه زنی

سیستمهای جرقه زنی برای ایجاد جرقه جهت احتراق مخلوط هوا و سوخت طراحی شده اند. شمع های کثیف یا فرسوده و کوئل و وایر شمع های معیوب با احتراق ناقص مانع سوختن کامل سوخت در محفظه احتراق و در نتیجه از دست دادن قدرت و شتاب خودرو می شوند.

5-مشکل در سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن، سطح اکسیژن را در سیستم اگزوز پس از احتراق اندازه گیری می کند. یک سنسور اکسیژن آسیب دیده ، کثیف یا معیوب منجر به افزایش یا کاهش میزان هوا شده و شتاب کند می شود.

6-خرابی سنسور موقعیت میل سوپاپ

اطلاعات این سنسور در ECU برای تنظیم زمان تحویل سوخت و زمان جرقه زنی استفاده می شود. تاخیر در زمان احتراق، حتی اگر چند میلی ثانیه باشد ، باعث می شود خودرو شما شتاب ضعیفی داشته باشد. اگر مشکلی در این سنسور باشد احتمالا چراغ چک خودرو روشن می شود.

7-عیوب مکانیکی در اگزوز اگر راه خروج گازهای حاصل از احتراق مسدود شده باشد، از توانایی تنفس موتور شما جلوگیری می کند. از آنجا که گاز نمی تواند خارج شود ، افزایش فشار گازهای خروجی می تواند قدرت موتور را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. بنابراین بررسی کاتالیست و اگزوز از دیگر مواردی است که باید بررسی شود.

خودرویی که هنگام فشار دادن پدال گاز شتاب مناسبی ندارد ، باید فوراً به صورت حرفه ای بررسی و تعمیر شود. ادامه رانندگی با این خودرو می تواند منجر به تعمیرات گسترده تر و گران تر شود. توصیه می کنیم وسیله نقلیه خود را نزد یک تکنسین حرفه ای مورد اعتماد ببرید تا مشخص شود چه چیزی باعث مشکلات شتاب خودرو شما شده است.