Last Updated:

علت خروج آب از اگزوز چیست؟

فرمون

بعد از مشاهده خروج آب از لوله اگروز در ابتدا باید نوع آن مایع را تشخیص دهید و متوجه شوید که مشکل از کجاست. دلایل معدودی می تواند باعث خروج مایع هایی مثل آب یا بنزین از لوله اگزوز خودروی شما شوند که برخی از آن ها مشکل زا نبوده و برخی دیگر می توانند نشان از مشکل جدی در خودرو باشند. در اکثر موارد همراه با آب خروجی از لوله اگزوز دود سفید نیز خارج می‌شود که این مسئله به شما کمک می‌کند تا مشکل را راحت تر تشخیص داده و با توجه به آن تعمیر کنید و در کل وجود دود سفید از این لحاظ خوب است. خوشبختانه در اکثر مواقعی که دود سفید از لوله اگزوز خارج می‌شود مشکلی نیست، چرا که دود سفید خروجی آب چگالش شده بوده که در سیستم اگزوز بوجود می آید و این پدیده معمولا در روزهای سرد صورت می‌گیرد.

شما می‌توانید این موضوع را در صورتی که دود سفید خروجی از اگزوز شبیه به بخار باشد تایید کنید. این مسئله به راحتی با چند دقیقه درجا کار کردن موتور قابل حل بوده و دود خروجی باید بدون رنگ شود و اگر با این روش مشکل حل شد نیازی به نگرانی نیست.

از سوی دیگر اگر دود سفید خروجی بعد از چند دقیقه کار کردن موتور محو نشده و با حجم بالا تولید شود می‌تواند نشان دهنده مشکل اساسی در موتور شما باشد. به احتمال زیاد سوختگی واشر سرسیلندر یا سرسیلندر و محفظه آسیب دیده موتور می‌تواند باعث نشتی آب به محفظه مخلوط شدن هوا و سوخت شود که این امر موجب خروج دود سفید و قطرات آب از لوله اگزوز شود.

اگر شما به یکی از این مشکلات در خودروی خود مشکوک شدید، چک کردن خودرو توسط یک مکانیک حرفه‌ای بسیار مهم و ضروری است. این مسائل مشکلات بسیار جدی هستند که در صورت اهمیت داده نشدن می‌توانند باعث ایجاد مشکلات بزرگتری شوند که تعمیر آن‌ها بسیار پرهزینه‌تر است.

[irp posts="2032" name="5 علت خراب شدن گیربکس اتوماتیک"]

اگر از اگزوز خودروی شما بنزین خارج شود احتمالا شما متوجه خروج دود سیاه نیز خواهید شد. اگر دود سیاه هم مشاهده شود، نشانه ناقص سوختن بنزین در محفظه احتراق خودرو است. این اتفاق ناشی از وجود سوخت اضافی در محفظه ایست که سوخت و هوا با هم مخلوط  می‌شوند و یا می تواند ناشی از خرابی برخی قسمت‌ها در خودرو نیز باشد.

در اکثر مواقع این مسئله یک مشکل جدی محسوب نمی‌شود و ناشی از کثیفی فیلتر هوایی است که به موقع تعویض نشده و نمی‌تواند مقدار هوای مورد نیاز برای مخلوط شدن با سوخت را وارد کند.

تعویض فیلتر هوا عمل بسیار ساده ایست که شما می‌توانید در کمتر از یک دقیقه انجام دهید. اگر این کار مشکل خروج دود سیاه از اگزوز را رفع نکرد می‌توانید به دنبال مشکلات جدی تر در موتور خودرو باشید.

احتمالا این مشکل مرتبط با نشتی انژکتور سوخت و رگلاتور یا تنظیم کننده سوختی که راه آن بسته شده باشد، یا مسدود شدن خط بازگشت سوخت است. اگر شما هر کدام از این مشکلات را دارید برای رفع و تعمیر آن به یک متخصص نیاز دارید چرا که این مشکات کمی جدی‌تر هستند و تا زمانی که وخیم‌تر نشده‌اند باید مورد بررسی قرار گیرند.

چک شدن خودرو توسط یک متخصص وقتی که از اگزوز خودروی شما آب یا بنزین خارج می‌شود امر بسیار مهمی است و در صورت نادیده گرفته شدن می تواند به مشکلات جدی تری منجر شود. پس بهتر است از یک حرفه ای کمک بگیرید. پس از تماس با کارشناسان رگلاژ، آنها شما را به تعمیرگاه مطلوب شما راهنمایی می کنند.

[irp posts="1407" name="دلایل گاز خوردن خودرو و بالارفتن دور موتور"]