Last Updated:
علت بد جا رفتن دنده و ایجاد صدا در هنگام تعویض دنده

علت بد جا رفتن دنده و ایجاد صدا در هنگام تعویض دنده

فرمون

حتما برایتان پیش آمده است که دنده خودرویتان جا نرفته باشد و صدای ناهنجاری از آن ایجاد شده باشد. معمولا هنگامی که دنده خودرو بد جا می‌افتد همراه با آن صدایی غیر منتظره‌ از گیربکس خودرو خارج می‌شود و البته گاهی نیز ممکن است بعد از جا افتادن دنده، به حالت خلاص برگردد. و البته این امر ممکن است مشکلات جدی را برای شما به وجود آورده باشد. به همین خاطر قصد داریم در این مقاله شما را با دلایل بدجا رفتن دنده و صدای گیربگس آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

دلایل بد جا رفتن دنده

بد جا رفتن دنده ها معمولا همراه با صدای نا معمولی از بخش گیربکس همراه می شود. علاوه بر این ممکن است مشکلات دیگری نیز در این زمینه وجود داشته باشد که از جمله آن ها می توان به خلاص شدن خودکار خودرو اشاره کرد. در برخی شرایط ممکن است ما خودرو را در دنده خاصی قرار دهیم اما پس از اندکی حرکت، خود به خود دنده از جای خود در آمده و خودرو خلاص شود. در این شرایط نیز مشکلاتی برای راننده پیش خواهد آمد که باید هر چه سریع تر برای رفع آن ها اقدام نمود.

یکی از مهمترین قسمت های خودرو در خودروهای دنده دستی، سیستم کلاچ می باشد که در هنگام تعویض دنده ها، درگیر می شود. یکی از دلایل ساده که منجر به بد جا رفتن دنده می شود، عدم فشار دادن کامل کلاچ توسط راننده و همزمان اقدام به تعویض دنده می باشد که در این شرایط معمولا دنده به سختی جا خورده و صدای نا متعارفی از گیربکس به گوش خواهد رسید. علاوه بر این عامل که مستقیما به اشتباه راننده مربوط می شود، عوامل دیگری نیز وجود دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

کمبود روغن واسکازین گیربکس

واسکازین اولین چیزی است که باید چک کنید چون کمبود آن می‌تواند تأثیر مخربی روی سیستم انتقال داشته باشد و عملکرد آن را دچار مشکل کند. پس حواستان به واسکازین گیربکس باشد.

مناسب نبودن کیفیت و غلظت واسکازین

واسکازین باید متناسب با استاندارد سفارش شده از طرف کمپانی باشد و از ریختن واسکازین‌های نامناسب و بی کیفیت جدا خودداری کنید. همچنین اگر کیلومتر کارکرد ماشین زیاد است و واسکازین برای مدتی طولانی عوض نشده، بهتر است در اولین فرصت واسکازین را تعویض کنید. چون مطمئنا دیگر آن کیفیت مطلوب را ندارد و کثیف شده و باعث آسیب به اجزای سیستم انتقال قدرت و بروز مشکل در تعویض دنده خواهد شد

 

 

استهلاک در سیستم کلاچ

خرابی و مستهلک بودن اجزا مجموعه کلاچ یعنی دیسک، صفحه و سیم کلاچ می‌تواند در عملکرد تعویض دنده اختلال ایجاد کند. مثلاً ممکن است هنگامی که ماشین خاموش است دنده به راحتی جا برود ولی هنگامی که ماشین را روشن می‌کنید دنده‌ها دیگر جا نخورند. این مشکل به‌خاطر ایراد در مجموعه کلاچ است. اگر هنگام تعویض دنده (در همه دنده‌ها ) صدایی شبیه به قرچ می‌شنوید به‌خاطر عملکرد بد سیستم کلاچ و احتمالا رگلاژ نبودن سیم کلاچ است.

 

 

استهلاک در دنده‌های برنجی و غلاف کشویی

گاهی اوقات ممکن است بعد از جا رفتن دنده به‌محض شروع به حرکت، در حین حرکت یا حتی زمانی که فشاری روی گیربکس نیست دنده از جای خودش خارج شود و به‌حالت خلاص درآید. این مشکل ممکن است در هر کدام از دنده‌ها خودش را نشان دهد و عمدتاً به دلیل اشکالات گیربکس اعم از ساییدگی زیاد غلاف کشویی و یا ساییدگی خودِ دنده به وجود می‌آید.

خرابی بلبرینگ‌های گیربکس و بوش‌های داخلی نیز می‌تواند این مشکل را به‌وجود آورند. اگر گیربکس را به‌تازگی تعمیر کرده‌اید احتمالا تعمیرکار در نصب گیربکس دچار اشتباه شده و آن را به درستی نصب نکرده و باید دوباره این کار با دقت انجام شود.

مطلب پیشنهادی: علت لرزش دنده خودرو

 

خرابی در فلاویل

فلاویل قطعه ای است که در زمان تعویض دنده مورد استفاده قرار می گیرد و برای تعویض درست دنده مهم است. اگر این قطعه دچار سائیدگی، شکستگی و یا هر مشکلی شود، نمی تواند در درست جا افتادن دنده به خوبی عمل کند.

 

 

خرابی صفحه ی سلکتور

صفحه ی سلکتور وظیفه ی انتخاب دنده ها را هنگام دنده گیری دارد. ترک خوردن این صفحه، شکستگی، چرب شدگی و سائیدگی این صفحه نشان دهنده ی این است که گیربکس نیاز به یک صفحه ی جدید دارد و باید هرچه سریع تر آن را تعویض کرد