Last Updated:

نحوه شکایت از راننده مقصر و پرداخت دیه حوادث رانندگی

فرمون

بی گفت و گو همه می دانیم که آمار تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن در ایران بسیار بالاست. این امر علاوه بر خسارت های مالی و جانی خسارت های روانی جبران ناپذیری هم به ما وارد می کند که هر کدام در جای خود قابل تامل هستند. اگر خدای ناکرده تصادفی کرده اید و با مشکل روبه رو شده اید و می خواهید از راننده مقصر شکایت کنید، نیاز دارید تا اطلاعات پایه ای از موقعیتی که در آن قرار دارید و نحوه شکایت داشته باشید. این مقاله تلاش می کند تا شما را با انواع موقعیت هایی که ممکن است در آن قرار بگیرید و اقدام مناسبی که باید انجام بدهید آشنا کند. پس با ما تا آخر همراه باشید.

شکایت از راننده مقصر در انواع تصادفات

همان طور که می دانید در یک سانحه رانندگی 3 حالت می تواند وجود داشته باشد، تنها خسارت به خودرو، خسارت به خودرو همراه با آسیب فیزیکی سرنشینان و تصادف منجر به مرگ. در این بخش شما را یک به یک با اقدامات لازم جهت شکایت از راننده آشنا خواهیم کرد:

1. شکایت از راننده در تصادف خسارتی

به آن دست از تصادفاتی که صرفا موجب خسارت به خودرو می شود، تصادف خسارتی گفته می شود. تصادفات خسارتی خود به دو دسته ی زیر تقسیم بندی می شوند:

• خسارت کمتر از 7 میلیون تومان: در خسارت های کمتر از 7 میلیون نیازی به کشیدن کروکی توسط افسر نمی باشد.

• خسارت بیشتر از 7 میلیون تومان: در خسارت های بیشتر از 7 میلیون بایستی کروکی توسط افسر کشیده شود.

نحوه شکایت از راننده مقصر در تصادف خسارتی

در تصادفات خسارتی چنانچه دو طرف بر سر مقدار خسارت به توافق برسند می توانند با مراجعه به اداره‌ی بیمه کننده‌ی مقصر، خسارت را دریافت نمایند.

اما در صورت عدم توافق و یا همچنین عدم همکاری راننده مقصر می توانید بر حسب مورد به یکی از دو روش زیر عمل کنید:

• چنانچه میزان خسارت کمتر از 20 میلیون تومان باشد بایستی با مراجعه به شواری حل اختلاف طرح شکایت کنید

• چنانچه میزان خسارت بیشتر از 20 میلیون تومان باشد بایستی با مراجعه به دادگاه حقوقی طرح شکایت کنید

2. تصادف جرحی

به آن دست از تصادفاتی که علاوه بر خسارت خودو موجب آسیب دیدن افراد و سرنشینان نیز می شود تصادف جرحی می گویند.

نحوه شکایت از مقصر در تصادف جرحی

برای شکایت از راننده مقصر در تصادف جرحی که منجر به خسارت جانی شده است، بایستی با در دست داشت کروکی تصادف به دادسرا مراجعه کرده و مراحل قانونی دیگر آن را همچون مراجعه به پزشکی قانونی طی کنید.

در تصادفات جرحی علاوه بر دیه، مجازات های دیگری همچون حبس و یا پرداخت جزای نقدی نیز تعبیه شده است. مراحل شکایت از راننده مقصر در تصادف در این موارد به شرح زیر است:

1. تشکیل پرونده در دادسرا

2. ارائه مدارک مورد نیاز مانند نامه پزشکی قانونی و بیمه نامه

3. استعلام اصل بودن بیمه نامه توسط مقام قضایی

4. صدور قرار مناسب

5. ارجاع پرونده به کارشناس

6. تحقیقات محلی (در صورت نیاز)

7. اعلام نظر نهایی پزشکی قانونی

8. صدور قرار جلب به دادرسی و ارجاع پرونده به دادگاه کیفری دو

9. صدور رای توسط دادگاه

در این موارد، معمولا علاوه بر جبران خسارت، حکم به پرداخت دیه با توجه به جراحات موجود (مثل بخیه یا جراحت سر) داده می شود.

پرداخت خسارت توسط بیمه یا صندوق تامین خسارات بدنی

با توجه به ماده 16 قانون اصلاح قانون بیمه اجباری:

در تصادفات منجر به صدمات بدنی (به غیر از فوت)، بیمه گر یا صندوق تامین خسارت های بدنی موظف است پس از دریافت گزارش پلیس و پزشکی قانونی، حداقل 50 درصد دیه تقریبی جراحات را به مصدوم پرداخت کنند. بقیه مبلغ هم پس از حکم نهایی قابل پرداخت است!

3. تصادف فوتی

به آن دست از تصادفاتی که منجر به فوت یکی از طرفین می شود تصادف فوتی می گویند

نحوه شکایت از راننده مقصر در تصادف فوتی

تصادفات دارای خسارات جانی که به مرگ یکی از طرفین منجر می‌شود قتل غیر عمد محسوب می‌شوند؛ یعنی حتی اگر راننده‌ مقصر سرعت غیرمجاز داشته باشد، وسیله‌ی نقلیه‌‌ی او دارای نقصی باشد که از دلایل تصادف محسوب شود مانند ایراد در سیستم ترمز، در محلی تردد کند که برای او و یا وسیله‌ی نقلیه‌اش مجاز نباشد و … بازهم قصد کشتن کسی را نداشته و تصادف منجر به مرگی که اتفاق افتاده، قتل غیر عمد محسوب می‌شود

در اصل به آن قتل شبه عمد می‌گویند. رعایت نکردن قوانینی مانند سرعت مجاز، توقف قبل از خط عابر و … که از روی عمد انجام ‌می‌شود و به نتیجه‌ای غیر عمد منجر می‌شود. مرگ انسانی دیگر!

با توجه به غیر عمد بودن قتل قصاص رخ نمی‌دهد. مجازات قتل غیر عمد پرداخت دیه است. توجه داشته باشید که این‌گونه تصادفات هم جنبه‌ی عمومی دارند و هم جنبه‌ی خصوصی. جنبه‌ی عمومی مربوط به سیستم قضایی می‌شود که مجازات آن شامل حبس و البته جزای نقدی می‌شود و پرداخت دیه مربوط به جنبه‌ی خصوصی است که به اولیای دم پرداخت می‌شود.

در صورت رضایت اولیای دم پرداخت دیه منتفی می‌شود اما معمولاً سیستم قضایی از جزای نقدی‌ای که به دلیل سرپیچی از قوانین برای شما تعیین کرده است، نمی‌گذرد. ممکن است بسته به نوع جرم از حبس چشم‌پوشی کنند اما معمولاً جزای نقدی بخشیده نمی‌شود.

ممکن است فکر کنید در صورت مست بودن راننده یا بدون گواهی‌نامه بودن او، قتل پیش‌آمده، عمد محسوب می‌شود؛ اما باید بگوییم طبق ماده‌ی 718 تعزیرات قانون مجازات اسلامی اگر راننده مست باشد، گواهی‌نامه نداشته باشد، سرعت زیاد داشته باشد و یا سبقت غیرمجاز گرفته باشد حکم مجازات او سنگین‌تر از حالت عادی خواهد بود اما حادثه‌ی پیش‌آمده همچنان قتل غیر عمد یا شبه عمد محسوب می‌شود.

برای شکایت از راننده فراری در تصادف باید چه اقداماتی کرد؟

یکی از اساس ترین سوال ها این است که برای شکایت از راننده فراری در تصادف باید چکار کنیم. وقتی راننده صحنه را ترک کرده و زیان دیده هم نتوانسته باشد هیچ مدرکی از جمله پلاک خودرو و ... از راننده فراری بدست آورد، قانون در این موارد شرایطی تعریف کرده است ازجمله اینکه: اگر تصادف بین دو خودور باشد و هیچ کدام از سرنشین های خودرو آسیبی ندیده باشند و فقط به خودرو صدمه وارد شده و راننده مقصر فرار کرده باشد، راننده مقصر دچار مجازات نمی شود. فقط مالک خودرو زیان دیده باید با پلیس تماس بگیرد تا بلکه بتواند مدرکی بر علیه راننده مقصر جمع آوری کند.

اما اگر تصادف منجر به جراحت یا فوت شخصی شود فرار از صحنه تصادف و عدم کمک به مصدوم جرم است و قانونگذار در این خصوص به درستی سخت گیری کرده است.

در مرحله اول، صندوق تامین خسارات بدنی، موظف به پرداخت خسارات مصدوم و تامین هزینه هاست. به این ترتیب، حقوق این فرد ضایع نخواهد شد (چه در تصادفات جرحی و چه منجر به فوت)

علاوه بر این، امکان پیگیری قضایی وجود دارد و می توانید با استفاده از شواهد موجود (مثل پلاک خودرو یا دوربین های مدار بسته در سطح شهر) راننده را پیدا کنید. در حالت فرار از صحنه تصادف، اولا قاضی بر طبق قانون حق دادن تخفیف در خصوص مجازات حبس را ندارد. ثانیا قاضی دادگاه مکلف است که شخص خاطی را به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مندرج در قانون محکوم نماید. به عنوان مثال اگر در تصادف با فرض وجود تقصیر راننده یا عابر فوت کند بر طبق ماده ۷۱۴ قانون مذکور، مرتکب به ۶ ماه تا ۳ سال حبس محکوم خواهد شد و اگر در این جا، مرتکب فرار کند قاضی مکلف است که حداقل به ۲ سال حبس تعزیری علاوه بر پرداخت دیه حکم صادر کند و امکان وجود تخفیف نیز وجود ندارد.

مراحل شکایت از راننده فراری در تصادف عبارت اند از:

• آغاز دعوا

• نظریه کارشناسی

• نظریه پزشک قانونی

• رسیدگی دادسرا

• صدور قرار مجرمیت

• رای دادگاه

آیا بیمه در قبال راننده مقصر فراری تعهدی دارد؟

در هر صورت چه راننده مقصر باشد و چه اینکه با رعایت تمام مفاد قانون او در اتفاقات ناگوار دخالتی نداشته باشد، بیمه موظف به پرداخت دیه فردی صدمه دیده یا متوفی شده می باشد. حتی اگر راننده فاقد گواهینامه باشد یا در حین رانندگی مست باشد، بیمه این وظیفه را دارد که خسارت وارده را به زیان‌دیده و یا دیه را به وارث متوفی پرداخت کند. البته در این شرایط بیمه می‌تواند به راننده رجوع کند و مطمئن باشید که این کار را می‌کند.

شکایت از راننده فراری در تصادف با عابر پیاده

برای عابرین پیاده در جاده و خیابان یکسری خط کشی و تابلو های علائم گذاشته شده است که عابر پیاده باید با دقت به آن ها نسبت به رفت و آمدهای خود دقت وافری داشته باشد. اما در صورت بروز تصادف با وسیله نقلیه، راننده مشروط به این که کلیه مقررات را رعایت نموده باشد و قادر به کنترل وسیله نقلیه و جلوگیری از تصادف یا ایجاد خسارت مادی و بدنی نباشد مسئولیتی نخواهد داشت. عدم مسئولیت راننده مانع استفاده مصدوم یا وراث متوفی از مزایای بیمه یا شکایت از راننده فراری در تصادف نخواهد شد و شرکت بیمه با ارائه قرار منع تعقیب یا حکم برائت راننده ملزم به اجراء تعهدات موضوع بیمه نامه به مصدوم یا وراث متوفی خواهد بود.