Last Updated:

شل بودن تسمه پروانه چه تبعاتی دارد ؟ راه حل آن ها چیست؟

فرمون

تسمه پروانه یا همان تسمه دینام که در جلوی موتور قرار دارد بخش مهمی از موتور است که عملکرد قسمت های مختلف خودرو را کنترل می‌کند و وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد. شل بودن تسمه می تواند صدمات زیادی را به موتور خودرو وارد کند و کار انتقال نیرو را متوقف کند، به عنوان مثال می تواند باعث مختل شدن عملکرد صحیح کولر شود و یا اینکه باعث جوش آوردن موتور شود. همین طور شل بودن تسمه می تواند بر سیستم هیدرولیک اثر بگذارد و فرمان پذیری خودرو را دشوار بکند. به همین خاطر قصد داریم در این مقاله شما را با تبعات شل شدن تسمه پروانه آشنا کنیم و راه حل هایی برای چک کردن آن ارائه نمائیم. با ما همراه باشید.

میزان سفتی یا شلی تسمه پروانه

تسمه پروانه ماشین یا تسمه دینام باید به قدر کافی سفت باشد چون در صورت شل بودن، تسمه پروانه بیش از حد داغ می شود و این باعث از بین رفتن تسمه پروانه خواهد شد. از طرفی شل بودن تسمه پروانه باعث می شود که باطری شارژ نکند، پمپ آب هم به خوبی کار نکند و آب رادیاتور به سرعت داغ شود. و همین طور مسائل و مشکلات بیشتری پیش خواهد آمد و تمام اینها تنها به خاطر شل بودن تسمه پروانه ممکن است اتفاق بیافتد.

علائم شل بودن تسمه تایم و تسمه دینام

اگر هنگام گاز دادن تسمه صدای سوت زدن بدهد، تسمه شل یا آلوده است. این حالت باعث تاثیر بر کارکرد دیگر اجزا مانند هیدرولیک فرمان شده و در دراز مدت به پارگی تسمه می‌انجامد.

اگر تسمه به میزان کافی سفت شده باشد، هنگام گاز دادن دیگر صدای سوت از آن شنیده نمی‌شود.

تست شلی یا سفتی تسمه پروانه

برای تست شلی یا سفتی تسمه پروانه ماشین یا تسمه دینام دو راه وجود دارد یکی به کمک دستگاهی است که به این منظور ساخته شده است و دیگری روشی است که برای همه افراد قابل دسترسی است و آن این که با انگشت به مرکز فاصله بین دو پولی تسمه فشار آورید وقتی این کار را انجام می دهید انحراف نباید بیشتر از یک یا دو سانتی متر باشد .

راه های حل شل بودن تسمه ی پروانه

در صورت شل بودن تسمه پروانه، صداهای زیادی نظیر صدای سوت بلند از خودرو شنیده می شود. برای حل این مشکل چندین روش وجود دارد که در ادامه به شرح آن ها خواهیم پرداخت.

1. مطمئن شوید که تسمه محکم است

در خودروهای قدیمی دینام روی پایه ای قرار می گرفت که می توانست تسمه را سفت و یا شل کند. این پایه علاوه بر نگهداشتن دینام، وظیفه ی سفت کردن تسمه را نیز بر عهده داشتند. با بررسی این پایه از سفت بودن تسمه مطمئن شوید.

2. اطمینان حاصل کنید که تسمه و تمام پولی ها خشک و تمیز باشند

در صورتی که تسمه ها خیس باشند و یا روی آنها و پولی ها روغنی شود، نمی توانند به خوبی عمل کند و باعث می شوند تا در عملکرد قطعات خودرو مشکل بوجود آید.

3. تسمه های کهنه را عوض کنید

پاره شدن تسمه مشکل ساده ای است که می توان به راحتی آن را تعویض کرد ولی باید به این دقت کرد که پاره شدن تسمه جایی که به تعمیرگاه دسترسی ندارید، می تواند خودروی شما را زمین گیر کند.

مطلب پیشنهادی: نحوه تعویض تسمه تایم پراید

عواقب پاره شدن تسمه تایم در موتور خودرو

پیشرانه اکثر خودروهای امروزی به صورتی ساخته شده که سوپاپ ها در فضای سیلندر باز می شوند. بنابراین با پاره شدن تسمه تایمینگ (به اختصار: تسمه تایم) و یا دنده رد کردن آن در چنین پیشرانه هایی باعث می شود که سوپاپ در زمان نادرستی باز شده و با پیستون ها برخورد نماید.

این اتفاق چندین میلیون تومان به موتور خودرو و جیب شما ضرر وارد خواهد کرد.

اگر خودروی شما دارای پیشرانه ای (موتور) با تکنولوژی قدیمی تری باشد، چنین اتفاقی موتور را از کار می اندازد ولی آسیب دائمی به آن وارد نخواهد کرد.

زمان تعویض تسمه

برای تعویض تسمه ی پروانه زمان خاصی تعریف نشده است و نمی توان گفت که بعد از مدت مشخصی باید آن را عوض کرد. تعیین زمان تعویض تسمه ی پروانه یک کار تجربی است که با مشاهده وضعیت تسمه می توان آن را در زمان مناسب تعویض کرد.

البته تسمه تایم اکثر خودروها در کیلومتر ۸۰ هزار و یا هر ۵ سال یکبار می بایست تعویض شود. البته ممکن است بنا به مدل خودرو این عدد متفاوت باشد که با مراجعه به دفترچه راهنمای هر خودرو می توان از این عدد مطلع شد.

در صورت مشاهده  هر کدام از موارد زیر باید تسمه را هر چه زودتر تعویض نمود:

1. خوردگی، وجود پارگی روی تسمه و خشک شدن تسمه

2. روغنی شدن تسمه

3. فرمان پذیری سخت

4. درست عمل نکردن سیستم تهویه ی خودرو

5. وجود صداهایی شبیه جیر جیر از موتور

اهمیت تعویض تسمه پروانه معیوب

نکته بسیار مهم انطور که گفته شد تسمه پروانه ماشین یا تسمه دینام نقش اساسی در کارکرد دینام، تهویه مطبوع، سیستم فرمان و خنک کاری ایفا می‌کند. در نتیجه استفاده از خودرویی که تسمه آن معیوب می باشد یا به طور کلی پاره شده است خسارات بسیار و همچنان خطرات بسیار جدی به جان خواهیم خرید.