Last Updated:
معاینه چشم برای گواهینامه رانندگی (شرایط و ضوابط)

معاینه چشم برای گواهینامه رانندگی (شرایط و ضوابط)

فرمون

دریافت صلاحیت پزشکی یا آزمون سلامت از جمله شروط الزامی برای دریافت گواهینامه رانندگی است . اولین گزینه ای که در این مورد بسیار دارای اهمیت است، سلامت و عملکرد چشم است، زیرا همانگونه که می دانید نقش تعیین کننده ای در کیفیت رانندگی دارد و بی توجهی به سلامت چشم ممکن است جان راننده و سرنشینان و افراد جامعه را به خطر اندازد.  پس انجام آن بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله قصد داریم اطلاعات لازم در خصوص ضوابط معاینه چشم برای گرفتن گواهی نامه رانندگی را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

متقاضیان گواهینامه بعد از دریافت کاردکس از طرف آموزشگاه رانندگی به چشم پزشک معرفی می شوند که البته معاینه چشم متقاضیان دریافت گواهینامه راهنمایی و رانندگی، فقط در مراکز مورد تایید ناجا انجام می شود که البته در این معاینات علاوه بر معاینات چشم معاینات جسمانی نیز انجام می شود. اما قبل از آن لازم است بندهای مربوط به معاینه چشم را بدانید که به مشکل بر نخورید.

ضوابط معاینه چشم برای متقاضیان دریافت گواهینامه رانندگی

1- در معاینات چشم چنانچه در کاردکس هنرجو با عینک ذکر گردد هنرجو ملزم به تهیه عینک می باشد تا آزمون آیین نامه رانندگی و عملی از وی اخذ گردد.

2- چنانچه بعد از معاینه جسمانی توسط پزشک مربوطه مشخص شود که متقاضی دارای نقص عضو می باشد و اخذ گواهینامه با نظر افسران فنی ذکر شود هنرجو باید در روزهای فرد از ساعت 10 تا 12 به مدیریت کارشناس رانندگی شهر محل سکونت خود مراجعه کرده تا نظر نهایی جهت اخذ گواهینامه و مراحل آن برای متقاضی مشخص شود.

3- بعد از معاینه پزشکی یک رسید باید به متقاضی تحویل داده شود .

4- مدت اعتبار معاینه چشم پزشکی از زمان صدور کاردکس 2 سال می باشد و باید معاینه پزشکی به صورت خوانا و بدون خط خوردگی همراه با تاریخ معاینه با تاریخ زن حک گردد

ماده ها و تبصره های شرایط گرفتن گواهینامه رانندگی :

• ماده ۱: بینایی برای گواهینامه‎های رانندگی پایه الف (گروه‎های ۱و۲) و پایه ب (گروه ۱) و ویژه

حداقل قدرت بینایی برای مجموع دو چشم با اصلاح یا بدون اصلاح ۱۲/۱۰

حداقل میدان بینایی برای هر چشم ۷۰ درجه

برای افراد تک چشمی حداقل قدرت بینایی ۱۰/۹ و میدان بینایی ۱۰۰ درجه، ضمن رعایت شرایط ویژه در وسیله نقلیه

مطلب پیشنهادی: ۴ روش پیگیری گواهینامه رانندگی با کد ملی و استعلام صدور گواهینامه

• ماده ۲: بینایی برای گواهی نامه‎های رانندگی پایه الف (گروه ۳)، پایه ب (گروه ۲) و پایه پ (گروه ۱) و مجوزهای صادره در ماده (۳۳) آیین نامه

حداقل قدرت بینایی برای مجموع دو چشم با اصلاح یا بدون اصلاح ۱۴/۱۰

حداقل میدان بینایی برای هر چشم ۷۰ درجه

• ماده ۳: بینایی برای گواهی نامه های رانندگی پایه پ (گروه ۲) و پایه ت (گروه ۱و۲)

• حداقل قدرت بینایی برای مجموع دو چشم با اصلاح یا بدون اصلاح حداقل ۱۵/۱۰

حداقل میدان بینایی برای هر چشم ۷۰ درجه

 

 

• ماده ۴: آن دسته از بیماری هایی که نیاز به دریافت نظریه و تایید چشم پزشک متخصص و معتمد دارد

1. افراد دارای میدان بینایی دو چشمی بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ درجه

2. افراد مبتلا به کوررنگی چشم

3. افراد مبتلا به کاتاراکت (آب مروارید)

4. افراد مبتلا به گلوکوم (آب سیاه)

5. مبتلایان به بیماری شبکیه چشم

• تبصره ۱: ملاک ارزیابی میدان بینایی تست Confrontation است.

• تبصره ۲: در معاینه چشم و سنجش بینایی، رعایت موارد زیر به وسیله پزشک الزامی است:

1. سنجش دید (قدرت بینایی) باید طبق استانداردهای بین المللی و با نمودارهای سنجش بینایی استاندارد انجام پذیرد.

2. حداکثر میزان دید برای هر چشم۱۰/۱۰

3. در صورتی که متقاضی در هر خط دید بیش از ۲ حرف را خطا نماید، آن خط در محدوده دید محاسبه نگردیده و خط درشت تر ملاک ارزیابی قرار می گیرد.

• تبصره ۳: در صورتی که متقاضی، حداقل شرایط پزشکی مندرج در بندهای ۱و۲ را دارا نباشد منحصراً می تواند جهت دریافت گواهینامه رانندگی پایه ب «گروه ۱» اقدام کند.

معاینه های چشم پزشکی موارد کیفیت دید، عمق و بعد بینایی را شامل می شود تا توانایی درک موقعیت اجسام رصد شود. هم چنین بررسی کامل عیب انکساری فرد در این معاینه ها بسیار اهمیت دارد. افرادی که چشم شان عیب انکساری دارد، بعد از مدتی رانندگی، دید خود را تا ۴۰ درصد از دست می دهند. آنها در مسافت های طولانی بعد از چند ساعت رانندگی قادر به دیدن محیط اطراف نیستند و این بسیار خطر آفرین است.

هم چنین اگر دید رنگ افراد مختل باشد بسیاری از علائم و نشانه ها توسط راننده غیرقابل تشخیص بوده و مشکلات زیادی برای جامعه و فرد ایجاد می کند. توصیه می شود قبل از دریافت گواهینامه، افراد حتما معاینه های کامل چشم پزشکی را انجام دهند و با وسواس بیشتری به توصیه های ارائه شده از سوی چشم پزشکان عمل کنند.