Last Updated:

سوالات متداول درباره بیمه شخص ثالث

فرمون

- اگر شخصی در زمان اتمام بیمه شخص ثالث نامه‌ای مبنی بر توقف خودرو توسط راهنمایی و رانندگی داشته باشد، آیا جریمه تاخیر قابل بخشودگی است؟

در صورت داشتن نامه از مراجع قضایی و ستاد ترخیص جریمه قابل بخشودگی است.

- آیا مدت زمانی که خودرو به علت سرقت بیمه نبوده مشمول جریمه بیمه شخص ثالث است؟

با گرفتن یک گواهی از کلانتری با موضوع سرقت خودرو با مشخصات خودرو و اعلام تاریخ مشخص، جریمه این مدت بخشیده می‌شود و از شما دریافت نخواهد شد.

- در صورت پرداخت جریمه دیرکرد بیمه آیا تخفیف سال‌های قبل محسوب می‌شود؟

بله در صورتی که اگر بیمه نامه سال قبل را داشته باشید (مفقود نشده باشد)، می‌توانید با پرداخت حق بیمه و دیرکرد بیمه نامه خود را با تخفیف‌های قبل تمدید کنید.

- آیا امکان باطل کردن بیمه شخص ثالث صادر شده وجود دارد؟

راهی برای ابطالش وجود ندارد. حتی در قانون جدید تصریح شده که اگر‌ بطور ناخواسته دو بیمه نامه صادر شود، بیمه نامه دوم را می‌توان باطل کرد و مبلغ را پس گرفت ولی بیمه‌نامه اولی را نمی‌توان.

- آیا می‌توان بعد از اتمام بیمه شخص ثالث از یک شرکت به شرکت دیگر رفت؟

بله امکان پذیر است. همچنین می‌توانید تخفیف‌ ها را به شرکت بیمه جدید انتقال دهید.

- آیا می‌توان تخفیف بیمه شخص ثالث را از یک خودروی اسقاط شده به خودرو دیگر خود انتقال دهم؟ بله

موضوع ماده 12 تعرفه حق بيمه و تخفيف و تقسيط در حق بيمه مصوبه هیئت وزیران:

موضوع ماده 8 قانون اصلاح قانون بيمه اجباري شخص ثالث مصوب سال  1387 در صورت انتقال قطعي مالكيت وسيله نقليه، انتقال دهنده تا قبل از انقضای مدت اعتبار بيمه نامه می تواند تخفيف وسيله نقليه منتقل شده را به وسيله نقليه از نوع مشابه متعلق به خود يا افراد درجه اول خود منتقل نمايد. بيمه گر مكلف است سوابق تخفيف عدم خسارت وسيله نقليه منتقل شده را به وسيله نقليه جايگزين انتقال داده و تخفيف مربوط را با كسر مدت باقي مانده وسيله نقليه منتقل شده در بيمه نامه وسيله نقليه جايگزين اعمال نمايد. حق بيمه وسيله نقليه منتقل شده در سررسيد بيمه نامه آن بر اساس سوابق بيمه گذار جديد دريافت خواهد شد.

  • هر دو وسیله نقلیه باید بنام شخص واحد یا بستگان درجه 1 بیمه گذار باشد
  • انتقال بیمه نامه صرفا به خودروهای مشابه امکانپذیراست.
  • انتقال سند مالکیت باید بصورت قطعی باشد هرنوع وکالت(اعم از تعویض پلاک،کاری،بلاعزل) یا قولنامه قابل قبول نیست
  • اسقاط خودرور: درصورت تحویل به مرکز اسقاط با ارائه بیمه نامه خودروی اسقاطی و گواهی اسقاط انتقال انجام می‌گیرد

مدارک لازم جهت بررسی احراز شرایط انتقال تخفیف:

- اصل و کپی سند خودروی جدید(قطعی) - بیمه نامه خودرو جدید - کپی سند خودروی قدیم - کپی بیمه نامه خودروی قدیم -اصل الحاقیه حذف سوابق خودروی قدیم (درصورت اسقاط خودور لازم نیست)

درصورت اسقاط خودرو: -  اصل بیمه نامه خودروی قدیم - اصل و کپی گواهی اسقاط

- در صورت اتمام تاریخ بیمه شخص ثالث و چپ کردن ماشین آیا می‌توان دیه و خسارت دریافت کرد؟ بیمه عقدی است که فقط در تاریخ‌هایی که بر روی آن درج می‌گردد، اعتبار دارد و با پایان آن شرکت بیمه دیگر تعهدی نسبت به بیمه شده و بیمه گزار نخواهد داشت.

با استفاده از اپلیکیشن فرمون به راحتی می توانید قیمت بیمه شخص ثالث خود را استعلام و با تخفیف خریداری نمایید. فرمون را از لینک زیر دانلود کنید