Last Updated:

سهمیه بنزین اسنپ تپسی و تاکسی های اینترنتی

همزمان با اجرای طرح سهمیه بندی بنزین میزان تقاضا برای دریافت کارت سوخت افزایش چشمگیری داشته است و تقاضا برای دریافت کارت سوخت ۲۱ برابر روز‌های عادی افزایش داشته است. در این بین علی رغم اعلام سهمیه بنزین برای کلیه وسائط نقلیه شهری و بین شهری تاکنون سهمیه ای برای تاکسی های اینترنتی مانند اسنپ، تپسی و ... در نظر گرفته نشده است.

در این رابطه رضایی، مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: بر اساس مصوبه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی سهمیه سوخت را بر اساس پیمایش دریافت خواهند کرد وزارت کشور به عنوان متولی دریافت اطلاعات پیمایش آن‌ها تبدیل به لیتراژ است و تفاوت نرخ بنزین سهمیه‌ای و آزاد را در کارت بانکی آن‌ها واریز می‌شود.

وی افزود:طبق زمان بندی ۴ آذر ماه کارت بانکی صاحبان تاکسی‌های اینترنتی شارژ خواهد شد و سهمیه سوخت آن‌ها جدا است؛ بدین معنی است که ضمن دریافت سهمیه ۶۰ لیتری، مبلغی بابت لیتراژ برای استفاده از جایگاه سوخت دریافت می‌کنند. رضایی بیان کرد:شرکت ملی پخش طی اطلاعیه‌های مکرر از مردم درخواست کرد که با سوخت گیری از کارت شخصی خود از صحت و فعال بودن کارت خود اطلاع کسب کند، این درخواست‌ها برای آمادگی مردم در صورت تصویب سهمیه بندی بنزین بود.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد:از روز جمعه روزانه درخواست ۸۵ هزار کارت سوخت المثنی ثبت شده است که این رقم در مقایسه با عدد پیش از سهمیه بندی که ۴ درخواست در روز بود حکایت از افزایش ۲۱ برابری کارت سوخت در کشور دارد.

وی افزود: سایت صدور کارت هوشمند سوخت شش برابر ظرفیت عادی معادل ثبت ۳۰ هزار کارت سوخت ظرفیت در نظر گرفته شده بود و آمادگی ثبت ۸۵ هزار تقاضا در روز را ندارد و با این وجود وزارت نفت در حال افزایش زیر ساخت تا ۵۰ هزار کارت سوخت در روز است.

[irp posts="9532" name="تعیین تکلیف سهمیه بنزین مالکان چند خودرو"]

رضایی ادامه داد: برای دریافت درخواست کارت سوخت المثنی مشکلی وجود ندارد و از دفاتر خدمات الکترونیک، پلیس +۱۰ و پست درخواست کردیم در روز‌های پنج شنبه و جمعه نیز خدمات ارائه دهند.

به گفته وی؛ خودرو‌های شخصی دغدغه‌ای بابت سهمیه کارت سوخت نداشته باشند و سهمیه کارت سوخت به مدت ۶ ماه در کارت آن‌ها ذخیره می‌شود.

رضایی با اشاره کارت‌های سوخت در باجه معطله بیان کرد: نزدیک به ۸۰۰ هزار کارت سوخت در باجه معطله نگهداری می‌شود و ارائه آدرس دقیق و حضور یک نفر در منزل برای ارائه مدارک به مامور پستی برای احراز مالکیت الزامی است.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد:مالکان خودرو می‌تواند از طریق سایت‌  "ای پلیس" و "پست" از محل نگهداری کارت سوخت در باجه معطله اطلاع پیدا کنند و در صورت دور بودن باجه از محل زندگی، می‌توانند با مراجعه به نزدیک‌ترین باجه پستی درخواست ارسال دوپاکتی و دریافت درب منزل را ارائه دهند.

به گفته وی؛ به مالکان خودرو که شماره تلفن آن‌ها ثبت شده و کارت سوخت آن‌ها در باجه معطله است در دو مرحله ۳۵۰ هزار پیامک ارسال شده است. رضایی گفت:در شرایط عادی زمان دریافت کارت سوخت بین ۲ تا ۳ هفته بود که با توجه به افزایش تقاضا بین یک ماه و ۲ ماه زمان می‌برد.

شهرام رضایی مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به واریز سهمیه بنزین آذر ماه اظهار کرد: در بامداد جمعه ۱ آبان ماه، سهمیه سوخت خودرو‌ها مانند آبان ماه و مطابق جدول سهمیه بندی به کارت سوخت مالکان خودرو واریز شد.

مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد:این دوره از واریز سهمیه بنزین چند تفاوت با ماه آبان دارد به طوری که تاکسی‌های دوگانه سوز قبلا ۲۰۰ لیتر سوخت دریافت می‌کردند و این ماه به ۲۵۰ لیتر رسید و سهمیه تاکسی‌های خطی بین شهری ۷۵۰ لیتر تک سوز و ۴۵۰ لیتر دوگانه سوز در نظر گرفته شد.

وی افزود: عده‌ای از هموطنان مسئول جابجایی مسافران بین شهری را دارند، ماه آذر استثنا سهمیه ماه آبان نیز به کارت سوخت آن‌ها واریز شد و در این ۸۶۵ لیتر بنزین سوز‌ها و ۵۲۵ لیتر دوگانه سوز‌ها دریافت می‌کنند و در ماه آینده سهمیه سوخت آن‌ها به روال عادی بازخواهد گشت.