Last Updated:

سنسور دنده عقب خودرو و انواع آن

فرمون

همان طور که می دانید آینه های خودرو محدود هستند و نمی تواند فضای اطراف خودرو را به طور کامل پوشش دهد. برای تسلط کافی به اطراف خودرو، راننده احتیاج به تمرکز بالا و دقت زیادی دارد. سنسور دنده عقب خودرو یکی از آپشن های خودرو است که می تواند امکان پارک راحت و بی دغدغه را برای رانندگان فراهم کند. در این مطلب قصد داریم که شما را با سنسور دنده عقب خودرو و انواع آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

انواع سنسور دنده عقب

سنسورهای دنده عقب دو نوع دارند: اولتراسونیک و الکترومغناطیسی. در اکثر خودروها از نوع اول استفاده می شود. طرز کار سنسور دنده عقب اولتراسونیک یا فراصوتی به این صورت است که فرکانس صوتی را از سوی خود به اطراف ماشین انتشار می دهد. بازتاب صدایی که از سوی اجسام به سمت گیرنده های صوتی سنسورها باز می گردد، اطلاعات لازم مثل فاصله شان با خودرو را در اختیار آنها می گذارد. سنسورهای اولتراسونیک به محض دریافت اطلاعات، پردازش آنها را شروع می کنند و فرمان لازم را به سیستم هشداردهنده داخل کابین خودرو ارسال می کنند.

سنسور دنده عقب الکترومغناطیسی به گونه ای طراحی می شود که با ایجاد میدان مغناطیسی در اطراف بدنه خودرو، اطلاعات لازم را به دست می آورد. به این ترتیب، با قرار گرفتن هر جسم یا فردی در میدان مغناطیسی سنسورهای الکترومغناطیسی ، اطلاعاتی به سمت پردازنده مرکزی سیستم سنسورها فرستاده می شود. پس از پردازش اطلاعات اگر نیاز باشد فرمان اعلام خطر صوتی یا تصویری صادر می شود؛ این فرآیند در کسری از ثانیه اتفاق می افتد.

بیشتر کارشناسان معتقدند سنسور دنده عقب الکترومغناطیسی ، عملکرد بهتری نسبت به نوع اول آن یعنی اولتراسونیک دارد و البته گران تر هم هست. شرکت های خودروسازی متعددی مثل فیات و آئودی برای خودروهایشان از نوع الکترومغناطیسی استفاده می کنند.

طرز کار انواع سنسور دنده عقب خودرو

برای دانستن طرز کار انواع سنسور دنده عقب خودرو ، ابتدا باید نحوه کار سنسور دنده عقب آلتراسونیک یا همان مافوق صوت را یاد بگیریم. به صورت ساده می توان گفت که گوش انسان قادر به شنیدن فرکانس صوتی بین ۲۰ تا ۲۰ کیلوهرتز می باشد و بیشتر و کمتر از آن را نمی تواند بشنود. فرکانس صوتی سنسور آلتراسونیک بیش از ۱۸ کیلوهرتز و به طور معمول بین ۴۰ تا ۵۵ کیلوهرتز تنظیم می شود.

مقدار این فرکانس به کاربرد آن بستگی دارد. این سنسور دارای یک بخش فرستنده و یک بخش گیرنده صوتی می باشد. مداری در این سنسور وجود دارد که وظیفه اش ایجاد امواج صوتی با فرکانس بالا می باشد. فرستنده آن امواج را ارسال می کند و پس از برخورد با اشیا برمی گردد و توسط گیرنده دریافت می شود. این زمان فرستادن و دریافت، توسط پردازنده محاسبه می شود و تبدیل به ولتاژ یا جریان می شود و به سیستم آلارم دهنده ارسال می شود. گفتنی است هرچه این مدت زمان کمتر باشد به این معنی است که جسم در فاصله نزدیکتری قرار دارد. پس هرچه جسم به خودرو نزدیکتر باشد ، قسمت آلارم سریعتر عمل می کند. این سیستم آلارم معمولا یک اسپیکر کوچک بوده که به صدا در می آید.

فعال شدن سنسور دنده عقب با جا زدن دنده عقب انجام می شود و به مانند مکانیزم روشن شدن چراغ دنده عقب است. انواع سنسور دنده عقب خودرو معمولا در فاصله ی ۲ متر از اشیا شروع به آلارم دادن می کند و هرچه خودرو به جسم نزدیکتر شود، صدای بوق تند تر و همچنین بلند تر خواهد شد.

این صدای بوق یا همان آلارم در فاصله ۲۰ تا ۴۰ سانتی متری به صورت بوق ممتد در می آید و به این معنی است که فاصله به اندازه کافی و مجاز کم شده است. سنسورهای دنده عقب آلتراسونیک خود دارای دو مدل می باشند. در یکی از مدل ها فرستنده و گیرنده جدا از هم قرار دارند و در مدل دیگر این دو قطعه به صورت یک پکیج قرار دارند. در خودروها از همین مدل هایی که گیرنده و فرستنده در یک پکیج قرار دارند استفاده می شود.

محل نصب آپشن سنسور دنده عقب خودرو

سنسور دنده عقب خودرو همان‌طور که از نامش پیداست روی سپر ماشین نصب می‌شود و معمولا تعداد سنسورها بین 2 تا 4 عدد است. البته برای خودروهای لوکس و گران قیمت به 4 تا 6 سنسور هم می‌رسد تا بتواند تمام زوایا را پوشش دهد.

نکته مهم درباره سنسور دنده عقب

سؤالات متداولی درباره این حسگر و کاربرد آن پرسیده می شود که ما در این قسمت به آن پاسخ می دهیم. قبل از هر چیز به نگرانی افرادی اشاره می کنیم که خودروی شان به صورت فابریک مجهز به سنسور دنده عقب نیست و این آپشن را به صورت دستی به آن اضافه کرده اند. بسیاری از آنها نگران شستشوی خودروی شان در کارواش هستند. اگر چنین افرادی را می شناسید، به آنها بگویید که می توانند خودروی شان را با خیال راحت به کارواش ببرند. سنسورهایی که روی سپر عقب نصب می شوند، در برابر تمامی عوامل خارجی مثل آب و خاک و تغییرات دمایی، مقاوم هستند.