Last Updated:
ساکنین محدوده طرح ترافیک چه باید بکنند؟

ساکنین محدوده طرح ترافیک چه باید بکنند؟

فرمون

ساکنین محدوده طرح ترافیک برای تردد در این محدوده‌ها چه کار باید بکنند؟ آیا شهرداری برای آن‌ها تسهیلاتی در نظر گرفته است؟ اگر شما هم در این محدوده‌ ساکن هستید تا انتها با ما باشید، تا جواب این سوال‌ها را متوجه شوید. بر اساس مصوبه جدید معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و برخلاف سال‌های گذشته که اکثر ساکنان به علت محدودیت‌های ناشی از طرح ترافیک، در طول هفته عملا امکان استفاده از خودروی شخصی خود را حتی برای تردد در خارج از محدوده طرح نداشتند، تسهیلات جدیدی ترافیکی در نظر گرفته است. بدین صورت که ساکنان محدوده طرح مجازند به‌طور رایگان و بدون پرداخت هزینه، در دو ساعت ابتدایی طرح از محدوده خارج شوند و در دو ساعات پایانی اجرای طرح به محل سکونت خود بازگردند. بهره‌مندی از این امتیاز ویژه، تنها در صورتی مجاز شناخته می‌شود که خودروی ساکنان محدوده طرح تا قبل از ساعت ۸:۳۰ صبح فقط برای یک بار از محدوده خارج شود، همچنین برای عصر آن روز بعد از ساعت ۱۷ یک بار به محدوده طرح ترافیک وارد شود. اما اگر شما بخواهید در بین این ساعات هم تردد داشته باشید باید همانند دیگر شهروندان، عوارض پرداخت کنید.در نظر داشته باشید که اگر محل کار شما در محدوده طرح ترافیک است مشمول این تسهیلات نخواهید شد و اگر بخواهید با خودروی شخصی تردد کنید باید مانند همه، عوارض آلایندگی و تردد را پرداخت کنید.

برای ثبت نام در طرح ترافیک ویژه ساکنین محدوده ترافیک به کجا مراجعه کنیم؟

اگر شما هم ساکن محدوده‌ طرح ترافیک هستید باید برای ثبت‌نام به سامانه my.tehran.ir مراجعه کنید و یا اپلیکیشن آن را روی گوشی خود نصب کنید. با این کار می‌توانید فارغ از شماره پلاک خودرو، هر روز یک خروج رایگان قبل از ساعت ۹ و یک ورود رایگان پس از ساعت ۱۶ به محدوده طرح داشته باشید.

صبح روزی که می‌خواهید وارد محدوده طرح ترافیک شوید، می بایست شماره خودروی خود را وارد اپلیکیشن کنید و بعد از آن اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک را دریافت خواهید کرد. وقتی خودرو شما وارد محدوده شد دوربین‌ها، ساعت ورود خودرویتان را ثبت می‌کنند و احتیاجی نیست که شما "خود اظهاری" داشته باشید و مثلا بگویید من در فلان ساعت وارد محدوده می‌شوم و آخرین خروج خودرو نیز توسط دوربین‌ها ثبت خواهد شد. اگر بیش از یک بار تردد داشته باشید، تنها اولین ورود و خروج ثبت می‌شود و اگر تعداد بیشتری تردد داشته باشید عوارض خودرویتان را طبق فرمول محاسبه می کند و از حساب کاربری که شارژ شده است کسر خواهد کرد.

مراحل ثبت نام در اپلیکیشن «تهران من» my.tehran.ir چگونه است؟

همان طور که گفتیم اگر ساکن محدوده‌ طرح ترافیک هستید باید حتما در سامانه my.tehran.ir ثبت نام کنید و یا اپلیکیشن آن را نصب کنید. از این طریق بدون نیاز به استفاده از رایانه و تنها از طریق تلفن همراه خود، با وارد کردن اطلاعات شخصی، آدرس پستی و شماره پلاک خودرو، ورود و خروج شما به طور اتوماتیک در این سامانه ثبت خواهد شد. اگر می خواهید ترددهای بیشتری از ساعات تعیین شده داشته باشید تنها کافی‌ست حساب خود را شارژ کنید و عوارض ورود و خروج به محدوده را پرداخت نمایید. در این سامانه پس از وارد کردن کد ملی و تاریخ تولد با مشاهده اطلاعات شناسنامه‌ای، نام کاربری و رمز عبور موردنظر خود را وارد می‌کنید. سپس از طریق پیامک، کد فعال‌سازی را دریافت می‌کنید و پس از واردکردن این کد، می‌توانید با نام کاربری و رمز عبور خود در قسمت «ورود» به پنل اصلی سایت دسترسی داشته باشید. پس از واردکردن نام کاربری و رمز عبور وارد قسمتی می‌شوند که می‌توانند اطلاعات خودروی خود را با توجه به آنچه بر روی کارت خودرو نوشته‌شده است ثبت کنید.

البته در نظر داشته باشید که پس از ثبت نام در سامانه برای تأیید مدارک سکونتی خود، باید با در دست داشتن سند مالکیت یا قرارداد اجاره‌ واحد مسکونی خود به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنید و باید عوارض نوسازی و پسماند را نیز پرداخت کرده باشید و تصویر فیش پرداخت یا رسید الکترونیکی آن را ارائه کنید. به شما توصیه می‌کنیم برای بهره‌مندی از امتیاز ویژه ساکنان، حتما نشانی خود را در سامانه درج کنید و مدارک خود را در دفاتر خدمات الکترونیک شهر به تأیید برسانید تا پس از بررسی و تأیید سازمان حمل و نقل و ترافیک، امکان استفاده از این امکان را داشته باشید.

آيا براي ثبت‌نام در سامانه «تهران من» محدوديت زماني وجود دارد؟

امکان درج نشانی و ارائه مدارک برای بهره‌مندی از این امتیاز، همانند ثبت‌نام ابتدایی در سامانه، محدودیت زمانی ندارد و در هر زمانی از سال - قبل از اولین تردد با شرایطی که گفته شد- می‌توانید نشانی و مدارک را ثبت و ارائه کنید. تاکید می‌کنیم که قبل از اولین ورود خود به محدوده طرح ترافیک باید در سامانه «تهران من (my.tehran.ir) » ثبت‌نام کرده باشید.

همچنین ورود به محدوده طرح ترافیک در صورت عدم ثبت‌نام در سامانه مشمول جریمه و پرداخت نرخ طرح ترافیک در عوارض خودرو می‌شود.

چه خودروهایی از پرداخت عوارض معاف هستند؟

در طرح جدید ترافیکی شهر تهران فقط برای پلاک ویلچر "ژ" عوارض رایگان در نظر گرفته شده است. بر اساس مصوبه شورای ترافیک تهران مشخصا ذکر شده است که تاکسی‌ها، اتوبوس، خودروهای امدادی اعم از اورژانس، آتش نشانی و خودروهایی که اجازه نصب چراغ گردان سقفی دارند معاف از عوارض هستند و خودروهای پلاک انتظامی نیز مجاز به ورود به طرح ترافیک هستند اما پلاک نظامی شامل این مسئله نمی‌شود و معاف نیست!

تکلیف خودروهای پلاک شهرستان برای ورود به طرح جدید

اجرای طرح ترافیک جدید فقط برای خودروهای پلاک تهران نیست و خودروهای پلاک شهرستان نیز می‌توانند با داشتن معاینه فنی با پرداخت عوارض در محدوده طرح تردد کنند و نرخ عوارض تردد هم برای آنان بر اساس معاینه فنی محاسبه می‌شود.