Last Updated:
ثبت نام خودروهای داخلی بدون قرعه‌کشی در esalecar.ir

ثبت نام خودروهای داخلی بدون قرعه‌کشی در esalecar.ir

فرمون

ثبت نام خودروهای داخلی از دیروز 26 اسفند آغاز شد و متقاضیان خرید این خودروها می توانند با مراجعه به سامانه http://www.esalecar.ir نسبت به ثبت نام خودروی مورد نظر اقدام کنند.

مهلت ثبت نام 3 روز بود و در پایان روز 28 اسفند به اتمام می رسید اما با توجه به مشکلاتی که در سایت بوجود آمد زمان ثبت‌نام در سامانه برای خرید خودروهای داخلی حداقل یک روز، یعنی تا 29 اسفند تمدید شد.

9 شرکت خودروساز داخلی در طرح تخصیص یکپارچه خودرو مشارکت دارند و 51 مدل خودرو برای متقاضیان قابل خرید است.

به نقل از مشاور وزیر صمت در طرح یکپارچه تخصیص خودرو که از قبل اعلام شده بود بدون  قرعه کشی به همه متقاضیان خودرو داده می شود، کمتر از 900 هزار نفر حساب وکالتی برای خرید خودرو اعلام کردند و این موضوع می تواند ثابت کند امارهای چندین میلیونی ثبت نام های گذشته تقاضای واقعی نبوده است.

با فرض اینکه تمام 900 هزار نفری که حساب وکالتی اعلام کرده اند واجد شرایط باشند و با لحاظ تعهدات قبلی خودروسازان در سال 1402 که حدود 400 هزار دستگاه است توان تولید خودرو از مجموع این دو رقم در سال 1402 به مراتب بیشتر است و لذا احتمال اینکه تحویل خودرو به سال 1403 بکشد تقریبا صفر است.

50 درصد عرضه خودرو در طرح یکپارچه تخصیص خودرو به مادران مشمول قانون جوانی جمعیت تخصیص خواهد یافت که البته برای این متقاضیان نیز داشتن حساب وکالتی الزامی است.

شرایط ثبت‌نام افراد، همان شرایط اعلامی در طرح‌های قبلی است و با ثبت‌نام در این سامانه مطابق وعده وزارت صمت دیگر چیزی به‌نام قرعه‌کشی نخواهیم داشت.

در این طرح حدود نصف قیمت هر خودرو به‌عنوان ودیعه در حساب افراد مسدود می‌شود که خودرو به خودرو متفاوت خواهد بود.

چنانچه تقاضای خودرویی از عرضه خودرو در این طرح بیشتر شود، یک فهرست انتظار تعریف می‌شود و نوبت افراد برای تحویل خودرو مشخص می‌شود که به‌احتمال زیاد از سه ماه تا یک سال خواهد بود.

با عرضه سنگین یادشده، همچنین انجام واردات خودرو و انجام واردات از مناطق آزاد، بازار خودرو شرایط خوبی خواهد داشت و انتظار می‌رود به‌تدریج به آرامش برسد. پس از انجام طرح واردات خودرو در سامانه یادشده و مشخص شدن وضعیت و تکلیف افراد، بلافاصله عرضه خودرو‌های داخلی در این طرح آغاز خواهد شد.