Last Updated:
ساده ترین راه خرید طرح ترافیک

ساده ترین راه خرید طرح ترافیک

فرمون

تا پیش از اجرایی شدن طرح ترافیک جدید، راه های زیادی مثل خرید از طریق موبایل و عابر بانک وجود داشت که می توانستید از آن طریق طرح ترافیک روزانه خود را خریداری کنید و با خیال راحت وارد محدوده زوج و فرد شوید. اما با اجرایی شدن طرح کاهش، به کلی ماجرا تغییر کرد.

اکنون همه افراد تهرانی سهمیه 20 روزه ای دارند که می توانند بر اساس آن سهمیه، وارد محدوده زوج و فرد سابق بشوند و در صورت تمام شدن سهمیه 20 روزه شان باید طرح ترافیک را خریداری کنند. اما برای استفاده از این سهمیه و یا خرید طرح ترافیک، تنها یک راه وجود دارد و آن هم مراجعه به سایت تهران من است. این ساده ترین و تنها راه حل خرید طرح ترافیک است.

در واقع ثبت نام در سامانه تهران من برای همه شهروندانی که می خواهند به محدوده‌های طرح وارد شوند، الزامی است. و فقط با ثبت نام در سامانه تهران من می توانید طرح ترافیک بخرید و از حق تردد رایگان در محدوده کنترل آلودگی هوا هم استفاده کنید.

چگونه طرح ترافیک بخریم؟

همان طور که گفتیم در حال حاضر تنها راه و ساده ترین راه مراجعه به سایت تهران من یا همان سامانه mytehran است. در خصوص نحوه ثبت نام در سایت تهران من در اینجا به طور کامل توضیح داده ایم. همینطور آخرین به روز رسانی ها و اخبار طرح ترافیک تهران را می توانید از این مطلب دنبال کنید. 

روال کار بدین صورت است که در ابتدا شما باید در این سامانه ثبت نام کنید. برای ثبت نام در این سامانه باید اطلاعات هویتی خود را به همراه اطلاعات خودرو وارد کنید تا یک حساب کاربری برای شما ایجاد شود و به این ترتیب بتوانید طرح ترافیک بخرید.

پس از ورود به صفحه کاربری سامانه mytehran، روی گزینه «خودرو و طرح ترافیک» کلیک کنید و گزینه «رزرو مجوز روزانه» را از بالا انتخاب کنید. در صفحه جدید، روز مورد نظر را انتخاب کنید و تایید را بزنید.

به این ترتیب مبلغی که در حساب شهروندی شما در سامانه تهران من وجود دارد، مسدود می شود. پس از بررسی تردد خودروی شما، مبلغ نهایی عوارض ورود به محدوده‌ طرح ترافیک با در نظر گرفتن ضریب هر فاکتور از مبلغ مسدود شده کسر می‌شود و الباقی به حساب شما مرجوع می ‌شود. چنانچه دوربین‌‏‌ها خودروی شما را نبینند، درصدی از مبلغ مسدودی کسر و الباقی به حساب شما برمی‌گردد.

قیمت طرح ترافیک روزانه چقدر است؟

طبق طرح جدید ترافیک 4 فاکتور اساسی وجود دارد که بر مبلغ طرح ترافیک تاثیر می گذارد و این سامانه پس از بررسی این 4 فاکتور مبلغ مورد نظر را از حساب شما کسر خواهد کرد.

یعنی در ابتدا حداکثر قیمت از حساب کاربری که پیش از این شارژ شده است کسر می شود و در پایان ساعت طرح، با بررسی این 4 فاکتور مبلغ نهایی محاسبه می شود و در صورت لزوم مبلغ کسر شده اضافی به حساب شما بازگردانده می شود.

برای ورود به محدوده طرح ترافیک حداقل باید معادل حداکثر عوارض یک روز در حساب شهروندی شارژ وجود داشته باشد. در صورت عدم پرداخت به‌موقع، علاوه بر عوارض ورود به طرح ترافیک باید جریمه راهنمایی و رانندگی را نیز پرداخت کنید.

در صورتی که ظرفیت مجاز روزانه‌ی "رزرو مجوز روزانه طرح" به پایان برسد، امکان رزرو وجود نخواهد داشت و شما مجاز به تردد در محدوده‌ی طرح ترافیک نخواهید بود و در صورت تردد، بیشینه‌ی ضرایب برای محاسبه‌ی عوارض برای خودروی شما اعمال و مبلغ 1.182.600 ريال از کیف پول شهروندی شما کسر و یا به حساب بدهی شما منظور خواهد شد.

4 فاکتور اثرگذار بر قیمت نهایی طرح ترافیک روزانه

1- نوع معاینه فنی خودرو • معاینه فنی برتر • معاینه فنی عادی • هیبریدی - برقی

2. محدوده سکونت • طرح ترافیک • کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) • خارج از محدوده طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا

3. محدوده تردد • طرح ترافیک - روزهای شنبه تا چهارشنبه (ساعت 6:30 تا 18) • کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) - روزهای شنبه تا چهارشنبه (ساعت 6:30 تا 18) و روزهای پنج‌شنبه (ساعت 6:30 تا ۱۳)

4. ساعات تردد • غیر اوج (تردد در ساعات 10:00-16:00) • یک سر اوج ( تردد در ساعات 6:30 تا 10:00 یا 16:00 تا 18) • دو سر اوج (تردد در ساعات 6:30 تا 10:00 و 16:00 تا 18)

قیمت طرح ترافیک 1402

 

بر طبق این 4 فاکتور :

در ساعات اوج ترافیک یعنی قبل از 10:00 صبح و پس از 16:00 بعدازظهر، نرخ حضور در محدوده طرح ترافیک بیشتر از ساعات دیگر است. ملاک محاسبه حضور در ترافیک، ساعت اوج یا غیر اوج و اولین و آخرین مشاهده پلاک توسط دوربین‌هاست.

ساکنان محدوده دوم کنترل آلودگی هوا فقط برای عوارض همان محدوده دوم از تخفیف برخوردار هستند؛ ولی ساکنان محدوده اصلی طرح ترافیک در هر دو محدوده دارای تخفیف هستند.

چند نکته ترافیکی

تمام خودرو‌های دارای معاینه فنی برتر از تخفیف 30 درصدی ورود به طرح‌های ترافیکی برخوردار هستند.

خودروهایی که هم ساکن محدوده باشند و هم معاینه فنی برتر داشته باشند، از دو ضریب تخفیف بهره‌مند می‌ شوند.

خرید طرح ترافیک برای پلاک شهرستان با توجه به اینکه عمدتا معاینه فنی اینگونه خودروها از نوع معمولی است، کمی گرانتر است.