Last Updated:

علت زوزه کشیدن پمپ بنزین سمند و علایم خرابی آن

فرمون

خودرو سمند به عنوان یک خودرو ملی، مورد علاقه بسیاری از رانندگان است و به داشتن یک بدنه مستحکم معروف است اما مسئله ای که درباره این خودرو تا حدودی مالکان آن را نگران کرده است وجود سروصدای زوزه مانند پمپ بنزین آن است که البته نقطه حساسی در خودرو به حساب می آید و اگر موتور را قلب تپنده خودرو بدانیم، پر بی راه نیست که پمپ بنزین را نیز قلب تپنده سیستم سوخت‌رسانی بدانیم. پمپ بنزین یا پمپ سوخت (Fuel Pump) تجهیزی است که در اکثر خودروها در داخل باک بنزین قرار داشته و همانند قلب در بدن انسان، وظیفه پمپاژ سوخت و رساندن آن از باک تا موتور را بر عهده دارد. اما برای این که دلیل این صدا را متوجه شویم بهتر است مروری بر انواع پمپ بنزین در خودروهای مختلف داشته باشیم و کمی با سازوکار پمپ بنزین آشنا شویم.

انواع پمپ بنزین

پمپ بنزین در حالت کلی به دو دسته تقسیم می‌شود:

پمپ بنزین مکانیکی: نوع مکانیکی بیشتر در نسل‌ قدیمی خودروها یعنی در خودروهای کاربراتوری مورد استفاده قرار می‌گرفت. این نوع پمپ بنزین در نزدیکی میل سوپاپ نصب شده و حرکت خود را نیز از میل سوپاپ می‌گیرد به این ترتیب که پمپ‌ها اهرمی تحت عنوان شیطانک دارند که توسط میل سوپاپ به حرکت در آمده و در نتیجه سایر قطعات موجود در داخل پمپ، حرکت نموده و پمپاژ سوخت را ممکن می‌نمایند.

پمپ بنزین الکتریکی: پمپ‌های نوع الکتریکی امروزه بیشترین استفاده را داشته و می‌توان گفت که نوع مکانیکی پمپ‌های بنزین تقریبا منسوخ شده‌اند. پمپ الکتریکی با استفاده از یک موتور الکتریکی، سوخت را مکیده و به سمت موتور می‌فرستد.

این پمپ‌ها با دریافت فرمان از ECU و از طریق توربین موجود عمل مکش را انجام داده و بنزین را با فشار بالا به سمت موتور راهی می‌نمایند. شایان ذکر است که این پمپ‌ها انرژی خود را از باتری گرفته و دارای یک سوپاپ یکطرفه هستند که مانع از برگشت سوخت به باک در حالت خاموش بودن خودرو می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: نحوه خاموش کردن چراغ آچار سمند

علایم خرابی پمپ بنزین چیست؟

بروز هرگونه خرابی در پمپ بنزین، مانع از رسیدن سوخت به موتور شده و در نتیجه موتور روشن نخواهد شد. از همین روی اطلاع از علایم خرابی پمپ بنزین بسیار حیاتی است و قبل از آنکه وارد جزییات پمپ بنزین سمند شویم؛ مواردی کلی از علایم خرابی پمپ بنزین را می آوریم:

  • شنیده شدن صدا از باک: هر چند صداهای جزیی امری طبیعی است ولیکن صداهای بلند می‌تواند نشان از خرابی پمپ بنزین باشد.
  • روشن نشدن خودرو: همانطور که عنوان شد وظیفه پمپ بنزین، پمپاژ سوخت از باک به موتور بوده و پرواضح است که خرابی پمپ بنزین به معنای عدم تغذیه موتور و روشن نشدن آن است.
  • از عملکرد عادی خود فاصله گرفته و دیگر قادر به تامین شتاب و قدرت کافی نخواهد بود.
  • خاموش شدن خودرو در حال حرکت: چنانچه خودرو در حال حرکت ریپ زده و خاموش شود می‎تواند یکی از علایم خرابی پمپ بنزین باشد. شایان ذکر است در چنین مواردی موتور تا زمانیکه کاملاخنک نشده باشد؛ روشن نخواهد شد.
  • عدم کارکرد نرم موتور: از آنجا که سوخت کافی یکی از شروط عملکرد نرمال موتور است در صورتی خرابی پمپ، برخی از مشخصات عملکردی موتور تحت تاثیر قرار گرفته و دیگر نرمی قبل را نخواهد داشت.

مطلب پیشنهادی: به رانندگان متخلف در تصادفات هم دیه تعلق می گیرد؟

دلیل زوزه کشیدن پمپ بنزین سمند

همان طور که در بالا گفتیم زوزه کشیدن و صداهای گوش‌خراش پمپ بنزین سمند یکی از موارد شایعی است که رانندگان و سرنشینان این خودرو را آزار می دهد و خوب است که بدانید پمپ بنزین سمند، در مدل‌های قدیمی‌تر خارج از باک قرار داشته و به صورت دمشی عمل می‌نماید و در مدل‌های جدید نیز در داخل باک قرار داشته و همانند پمپ‌ها، به صورت مکشی عمل می‌ کند.

سروصدای زیاد در پمپ‌هایی که بیرون از باک قرار دارند امری تقریبا طبیعی است مگر آنکه صداهای موجود از حد نرمال این پمپ‌ها خارج شود و از آنجاکه مدل‌های قدیمی‌تر سمند مجهز به پمپ‌های بنزین بیرون باک هستند لذا تا حدودی این صداها طبیعی است. و با توجه به تجربیات کاربران، لازم نیست نگران خرابی پمپ بنزین سمند خود باشید، تنها باید با صدای آن کنار بیایید.

البته تجربه برخی دیگر از کاربران هم نشان می دهد که دلیل عمده زوزه کشیدن پمپ بنزین سمند می تواند گرمی هوا باشد که نشان دهنده اینست گرمی هوا بیشترین تاثیر را در به وجود امدن صدای آن دارد و احتمالا در هوای خنک صدای آن کاهش پیدا می کند.

اما اگر دیدید که این صداها بسیار بیشتر از حد معمول است و شما را نگران می کند باید علت را در موارد زیر جست وجو کنید:

دلیل صدای بسیار زیاد باک بنزین

رانندگی با باک خالی: رانندگی با باک خالی همانند فعالیت با شکم خالی است و مانند شکم که در این موارد به سروصدا می‌افتد، پمپ نیز به سروصدا می‌افتد. در این حالت فشار زیادی به پمپ وارد شده و همین فشار، پمپ را به زوزه وامی‌دارد که این امر در مورد پمپ‌های خارج از باک (دقیقا مانند سمند) شایعتر است. پس سعی کنید که باک بنزینتان حداقل 1/3 پر باشد.

کیفیت پایین پمپ: قطعات با کیفیت پایین علاوه برآنکه عملکرد کلی خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهند به لحاظ مالی نیز در درازمدت به زیان مالکان و رانندگان خواهد بود. پمپی که کیفیت پایینی دارد هم می‌تواند سوخت‌رسانی به موتور را مختل نماید و هم سروصدا افتادن آن نیز امری محتمل است. پیشنهاد می‌ شود که همواره تعادل مناسبی بین کیفیت و قیمت ایجاد و هیچ‌گاه، یکی را فدای دیگری نکنید.

کثیفی یا گرفتگی فیلتر بنزین: وظیف فیلتر بنزین پاکسازی و تصفیه سوخت است و چنانچه به هر دلیلی عملکرد مطلوب خود را از دست بدهد، بنزین بی‌کیفیتی را روانه پمپ می‌کند که ناخالصی‌های موجود در آن می‌توانند صدای پمپ را نیز در آورند. هرچند فرمول خاصی برای زمان تعویض فیلتر بنزین وجود ندارد اما توصیه می‌شود هر سال و یا هر 10 هزار کیلومتر، آن را بررسی کرده و در صورت کثیفی و گرفتگی تعویض کنید.

دمای بالا: مالکان سمند در مناطق گرمسیری، بیشتر از سایر رانندگان، به این سروصداهای پمپ بنزین خو گرفته‌اند؛ چراکه دمای بالا نیز از عواملی است که باعث زوزه‌های ناهنجار پمپ می‌شود. برای آنکه تبادل حرارتی پمپ با محیط اطراف خود افزایش یابد پیشنهاد می‌کنیم که روکش پمپ را در فصول گرم سال برداشته و در فصول سرد و مرطوب سال دوباره نصب کنید.