Last Updated:

زمان مناسب تعویض باتری خودرو چه وقت است؟

فرمون

باتری خودرو در صورت نو بودن می‌تواند خروجی شدت جریانی حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ آمپر را تولید کند. زمانی که این مقدار آمپر به استارتر موتور خودرو وارد می‌شود می‌تواند میل لنگ خودرو را به راحتی چرخانده و پیشرانه را به سرعت روشن کند؛ حتی زمانی که دمای هوای بیرون بسیار پایین باشد. زمانی که عمر باتری بالاتر می‌رود دیگر توانایی روزهای نخست را در فراهم کردن آمپر کافی ندارد و همین مساله باعث می‌شود که دیگر استارتر پیشرانه توانایی چرخاندن سریع میل لنگ را نداشته باشد و مخصوصا اگر دمای هوا پایین باشد ممکن است دیگر امکان روشن کردن پیشرانه‌ی خودرو را نداشته باشد. اما سوال اینجاست که از کجا متوجه این مشکلات بشویم و بتوانیم زمان تعویض باتری را پیش بینی کنیم و آیا این مسئله نشانه ای دارد؟ در این مقاله قصد داریم به این سوالات جواب دهیم. با ما همراه باشید

باطری شما سالم یا خراب است؟

باطری سالم، شارژ می‌شود و شارژ را نگه می‌دارد و می‌تواند شدت جریانی نزدیک به آمپری که روی آن نوشته شده است تولید کند. باطری خراب شارژ نمی‌شود و شارژ را نگه نمی‌دارد و نمی‌تواند شدت جریان کافی برای استارت موتور را تامین کند. باطری سالم قابلیت شارژ مجدد و سرویس‌دهی دوباره را دارد اما باطری خراب باید تعویض شود.

اکثر باطری‌های خودرو تنها ۴ تا ۵ سال عمر می‌کنند بنابراین اگر عمر باطری خودروی شما ۴ سال یا بیشتر است و شارژ را نگه نمی‌دارد و مدام شارژ آن خالی می‌شود یا به نظر می‌رسد هنگام استارت موتور را با سرعت عادی نمی‌چرخاند احتمالا به یک باطری نو نیاز دارید.

باطری ضعیف یا کاملا خالی لزوما به این معنا نیست که باطری شما حتما خراب شده است یا باید تعویض شود. شارژ یک باطری سالم نیز به دلایلی مانند موارد زیر ممکن است خالی شود:

  • شخصی چراغ‌های خودرو را روشن گذاشته باشد،
  • به اندازه کافی از خودروی خود استفاده نکرده‌اید تا شارژ کامل باطری حفظ شود،
  • خودروی شما مدت طولانی خوابیده و استارت نخورده است،
  • وجود مشکل در سیستم شارژ یا دینام خودرو یا یک مشکل برقی که هنگام خاموش‌بودن خودرو شارژ باطری را تخلیه می‌کند.

پایان عمر باتری در باتری اسیدی و خشک

یک باتری سربی اسیدی معمولی از تعداد صفحه ی سربی که به صورت لایه لایه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند تشکیل شده که مجموعه آن ها در محلول آب و اسید سولفوریک قرار دارند. در شرایطی همچون گرما و سرمای زیاد و لرزش های ممتد که در بیشتر جاده های کشور شاهد آن هستیم وضعیت شیمیایی باتری تغییر کرده و عمر مفید آن کاهش می یابد .

یکی دیگر از دلایل مهم در رابطه با کم شدن عمر باتری ها سفر های کوتاه مدت است چرا که در طول رانندگی به دلیل کافی نبودن زمان، باتری خودرو به شکل کامل شارژ نمی شوند و پدیده ی لایه لایه شدن اسیدی سریعتر رخ می دهد.

از این رو به طور کلی استفاده از ماشین برای مسافت های کوتاه توصیه نمی شود و خودروهایی که به این شکل مورد استفاه قرار می گیرند معمولا با سرعت و شدت بیشتری نسبت به سایر خودروها فرسوده می شوند.

در مورد باتری های اصطلاحا معمولی (اسیدی) بهتر است هر چند هفته یکبار میزان آب باتری را چک کرده و نسبت به تنظیم آن به وسیله آب مقطر اقدام نمایید. در باتری های اصطلاحا خشک، نیاز کمتری به مراقبت دائمی وجود دارد و رنگ نشانگر نصب شده روی باتری می تواند وضعیت باتری را با دقت نسبتا خوبی نشان دهد، اما مشکل این باتری ها این است که متاسفانه به شکل ناگهانی از کار می افتند و ممکن است شما را در وضعیت نامناسبی قرار دهند.

اما باتری های اسیدی اینگونه نیستند و به تدریج ضعیف می شوند، از این رو راننده می تواند از روی ضعیف شدن استارت خودرو، پایان یافتن عمر باتری را پیش بینی کند. بنابراین باتری های اسیدی به نگهداری بیشتری نیازمندند اما کمتر ممکن است شما را شوکه کنند و از سوی دیگر ارزان قیمت تر هستند، از این رو اگر اهل گذر به مناطق دور افتاده هستید و با شانس در راه ماندن مواجه اید، بهتر است یا نسبت به تعویض زود هنگام باتری خشک اقدام کنید و یا از باتری های اسیدی استفاده کنید.

نشانه های زمان تعویض باطری ماشین

اصلی ترین نشانه پایان عمر باطری بد استارت خودرون و یا اصلا استارت نخوردن خودرو است. این ایراد از آنجایی است که باطری خودرو شارژ نشده و انرژی کافی برای به حرکت در آوردن میل لنگ را ندارد. البته قابل ذکر است در برخی موارد ایراد از سیستم شارژر موتور است که نمی تواند باتری را شارژ نماید از همین رو برای اطلاع از این مورد باید به مکانیک مراجعه نمایید تا مطمئن گردید که ایراد از باتری است یا از سیستم شارژر.

البته باتری‌ها آنقدر قطعات قابل اطمینانی هستند که بسیاری از رانندگان فراموش می‌کنند که باتری خودرویشان به اواخر عمر خود نزدیک شده است. با این وجود اگر حواستان به عمر باتری ماشین باشد می‌توانید ریسک خرابی در راه را کاهش دهید. اگر خودروی شما در حالت شارژ کامل به راحتی روشن نشود می‌تواند دلیل خوبی برای تعویض باتری باشد.