Last Updated:

چرا موتور روغن کم می کند؟

فرمون

از آنجایی که در خودرو اصطکاک های زیادی بین انواع قطعات وجود دارد، وجود روغن موتور برای کاهش فرسودگی و از بین رفتن قطعات خودرو ضروری است. روغن موتور ترکیبی از روغن‌های پایه و افزودنی‌هایی نظیر مواد ضد جوش، ضد زنگ، مواد ضد اکسید، مواد ضد کف، پایین‌آورنده نقطه ریزش و … است. روغن پایه نیز معمولا از مواد معدنی یا نفت خام تولید شده و بسته به نوع روغن حدود 80 تا 95 درصد روغن موتور را تشکیل می‎دهد. این که روغن موتور خودروی شما کاهش پیدا می کند نشان از عملکرد موثر و مناسب روغن دارد و جای هیچ نگرانی ندارد.

میزان کاهش مجاز روغن موتور به نوع خودرو شما بستگی دارد اما در حالت کلی، 2.1 تا 2.5 لیتر کاهش روغن در هر 1000 کیلومتر امری طبیعی است. این مصرف روغن نیست که می تواند نگران کننده باشد بلکه مصرف و کاهش بیش از حد مجاز و نرمال روغن است که می تواند به ماشین شما صدمات زیادی وارد کند و شما باید به عنوان یک راننده حرفه ای به این موضوع دقت لازم را داشته باشید.

روغن موتورها در حالت کلی به سه دسته مینرال، سنتتیک و نیمه سنتتیک تقسیم‎بندی می‌شوند و همان طور که می دانید مهم‌ترین وظیفه یک روغن موتور، روانکاری و کاهش اصطکاک بین قطعات موتور است.

از جمله مهم ترین وظایف روغن موتور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آب‌بندی: روغن موتور با ایجاد یک لایه نازک بین سیلندر و پیستون، مانع از نفوذ آب شده و در واقع به عنوان یک سیستم آب‌بندی عمل می کند.

خنک‌کاری: دمای موتور به هنگام کار به شدت افزایش یافته که این گرما باعث بالا رفتن دمای قطعات مختف می‌ شود. روغن موتور تا حدودی به خنک‌کنندگی موتور نیز کمک می کند بدین صورت که گرمای بدنه موتور را جذب و به دیواره خارجی موتور منتقل می کند

تمیزکاری: در اثر تماس قطعات با یکدیگر و احتراق، ذرات معلقی به وجود می‌آید که می‌تواند رسوب شده و باعث کثیفی موتور و قطعات آن شود. روغن این ذرات را جذب خود کرده و تحویل فیلتر روغن می‌دهد.

جلوگیری از زنگ‌زدگی: یکی از افزودنی‌های روغن، مواد ضداکسید است که تا حدود زیادی مانع از زنگ‌زدگی قطعات فلزی می‌شود.

ضربه‌گیری: قطعات متحرک در حین کار، ضرباتی را به یکدیگر وارد می‌نماید که روغن می‌تواند تا حدودی این ضربات را دمپ کند.

مطلب پیشنهادی: نحوه تشخیص روغن موتور اصل و تقلبی

دلایل کاهش روغن موتور خودرو

با توجه به کارکرد و ذات موتور در شرایط مختلف و با بالا رفتن حرارت در اتومبیل، روغن موتور خودرو نیز کاهش می‌یابد. که البته این امر، امری طبیعی است اما اگر متوجه شدید که بیشتر از حد نرمال خودرو شما روغن کم می کند می توانید علت آن را در موارد زیر جست و جو کنید و هر چه سریع تر مشکل خودرو خودرو خود را حل کنید تا با مشکلات جدی تری روبه رو نشوید.

1- انتخاب روغن نامناسب

انتخاب روغن موتوری که مناسب خودرو باشد امری بسیار حیاتی بوده و بر عملکرد موتور بسیار تاثیرگذار است. چنانچه روغنی انتخاب نمایید که ویژگی‌های فیزیکی آن متناسب با خودروی شما نباشد علاوه بر کاهش راندمان موتور، شاهد کاهش روغن موتور نیز خواهید بود. یکی از مهم‌ترین خواص روغن، ویکسوزیته یا گرانروی است و زمانیکه شما روغنی با ویسکوزیته پایین‌تر از توصیه سازنده استفاده می‌نمایید عملا خود مسبب بسیار از مشکلات در موتور خواهید بود.

2- سوختن روغن

معمولا مقداری از روغن از طریق جداره سیلندر وارد محفظه احتراق شده و در فرآیند احتراق سوخته و از بین می‌رود. بر اساس محاسبات علمی می‌توان انتظار داشت حدود 150 سانتی‌متر مکعب روغن در هر 1000 کیلومتر، به دلیل احتراق، کاهش یابد که برای این موضوع عملا کاری نمی‌توان کرد و باید مقدار کاهش را جبران نمود. چنانچه میزان نفوذ روغن بیش از حد مجاز باشد یا به عبارتی موتور دچار روغن سوزی شود؛ دودی غلیظ از اگزوز خارج می شود.

3- رانندگی غیر استاندارد

رانندگی غیراستاندارد مصائب فراوانی را با خود به همراه دارد و یکی از این مصائب نیز کاهش بیش از حد روغن موتور است. به عنوان مثال چنانچه شما در اکثر مواقع با دور موتور بالا رانندگی می‌نمایید بر آب‌بندها و واشرها فشار بسیار بالایی وارد شده و مصرف روغن نیز افزایش می‌یابد.

4- تبخیر روغن

تبخیر در مایعات امری گریزناپذیر است و روغن نیز از این قاعده مستثنی نیست اما اگر دمای روغن بیش از حد مجاز باشد؛ میزان تبخیر نیز افزایش خواهد یافت.

5- نشتی روغن

نشتی روغن می‌تواند از کاسه نمد عقب میل‌لنگ، واشر فیلتر روغن، کاسه نمد گلویی دلکو و … رخ دهد که باید به دقت و توسط مکانیک با تجربه بررسی گردد.

6- مشکلات آب‌بندی و سوپاپ‌ها

یکی دیگری از مواردی که ممکن است باعث کاهش روغن شود، مشکلات موجود در سیستم آب‌بندی و سوپاپ‌هاست که باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

7- چسبندگی سوپاپ‌ها و گاید

چسبندگی سوپاپ‌ها نیز باعث کاهش بیش از حد روغن می‌شود که متاسفانه این مشکل به این راحتی‌ها نیز قابل تشخیص نیست.

8- فرسودگی رینگ پیستون

فرسودگی رینگ پیستون باعث نفوذ بیش از حد روغن به داخل سیلندر شده و در نتیجه احتراق، روغن نیز سوخته و از بین می‌رود.

9- کیفیت پایین روغن

روغن با کیفیت پایین علاوه برآنکه عملکرد مطلوب و مد نظر را نخواهد داشت بلکه میزان مصرف آن نیز می‌تواند بیش از حد معمول گردد.

مطلب پیشنهادی: راهنمای جعبه فیوز پراید

نشتی روغن موتور از کجاست؟

نشتی روغن یکی از مواردی است که ممکن است سبب کاهش روغن موتور شود. تشخیص اینکه نشت روغن از کدام قسمت است کمی مشکل است. خوب است بدانید روغن ترمز هم دارای خاصیت خورندگی است و هنگامی‌که با رنگ بدنه تماس پیدا کند آن را از بین خواهد برد. که این نشتی را در موارد زیر باید جست و جو کنید و در صورتی که لازم به تعویض باشد آن‌ها را تعویض کنید.

1- کاسه نمد عقب میل لنگ

2- واشر زیر سینی جلوی میل لنگ

3- واشر در پوش سوپاپ ها

4- واشر فیلتر روغن

5- واشر پمپ بنزین

6- کاسه نمد گلویی دلکو

7- واشر کارتر

8- پیچ تخلیه روغن

چگونه مشکل روغن ریزی و کم کردن روغن موتور را حل کنیم

در خودروهایی اعم از پژو ۴۰۵، تندر ۹۰، پژو ۲۰۶، پژو پارس و پراید هرگونه روغن ریزی امری غیر عادی است که لازم است قبل از مواجهه با هر گونه مشکل جدی‌تری آن را رفع کنید.

همان طور که گفتیم به طور کلی در سیستم خودرو چهار نوع روغن از قبیل روغن موتور، روغن گیربکس، روغن ترمز و روغن هیدرولیک وجود دارد. از بین روغن‌های ذکر شده، روغن هیدرولیک قابلیت شعله وری بیشتری دارد و در صورتی‌که با گرمای خروجی اگزوز و یا دینام تماس داشته باشد احتمال این وجود دارد که موتور دچار آتش سوزی شود. اولین اقدامی که باید برای رفع ایراد روغن ریزی انجام دهید این است که محل روغن ریزی که در زیر ماشین وجود دارد را شناسایی کنید.

اقدام بعدی این است که باید نوع روغن را شناسایی کنید. همان‌طور که خود نیز مستحضر هستید روغن ریزی می‌تواند از هر یک از لوله‌های انتقال، واشرها و همچنین مخازن اتفاق بیفتد. پس از این‌که نوع روغن را با توجه به رنگ، محل و بو و نیز محل دقیق روغن ریزی تشخیص دادید بایستی قطعه یا اورینگی که معیوب است را تعویض کنید. لازم است بدانید که روغن موتور معمولاً رنگی تیره‌تر دارد و بویی همانند بنزین سوخته از آن استشمام می‌شود. روغن هیدرولیک‌(فرمان) در بیشتر اتومبیل‌ها رنگی روشن‌تر دارد و بوی محفظه احتراق(شبیه بنزین سوخته) ندارد.