Last Updated:

روش صحیح گرم‌کردن خودرو پیش از حرکت در هوای سرد

فرمون

گرم کردن خودرو به ویژه با شروع سرما و فصل زمستان از آن دسته موضوعاتی است همیشه در مبحث چگونگی نگهداری صحیح از خودرو در سرما بین رانندگان نسل‌های مختلف خیلی مورد بحث بوده است. خیلی‌ها اعتقاد دارند این باور قدیمی (گرم کردن خودرو پیش از حرکت) در خودروهای نسل جدید کارایی ندارد. در این مطلب در مورد این موضوع به طور مفصل بحث خواهیم کرد.

دوره گرم شدن به عنوان مدت زمان لازم برای رسیدن پیشرانه و اجزای آن از شرایط دمای محیط به دمای پایدار کاری‌شان، تعریف می‌شود. این دوره از کارکرد پیشرانه به لحاظ بازده حرارتی و مکانیکی، مصرف سوخت و همچنین انتشار آلاینده‌ها، بدترین دوره کارکرد پیشرانه است.

برای گرم شدن خودرو چقدر فرصت می‌دهید؟

مبحث گرم کردن موتور خودرو در فصل زمستان ازآنجا نشئت گرفته که یک خودروی سرد آمادگی حرکت ندارد. چگالی سیالات داخل خودرو نظیر روغن‌موتور یا گریس در فصل سرد افزایش یافته و سفت‌تر می‌شوند؛ در نتیجه هر وسیله‌ای در فصل زمستان نیاز دارد اندکی گرم شود تا فعالیت مطلوب‌تری داشته باشد. باور عمومی بر این است که باید چند دقیقه پس از استارت زدن اجازه دهید دمای این سیالات کمی افزایش یابد تا از فرسایش موتور کاسته و بر عمر آن افزوده شود.

این در حالی است که متخصصین می‌گویند خودرو متوقف با موتور روشن نه‌تنها دردی را دوا نمی‌کند، که مشکل‌سازتر هم خواهد بود. موتور ماشین به‌وسیله‌ی مخلوطی از هوا و بنزین به گردش می‌افتد، در هوای سرد مصرف بنزین موتور افزایش می‌یابد. با ورود حجم زیاد سوخت به محفظه‌ی احتراق، خودرو به روغن‌ریزی می‌افتد. هرچقدر که روغن بیشتری از خودرو دفع شود روغن‌سوزی موتور بیشتر و کارایی آن کمتر می‌شود. از مبحث تکنیکی که خارج شویم در یک کلام؛ روشن نگه‌داشتن موتور خودرو متوقف در هوای سرد برای طولانی مدت مضر است.

[irp posts="1951" name="نکات نگهداری از خودرو در زمستان"]

همچنین در گذشته‌های نه‌چندان دور، قبل از ورود کامپیوترها به عرصه خودرو، مهندسین برای طراحی سیستم سوخت‌رسانی از کاربراتور استفاده می‌کردند. کاربراتورها عموماً مجهز به امکاناتی برای تشخیص برخی شرایط خاص کاری نظیر هوای سرد محیط، و به دنبال آن اتخاذ تصمیم مناسب با این شرایط نبودند. در نتیجه نیاز به سوخت بیشتر برای راه‌اندازی خودرو در فصل سرد، به صورت خودکار توسط سیستم سوخت‌رسانی احساس نمی‌شد. برای غلبه بر این مشکل، خودروها مجهز به مدار ساسات شدند. راننده با کشیدن اهرم ساسات، مانع ورود هوای زیاد به پیشرانه می‌شد و از این طریق با تبخیر مقدار معینی از سوخت، مخلوط غنی‌تری از سوخت و هوا به محفظه احتراق وارد شده و راه‌اندازی پیشرانه آسان‌تر انجام می‌گرفت. حال اینکه مدار ساسات با جلوگیری از ورود هوای زیاد به پیشرانه باعث افت توان خروجی می‌شد؛ در نتیجه پدران ما مجبور بودند دقایقی را داخل خودروی سردشان خیره به نشانگر دمای آب سپری کنند! با گرم شدن پیشرانه، آن‌ها مدار ساسات را غیرفعال کرده و حالا می‌توانستند با فشردن پدال گاز، توان مورد نیاز برای حرکت خودرو را تأمین کرده و به جاده بزنند.

برای راه‌اندازی صحیح خودرو در فصل سرد چه باید کرد؟

با توجه به کیفیت کاری پایین پیشرانه در شرایط شروع به کار در هوای سرد، گرمایش سریع برای دستیابی به مصرف سوخت کم و جلوگیری از سایش قطعات اصطکاکی ضروری است. همچنین بخش مهمی از آلایندگی خودروها، که در فصل سرد با پدیده واژگونی هوا نیز همراه شده و سلامت تک‌تک افراد جامعه را تهدید می‌کند، ناشی از عادت اشتباه گرم کردن خودرو است. با وجود اینکه ما فرزندان همان پدران دوستدار ساسات! هستیم، باید بدانیم که سریع‌ترین روش برای گرم کردن پیشرانه، زیر بار قرار دادن آن، و نه کارکرد درجا در دور آرام است؛ بر همین اساس بلافاصله پس از روشن شدن خودرو آن را برانید! البته به دلایلی نظیر احتراق و روان‌کاری ضعیف در این شرایط، بهتر است تا قبل از گرم شدن پیشرانه از رانندگی خشن و اسپرت پرهیز کنید.

در حالیکه در روزهای سرد خودرو نیازی به درجا کار کردن زیاد ندارد، اما باید از شتاب گیری های سریع و فشردن پدال گاز تا انتها اجتناب کرد.قبل از فشار آوردن به خودرو و رانندگی سریع بهتر است اجازه دهید مایعات و مواد سیال به دمای بهینه برسند. علاوه بر این کارکرد آرام موتور در لحظاتی که شما مشغول یخ زدایی شیشه های اتومبیل هستید، باعث گرم شدن کابین نیز خواهد شد و همچنین فرصت لازم برای گرم شدن روغن گیربکس و دیفرانسیل را نیز فراهم می آورد اما اگر خودرو صرفا به صورت درجا کار کند هیچ یک از اجزای فوق به دمای مطلوب کاری نمی رسند.

چند ثانیه پس از استارت حرکت را آرام آغاز کنید و اجازه دهید که تمامی اجزای خودرو متناسب با یکدیگر به شرایط و دمای استاندارد عملکرد خود برسند.

واحد کنترل الکترونیکی (ECU) برای راه‌اندازی سرد پیشرانه چگونه عمل می‌کند؟

واحد پردازش با اطلاعاتی که از حسگر دمای مایع خنک‌کاری دریافت می‌کند، شرایط راه‌اندازی سرد پیشرانه را تشخیص داده  و 5 تا 10 برابر بیش از مقدار عادی سوخت مورد نیاز برای احتراق را فراهم می‌کند و این رویکرد تا زمان گرم شدن کامل پیشرانه ادامه می‌یابد. البته موارد دیگری مانند ریتارد کردن جرقه به منظور افزایش دمای گازهای خروجی و تسریع فرآیند گرم شدن مبدل کاتالیزوری نیز در دستور کار قرار دارد.

شما مخاطبان عزیز می‌توانید سوالات خود را در این باره با ما در قسمت نظرات در میان بگذارید.