Last Updated:
دلایل روشن شدن چراغ ABS و خاموش کردن آن

دلایل روشن شدن چراغ ABS و خاموش کردن آن

فرمون

در اوایل دهه 70 میلادی با توسعه تکنولوژی و نرم افزارهای کامپیوتری و همچنین اهمیت پیدا کردن سیستم های امنیتی خودرو، ترمز abs اهمیت پیدا کرد و در سال 2004 در کشورهای اروپایی استفاده از آن در خودرو اجباری شد. این سیستم اکنون در همه خودروهای موجود به کار می رود. در این مقاله می خواهیم بدانیم که این سیستم چگونه کار می کند و چرا ممکن است که چراغ آن روشن شود. با ما همراه باشید.

سیستم ABS یا سیستم ضد بلوکه ترمز، یکی از اساسی ترین امکانات ایمنی خودروهاست و وظیفه آن حفظ تماس لاستیک با جاده در هنگام ترمز است و این کار را با روشن شدن چراغ ABS به اطلاع راننده می رساند. معمولا در زمانی که راننده خودرو بر روی سطح مرطوب یا سست اقدام به استفاده از ترمز می کند، سیستم ABS فعال می شود.

وظیفه سیستم ABS کاهش فاصله ترمز گیری نیست، هر چند می تواند به این کار کمک کند. تقریبا در حال حاضر هیچ خودرویی بدون ترمز ABS ارایه نمی شود و به نوعی استاندارد برای خودروها تبدیل شده است.

انواع ترمزهای ABS

ترمزهای ABS انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به ترمزهای چهار کاناله به همراه چهار سنسور سرعت، ترمزهای سه کاناله به همراه سه سنسور سرعت و ترمزهای یک کاناله به همراه یک سنسور سرعت اشاره کرد.

شاید در نگاه اول این ترمزها دارای تفاوت‌های بسیاری باشند، اما در واقع تمامی آن‌ها از عملکرد یکسان و ساده‌ای برخوردارند؛ به طور خلاصه می‌توان گفت اگر با خودرویی که فاقد سیستم ABS است در جاده‌های خیس و لغزنده در حال رانندگی باشید، برای اینکه بتوانید خودرویتان را به درستی متوقف کنید باید چندين بار روی پدال ترمز فشار وارد نمایید؛ عملکرد کلی سیستم ترمز ABS کاملا مشابه همین کار است البته به صورت اتوماتیک!

تمامی ترمزهای ABS، از چهار بخش اصلی تشکیل می‌شوند که به شرح زیر است:

1. سنسورهای سرعت 2. پمپ 3. سوپاپ‌ها 4. کنترل کننده

 

کنترل‌کننده یک سیستم کامپیوتری است که نقش اصلی را در عملکرد ترمزهای ضد قفل ایفا می‌کند. این سیستم با کنترل سنسور سرعت و پمپ‌های ترمز، باعث می‌شود در ترمزگیری‌های شدید کاهش سرعت چرخ‌های خودرو روند ثابتی داشته باشند که در این صورت سرعت چرخ‌ها به موازات سرعت خودرو کاهش یافته و چرخ‌ها قفل نخواهند شد.

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای تشخیص تمام شدن لنت ترمز

 

خودروهایی که فاقد ترمز ای بی اس هستند، در ترمزگیری‌های شدید چرخ هایشان قفل خواهد شد و این امر مانع از هدایت یا کنترل خودرو توسط راننده می‌شود. این مشکل زمانی به اوج خود می‌رسد که جاده خیس یا لغزنده باشد؛ در چنین مواقعی به راحتی راننده کنترل خودرو را از دست داده و خودرو منحرف خواهد شد.

ترمز ABS در ترمزگیری‌های شدید و بالاخص در جاده‌های خیس و لغزنده به کمک راننده خواهد آمد و باعث می‌شود پس از فشردن پدال ترمز کنترل خودرو حفظ شود.

 

دلایل روشن شدن چراغ ABS

ترمزهای ABS برای اینکه بتواند در هر لحظه عملکرد دقیق چرخ‌ها را سنجش نماید و مانع قفل شدن چرخ‌ها شود، از چند سنسور استفاده می‌کنند.

این سنسورها با توجه به نوع خودرو ممکن است بر روی هر چرخ یا در دیفرانسیل خودرو نصب شده باشند. در صورتی که سیستم ترمز وسیله نقلیه با مشکل مواجه شود، این سنسورها پیامی را به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کنند و کامپیوتر نیز این اخطار را به صورت روشن شدن چراغ ABS به راننده نشان می‌دهد.

نقص در سیستم ترمز ضد قفل می‌تواند در هنگام ترمزگیری، باعث کاهش تسلط راننده روی خودرو شود و حتی در سرعت‌های بالا خسارات غیر قابل جبرانی را برای خودرو یا سرنشینان آن به همراه داشته باشد.

روشن شدن چراغ ترمز ABS از دلایل زیادی برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• رله ABS خراب شده باشد • سوکت‌های متصل به سنسورها جابجا شده‌ باشند • فیوز ABS سوخته باشد • پمپ ABS به درستی کار نکند • سطح روغن ترمز کاهش یافته باشد • سنسورهای چرخ به درستی کار نکنند

 

با روشن شدن چراغ ABS چه اتفاقی در خودرو رخ می دهد؟

اگر چراغ آلارم سیستم ABS ترمز خودروی شما روشن شود و هیچ آلارم دیگری نداشته باشید در این صورت سیستم ABS ترمز شما کار نخواهد کرد اما ترمز عمل می کند. خودرو برای رانندگی در شرایط عادی در شهر احتمالا امنیت لازم را دارد؛ می تواند با آن در شهر و با سرعت پایین رانندگی کند اما وقتی که مجبور می شود در شرایط بدی ترمز بگیرد باید بخاطر داشته باشد که ترمز ABS ندارد و یک سیستم ترمز معمولی در اختیار شماست ممکن است کمی آب سبب سر خوردن خودرو شود بنابراین باید با احتیاط بیشتری رانندگی کنید.

اما اگر چراغ آلارم دیگری همراه با آن روشن شود آنگاه ممکن است ترمز خودروی شما مشکلی اساسی داشته باشد. ایراد می تواند جدی تر از آن باشد که فکرش را می کنید ممکن است سیستم هیدرولیک ترمز مشکل دار شده باشد یا شاید سطح روغن ترمز کم شده باشد و یا فشار روغن کاهش پیدا کرده باشد.

در این حالت به احتمال زیاد اتومبیل شما حتی برای رانندگی تا فروشگاهی که در نزدیکی منزل شما قرار دارد هم ایمن نیست. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که خودرو را به کمک یدک کش یا جرثقیل به تعمیرگاه منتقل نمایید. چون اگر واقعا مشکلی در سیستم ترمز شما وجود داشته باشد ممکن است درست زمانیکه به ترمز نیاز دارید کار نکند و جان خود و دیگران را به خطر بیندازید.

 

مطلب پیشنهادی: دلیل قفل کردن ترمز و روش تعمیر آن

 

به خاطر داشته باشید که وقتی خودرو روشن می شود فشار روغن در لوله های ارتباطی از طریق بوستر افزایش می یابد که این فشار بالا خود باعث ایجاد یا بیشتر شدن نشتی می شود یعنی زمانیکه خودرو را روشن می کنید احتمال دارد که ترمز را چک کنید و ببینید کار می کند موتور خودرو روشن شده است و فشار روغن زیاد شده و نشتی که قبلا وجود نداشته یا ناچیز بوده است در اثر فشار زیاد جاری می شود و همانطور که روغن به بیرون نشت پیدا می کند سطح روغن ترمز کاهش می یابد تا جاییکه این کمبود روغن ترمز منجر به کاهش فشار و صفر شدن فشار می شود و عملا خودروی شما ترمزی ندارد که آنرا متوقف نماید. و متاسفانه این اتفاق زمانی رخ می دهد که شما در حال رانندگی هستید و احتمالا فاجعه ای رخ خواهد داد به همین دلیل باید از سوار شدن به خودرویی که دچار چنین وضعیتی است خودداری نمایید و آنرا به تعمیرگاه منتقل نمایید.

 

 

آیا رانندگی با خودرویی که چراغ ترمز ABS آن روشن شده خطرناک است؟

معمولاً رانندگی با خودرویی که چراغ ترمز ABS آن روشن شده ایرادی ندارد. مگر این که چراغ‌های هشدار دیگر مربوط به سیستم ترمز هم روشن شده باشند، خودروی شما به هنگام روشن شدن چراغ ABS قابلیت‌های ترمزگیری خود را از دست نخواهد داد. البته هنگامی که چراغ ترمز ABS روشن می‌شود، باید به یاد داشته باشید که در صورت رانندگی در جاده خیس یا لغزنده خودروی شما توانایی ABS خود را نخواهد داشت.

اگر چراغ ABS خودروی شما روشن شده و احساس می‌کنید قدرت ترمزگیری خودرو کاهش یافته است، از ادامه رانندگی پرهیز کنید. در این صورت، می‌توانید با امداد خودرو به نزدیک‌ترین تعمیرگاه مراجعه کرده و مشکل مربوط به خودرو را حل کنید.

 

مطلب پیشنهادی: چرا پدال ترمز در هنگام ترمزگیری می لرزد؟

 

راه حل های رفع مشکل روشن شدن چراغ ABS

در این بخش تعدادی از راه حل هایی که می تواند در هنگام روشن شدن چراغ ABS به ما کمک کند آورده شده است اما در نظر داشته باشید که این راهکارها صرفا یک روش موقت بوده و اگر دوباره این چراغ هشدار نمایش داده شد، بهتر است که خودرو را به دست یک متخصص بسپارید تا مشکل آن را ریشه یابی کرده و تعمیرات لازم را انجام دهد.

1. اگر تاکنون خودروی شما مشکل روشن شدن چراغ ABS را نداشته است، پس از این که متوجه روشن شدن آن شدید، بهتر است خودرو را متوقف کرده و سپس آن را خاموش کنید. پس از چند ثانیه دوباره خودرو را روشن نمایید تا سیستم ECU دوباره تمام سنسورها را چک و بررسی نماید.

2. فیوز مربوط به سیستم ABS خودرو را از محل خود درآورده و مطمئن شوید که دچار سوختگی و آسیب دیدگی نشده است. اگر فیوز سیستم ABS سوخته است، قبل از تعویض آن و استفاده مجدد از خودرو، مطمئن شوید که دلیل خاصی باعث سوختن آن نشده است و مشکل را ریشه یابی کنید.

3. سطح روغن ترمز را چک کنید. برای این منظور درب محفظه موتور را باز کرده و مخزن روغن ترمز خودرو را چک نمایید و اگر سطح روغن ترمز از میزان استاندارد پایین تر است، کمبود آن را با ریختن دوباره روغن ترمز جبران نمایید.

 

مطلب پیشنهادی: 5 نشانه خرابی ترمز

 

4. در اسرع وقت به یک تعمیرگاه مراجعه کرده و خودروی خود را دیاگ بزنید. با این کار می توانید سنسور چرخی که اعلام هشدار نموده است را بیابید.

5. در صورتی که دسترسی به دیاگ ندارید، چرخ ها را باز کرده و یکی یکی محل اتصالات سنسورها و خود سنسورها را چک نمایید. اگر سنسورها کثیف شده اند با دقت و به آرامی آن ها را تمیز نمایید.

6. اگر سایز چرخ های خودرو را به تازگی تغییر داده اید، بهتر است از طریق اتصال ODB، سایز جدید چرخ ها را به کامپیوتر و سیستم ABS تعریف کنید.