Last Updated:
نحوه رفع توقیف کارت سوخت به چه صورت است؟

نحوه رفع توقیف کارت سوخت به چه صورت است؟

فرمون

چندی است خبرهایی در رسانه ها منتشر شده است مبنی بر این که افرادی که در گذشته اقدام به فروش و یا حتی اجاره کارت سوخت خود کرده اند بعد از مراجعه به پلیس +10، برای دریافت کارت سوخت المثنی با پیامی در سیستم ثبت‌نام مبنی بر مسدود بودن کارت سوخت خود مواجه شدند و کارت آن ها مسدود شده است. خرید و فروش کارت سوخت با افزایش نوسانات ارزی در نیمه دوم سال گذشته به‌طور قابل توجهی افزایش یافت و بخشی از مردم، بی‌اطلاع از تبعات احتمالی اقدام خود، کارت‌سوختی را که به‌زعم خودشان سودی نداشت، با مبالغی بین 50 تا 200 هزار تومان به متقاضیان سوءاستفاده‌گر فروختند.

طبق اخبار رسمی منتشرشده در آن روزها، در چند نوبت ده‌ها هزار کارت سوخت شخصی که به‌صورت متوالی در نقاط مختلف مرزی کشور با استفاده از آنها اقدام به سوخـت‌گیری می‌شد، شناسایی و جمع‌آوری شد. با شناسایی کارت‌سوخت‌های سیار که به‌صورت غیرمجاز توسط افرادی غیر از مالکان آنها استفاده می‌شد، این کارت‌ها ابطال و توسط مراجع قضایی ضبط شدند. در نتیجه این اقدام افراد زیادی با مشکل توقیف کارت سوخت روبه رو شدند و اکثرا هم نمی دادند که برای رفع مسدودی کارت خود چه کاری باید بکنند. در این مقاله می خواهیم به راه های رفع مسدودی کارت سوخت بپردازیم.

برای رفع مسدودی کارت سوخت به کجا مراجعه کنیم؟

برای رفع مسدودی کارت‌هایی که در نقاط مرزی کشور برای فرآیند قاچاق سوخت از آنها استفاده شده است، باید به مراجع قضایی همان استان محل وقوع جرم مراجعه شود و مالک خودرویی در استانهای مرکزی کشور برای رفع مسدودی کارت سوختی که به شخص ثالثی فروخته است باید به مراجع قضایی یک استان مرزی مراجعه کند. البته این مراحل حتما با پرداخت هزینه ای که قاضی تعیین می کند نیز همراه است که مبلغ آن بستگی به رای قاضی و سرنوشت کارت سوخت شما دارد.

 

مطلب پیشنهادی: راهنمای کامل رمز کارت سوخت

 

اگر شخصی بدون آنکه کارت سوختش را به فردی دیگر دهد با مسدودی قضایی مواجه شده، باید چه کند؟

طی روزهای اخیر برخی گزارش‌های مردمی از وجود یک اتفاق عجیب در مورد کارت‌های سوخت مسدودشده خبر می‌داد. برخی از مخاطبان ، اعلام کردند با وجود آنکه طی سالهای گذشته کارت سوخت خود را به هیچ کس اجاره نداده و یا نفروخته‌اند و همیشه کارت سوخت در اختیار خودشان بوده، با مراجعه به جایگاه‌‌های عرضه و اقدام به سوخت‌گیری متوجه مسدود بودن کارت سوخت خود شده و در مراجعه به نواحی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، به آنها اعلام شده که کارت سوخت شما توسط مراجع قضایی در یکی از استان‌های مرزی مسدود شده است.

در این حالت باید کارت ها مورد به مورد بررسی شود، اما رسیدگی به این مسئله در حوزه مسئولیت‌های شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیست و باید از مراجع قضایی پیگیری و حل شود. و باز هم باید به مراکز قضایی استان مراجعه کنید تا پس از بررسی های لازم رفع توقیف کارت صادر شود. پس از رفع مسدودی کارت سوخت شما باید به مراکز پلیس +۱۰ مراجعه کنید و درخواست دریافت کارت المثنی خود را به‌ثبت برسانید.

 

رفع توقیف کارت سوخت

 

درخواست کارت سوخت المثنی بعد از رفع توقیفی کارت سوخت

بعد از آن که مراحل رفع توقیفی را انجام دادید به نزدیک ترین مرکز پلیس +10 مراجعه کنید. صدور کارت سوخت هوشمند المثنی فقط از طریق دفاتر پلیس +۱۰ مقدور است، زیرا افرادی سودجو با هدف دستیابی به اطلاعات شخصی و کارت بانکی و کلاهبرداری از هموطنان و سوء استفاده های احتمالی اقدام به ایجاد سایت های غیرمجاز کرده اند. بنابراین شما بعد از رفع توقیفی می توانید با در دست داشتن مدارک هویتی مالک خودرو به پلیس +10 مراجعه کنید و مراحل درخواست کارت سوخت المثنی را انجام دهید تا کارت سوخت به دست شما برسد.

مدارک هویتی مالک برای درخواست کارت هوشمند سوخت المثنی

برای اشخاص حقیقی، یکی از مدارک شناسایی معتبر مالک وسیله نقلیه شامل اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند یا گذرنامه نیاز است.

برای اشخاص حقوقی نیز معرفی نامه رسمی از سازمان یا شرکت مربوطه با امضاء و مهر مجاز به همراه اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند یا گذرنامه نماینده نیاز است.

دارندگان وکالتنامه معتبر قانونی از مالک نیز می توانند با ارائه مدارک شناسایی معتبر شامل اصل شناسنامه یا کارت ملی هوشمند یا گذرنامه نسبت به اخذ خدمات مورد نیاز اقدام کنند. در مورد خودروهای لیزینگی (خودروهای اجاره به شرط تملیک)، اسناد و مدارک در اختیار استفاده کننده خودرو شامل کارت خودرو ملاک عمل است. مدارک شناسایی وسیله نقلیه نیز شامل کارت شناسایی خودرو یا شناسنامه مالکیت وسیله نقلیه یا بنچاق محضری به همراه بیمه نامه شخص ثالث معتبر می شود.

تکمیل فرم تعهدنامه در دفاتر پلیس +۱۰ و واریز مبلغ ۱۰ هزار تومان در پایانه های pos بانک ملت مستقر در این دفاتر و اخذ رسید ثبت درخواست کارت هوشمند سوخت المثنی از کاربر، مراحلی است که باید طی شود.

 

راهنماي استعلام وضعيت کارت هوشمند سوخت

اگر مراحل درخواست کارت سوخت المنثی را انجام دادید می توانید از طرق زیر وضعیت صدور کارت سوخت خود را مشاهده کنید:

1- متقاضیان کارت‌های هوشمند سوخت ابتدا باید وارد سایت epolice.ir شده و سپس بر روی گزینه کارت سوخت کلیک کنند. بعد در قسمت پیگیری صدور کارت سوخت نسبت به وارد کردن نوع و شماره پلاک خودرو اقدام و روی گزینه پیگیری کارت سوخت کلیک کنند.

در این قسمـت، شماره مرسوله پستی نمایان می‌شود که با کلیک روی گزینه شرکت پست که به رنگ آبی نوشته شده، وارد سامانه رهگیری مرسولات می‌شوید و با فعال کردن گزینه جست‌وجو، وضعیت کارت سوخت مشخص می‌شود.

متقاضیان به منظور اطلاع دقیق از وضعیت کارت سوخت هم با کلیک روی گزینه مشاهده جزئیات کامل مرسوله می‌توانند از آخرین وضعیت کارت خود باخبر شوند.

هم‌چنین افرادی که کارت سوخت آن‌ها از سال ۱۳۹۴ صادر و در باجه‌های معطله پست مانده، می‌توانند در قسمت رهگیری مرسوله پستی آن را پیگیری کنند و با در دست داشتن کارت شناسایی معتبر و کارت و سند خودرو به اداره پست مورد نظر خود مراجعه و کارت سوخت خود را دریافت کنند.

اگر کارت سوخت مربوط به خودروهای نوشماره و یا ثبت‌نامی در سایت دولت همراه (GSB) باشد، مالکان باید مبلغ مصوب شده را بابت هزینه صدور کارت سوخت به متصدی تحویل دهنده کارت سوخت بپردازند.

همچنین اگر در این باره سوالی داشته باشید، می‌توانید به پورتال این شرکت با آدرس WWW.NIOPDC.IR مراجعه یا با شماره پاسخگویی ۰۹۶۲۷ تماس بگیرید.

2- از طريق پيام کوتاه(SMS): براي آگاهي يافتن از آخرين وضعيت کارت هوشمند سوخت ، کافيست شماره وي آي ان (VIN) را توسط پيام کوتاه(SMS) به شماره 1101202040 ارسال نمائيد. در صورتي که قالب و ساختار مشخص شده در اين راهنما را در نوشتن شماره وي آي ان در پيام کوتاه رعايت نمائيد، سيستم نرم‌افزاري بطور خودکار در همان لحظه پاسخ شما را مي‌دهد. براي استعلام کارت هوشمند خودرو بايد ابتدا حرف V و سپس ستاره و بعد وي آي ان (VIN) خودرو موجود در پشت کارت خودرو را وارد نماييد به عنوان نمونه V*IRPC90VV5I9658742

در پایان باید به این نکته اشاره کنیم که با توجه به الزامی‌شدن استفاده از کارت‌های هوشمند سوخت شخصی و لزوم پیشگیری از سوء‌ استفاده‌ های احتمالی و مشکلات قضایی، رانندگان در حفظ و نگهداری کارت‌های هوشمند سوخت شخصی خود اهتمام بیشتری داشته باشند و به‌هیچ‌وجه کارت سوخت شخصی خود را دراختیار دیگران قرار ندهند.