Last Updated:

راهنمای خرید صندلی کودک خودرو

فرمون

استفاده از صندلی کودک خودرو در بسیاری از کشورهای جهان اجباری است در ایران نیز لایحه اجبار استفاده از صندلی کودک برای کودکان زیر 10 سال در مرداد امسال،‌ توسط دولت به تصویب رسید.

باتوجه به حساسیت این موضوع و پیشگیری از خسارات رانندگی به کودکان رعایت استاندارهای کافی برای خرید و استفاده از این وسیله بسیار ضروری است لذا در این مطلب راهنمای انتخاب بهترین صندلی کودک را برای خودرو با جزئیاتی که ممکن است سوال خیلی از خانواده‌ها باشد، را توضیح می‌دهیم.

لزوم داشتن صندلی کودک برای کودکان زیر 10 سال

علاوه بر اجبار قانونی این مسئله با بررسی آمارها می‌توانیم به اهمیت آن بیشتر پی ببریم.

طبق آمارهای ارائه شده از ۱۶ هزار کشته تصادفات ۸ درصد (حدود ۱۲۰۰ نفر) کودک هستند. می‌توان گفت بخش زیادی از این آمار به دلیل رعایت نکردن موارد ایمنی در خوردوها مانند: استفاده نکردن از کمربند ایمنی یا صندلی متناسب با وزن و سن است. براساس مطالعات سه‌نفر از هر چهار کودک در صندلی ماشین امنیت لازم را ندارند فقط به این دلیل که صندلی ماشین به‌درستی استفاده نمی‌شود.

هنگام خرید صندلی کودک این موارد را جدی بگیرید؟

- هنگام خرید صندلی ماشین کودک به برچسب آن نگاه کرده و صندلی مناسب وزن کودک را انتخاب کرد.

بین ۰ تا ۱۱ سالگی صندلی‌ها این‌گونه تقسیم‌بندی می‌شوند:

راهنمای خرید صندلی کودک خودرو

- روی برچسب صندلی باید علامت  «universal» نوشته شده باشد، زیرا این علامت یعنی صندلی برای انواع اتومبیل مناسب است.

- صندلی‌ای که انتخاب می‌کنید علامت E داشته باشد. این علامت در محصولات خارجی نشانه تست شدن آنهاست.

- طبق استاندارد شماره3930 ایران، هر نوع صندلی کودک باید دارای یک برچسب ثابت شامل اطلاعات زیر با حروف و اعداد خوانا باشد:

•  نام سازنده (یا توزیع‌کننده رسمی) • نام یا شماره مدل •  تاریخ ساخت (شامل ماه و سال) •  محل ساخت • جمله‌ای که مشخص می‌کند استفاده از سیستم در چه نوع خودروی موتوری و در کدام محل نشیمن آن توصیه شده است. •  باید در برچسب صندلی مشخص شده باشد که صندلی برای کودکان چندساله و با چه وزنی تولید شده است.

نبایدهای انتخاب و خرید صندلی کودک

حتی‌الامکان از خرید صندلی‌های دست دوم بپرهیزید ولی اگر مجبور به خرید هستید حتما به تعداد سال‌هایی که از آن استفاده شده دقت کنید که بیش از 6 سال نبوده و به هیچ وجه شاهد تصادف شدیدی نبوده باشد حتی به شرط صحت ظاهری! از خرید صندلی‌هایی که دارای اطلاعات مربوط به سازنده نیستند خودداری کنید. از خرید صندلی کودک خودرو که دارای زدگی، خردگی با هر عیب و اشکال کوچک ظاهری است خودداری کنید. معمولا صندلی‌های معتبر دارای تاریخی هستند که توسط تولید کننده برای بهترین زمان مصرف قید می‌شود. در صورتی که از تاریخ مشخص شده خارج شدید ترجیحا از خرید آن صندلی خودداری کنید.

یک صندلی استاندارد کودک چه ویژگی‌هایی دارد؟

صندلی استاندارد کودک باید قابل اتصال به بدنه اصلی باشد. در بازار صندلی‌هایی نیز وجود دارند که فقط به روکش یا کمربند ایمنی خودرو متصل می‌شوند. این حالت ضریب امنیت را تا حد بسیار زیادی کم خواهد کرد.

کمربند صندلی

صندلی کودک باید دارای کمربند ویژه‌ای هم باشد تا او در اثر تکان‌های شدید خودرو، به اطراف پرتاب نشود. این کمربند باید از جنس نرمی ساخته شده باشد تا بدن کودک را نیز آزار ندهد و در اثر ترمزهای شدید، باعث زخم شدن یا وارد شدن فشار بیش از حد روی بدن و استخوان‌بندی ظریف کودک نشود. این نوع کمربندها که معمولاً به صورت ضربدری است، با یک لایه محافظ بسیار لطیف و نرم پوشانده می‌شود تا کودک به هیچ عنوان صدمه نبیند.

دوام صندلی

هنگام خرید هم باید توجه داشته باشید که صندلی کودک برای مدت زمانی طولانی قابل استفاده باشد تا خیلی زود مجبور به تعویض آن نشوید. با این کار می‌توانید از این صندلی‌ها در تمام مدت نوزادی و خردسالی کودک خود استفاده کنید.

 تمیز ماندن صندلی

از آنجایی که این صندلی را به مدت طولانی نگه خواهید داشت و استفاده می‌کنید. تمیز ماندن صندلی یکی از فاکتورهای مهم صندلی به شمار می‌آید. بنابراین بهتر است صندلی‌هایی را انتخاب کنید که روکش آن‌ها قابل تعویض یا شست‌وشو باشد.

 اول ایمنی،‌ بعد حرکت!

زمانی که صندلی مناسب را خریده‌اید و آن را در ماشین نصب کرده‌اید نیز فراموش نکنید که همیشه باید قبل از شروع حرکت، آن را بررسی کنید تا از اتصال کامل و صحیح آن مطمئن شوید و سپس کودک و نوزاد دلبند خود را در آن قرار دهید.

صندلی خودرو مخصوص نوزادان چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از اشتباهات والدین در خرید صندلی خودرو این است که با خرید یک صندلی کودک چند ساله به نوعی صرفه جویی می‌کند و از آن برای یک نوزاد نیز استفاده می‌کنند که قطعا از نظر اندازه به هیچ مناسب او نبوده و ایمنی لازم را برای نوزاد برقرار نمی‌کند.

صندلی‌های خودرو مخصوص نوزادان به گونه‌ای طراحی شده است که از این صندلی تا 16 کیلوگرمی نوزاد و کودک می‌توان استفاده کرد و بعد از آن باید اقدام به تهیه صندلی دیگری برای کودکتان بکنید که قطعا تا حدود 10 سالگی برایش الزامی است چرا که مصوبه مجلس نیز برای همین موارد بوده و در صورت قانونی شدن مصوبه مذکور باید شاهد جریمه برای متخلفین از این قانون باشیم.

نکته مهم در نصب صندلی نوزاد این است که باید به صورت پشت به جلوی ماشین نصب شده و از پرت شدن نوزاد در هنگام تصادفات شدید جلوگیری کند. معمولا در سنین نوزادی و تا وزن مذکور کودک توانایی نگهداری از گردن خود را نداشته و به طور کلی همه اجزای او در برخوردهای شدید به جلو دچار آسیب می‌شوند. البته گفتنی است که برای صرفه جویی در هزینه‌هایتان می‌توانید از این صندلی نوزاد به عنوان کری‌یر نیز بهره ببرید ولی باید توجه کنید که نگهداری بیش از حد نوزاد در این صندلی‌ها برای سلامتی و رشد او مضر است.

راهنمای خرید صندلی کودک خودرو

نحوه درست قرار دادن نوزاد در صندلی کودک خودرو

بهترین راهنما همان دستورالعملی است که به همراه صندلی به شما داده می‌شود. به حساسیت و لطافت پوست کودک توجه کنید و عادات و رفتارهای او را مورد نظر قرار دهید. خم شدن به چپ و راست یا افتادن گردن به جلو از بدیهی‌ترین رفتارهای کودکانه است که باید برای تنظیم صندلی و احتمالا قرار دادن پارچه برای جلوگیری از آسیب دیدن او از بدیهی‌ترین کارهاست.

[irp posts="3850" name="اگر هنگام سیل در ماشین گیر افتادیم چه کنیم؟!"]