Last Updated:
خرابی سیم کلاچ خودرو و دلایل اصلی آن

خرابی سیم کلاچ خودرو و دلایل اصلی آن

فرمون

اگر با خودروهای غیر اتومات رانندگی می کنید می دانید که کلاچ چه نقش حیاتی را در این خودروها بازی می کند.

سیم کلاچ با رابطه ای که بین جعبه دنده و موتور ایفا می کند باعث می شود که قدرت موتور به چرخ ها منتقل شود. در خودروهایی که از سیستم کلاچ سیمی استفاده می کنند، با فشردن پدال کلاچ، سیم کلاچ کشیده می شود و باعث درگیر شدن سیستم کلاچ در خودرو می شود.

این سیستم با اینکه بسیار قدیمی است، اما همچنان در تولید خودروهای داخلی به کار می رود و از آنجا که بسیار آسیب پذیر است، معمولا خیلی زود از رگلاژ در آمده و یا نیاز به تعویض پیدا می کند.

علائم خرابی سیم کلاچ چیست؟

اگر سیم کلاچ دچار مشکل شود مستقیما روی کلاچ و نحوه تعویض دنده در خودرو، اثر گذار خواهد بود. یک سری علائم و نشانه هایی وجود دارند که با توجه به آن ها می توان فهمید که سیم کلاچ کارایی خود را از دست داده و یا از رگلاژ خارج شده است.

 

مطلب پیشنهادی: علت به هم خوردن میزان فرمان چیست؟

 

 

اگر هر کدام از نشانه هایی که در ادامه ذکر می شود را در خودروی خود مشاهده کردید بهتر است ابتدا سیم کلاچ را به طور چشمی بازدید و در صورت خرابی، آن را تعویض کنید. در غیر اینصورت با انجام تنظیم دوباره، می توانید کارایی اولیه کلاچ خود را بدست آورید.

 

 

علائم خرابی سیم کلاچ

• پس از رها کردن پدال کلاچ، سیستم کلاچ همچنان درگیر است و مقداری دچار لرزش می شود

• کلاچ خالی شده و دیگر کار نمی کند که می تواند ناشی از بریده شدن سیم کلاچ باشد

• با فشردن پدال کلاچ، خودرو به صورت کامل خلاص نشده و دنده ها به سختی جا می روند

• کلاچ پایین تر از حد معمول عمل می کند و نیاز است که پای خود را بیش از اندازه روی پدال فشار دهید

• کلاچ بالاتر از حد معمول عمل می کند و نیاز است که آن را پس از رها کردن با نوک پا به طرف بالا بکشیم که نشانه ای از درگیر بودن کلاچ هنگام رها سازی است

• پدال کلاچ بسیار سفت شده و به سختی بالا و پایین می رود

• پدال کلاچ بسیار شل شده و با کوچکترین فشار به سمت پایین حرکت می کند

 

چگونه سیم کلاچ را رگلاژ کنیم؟

بسیاری از مشکلاتی که به عنوان علائم خرابی سیم کلاچ مطرح شد، با رگلاژ کردن دوباره سیم کلاچ حل می شود و احتیاجی به تعویض آن نیست. اگر هیچ آشنایی فنی با خودرو ندارید، پیشنهاد می کنیم این کار را به یک متخصص بسپارید و از رگلاژ کلاچ بدون آگاهی بپرهیزید. اما اگر آشنایی کمی با مسائل فنی خودرو دارید و تا حدودی می توانید از پس تعمیرات ساده خودرو برآیید، می توانید با کمی دقت، خودتان سیم کلاچ خودرو را رگلاژ کنید

برای این کار ابتدا سیم کلاچ را پیدا کنید؛در انتهای سیم کلاچ دو مهره وجود دارد که با جابجا نموده آن، می‌توانید طول سیم کلاچ را کم و زیاد نموده و در نتیجه کلاچ بالاتر یا پایین‌تر آزاد می‌شود. و از این طریق می توانید آن را رگلاژ کنید.

البته خوب است که بدانید همه این مشکلات به طور قطع مربوط به سیم کلاچ خودرو نمی شوند و در برخی موارد ممکن است مشکل مربوط به بخش های دیگری از سیستم کلاچ باشد. خرابی صفحه کلاچ، دیسک کلاچ و یا بلبرینگ کلاچ، ممکن است نشانه هایی مانند خرابی سیم کلاچ داشته باشند که با معاینه قسمت های مختلف کلاچ می توان به آن پی برد.

 

                  نحوه قرار گیری سیم کلاچ در پشت پدال کلاچ

 

چه زمانی لازم است که سیم کلاچ را تعویض کنیم؟

بسیاری از مشکلات و علائمی را که برای خرابی سیم کلاچ عنوان کردیم با رگلاژ کردن آن مرتفع خواهد شد. اما باز هم شما باید مقداری به کارهای فنی اشراف داشته باشید؛ تا بتوانید با بازدید چشمی هم خرابی سیم کلاچ را تشخیص دهید و هم بتوانید آن را مرتفع کنید. در غیر این صورت باید کلا با تعویض سیم کلاچ این عیب را بر طرف نمایید.

این سیم ها بیشتر از محل اتصال به پدال و اهرم کلاچ و یا محل خمیدگی آن پاره می‌شوند. پس هرگونه سایش و پارگی در چند عدد از رشته‌های سیم های فولادی در آن نشانگر این است که، سیم ها به زودی پاره خواهند شد و شما نیاز به تعویض سیم کلاچ خواهید داشت.

 

مطلب پیشنهادی: ترفندهای کاربردی برای افزایش طول عمر صفحه کلاچ

 

 

اما اگر پس از بازدید متوجه شدید؛ که سیم کلاچ بسیار خشک است و در درون غلاف پلاستیکی خود به راحتی حرکت نمی کند و یا اینکه سیم دچار تابیدگی شده است، در این صورت لازم نیست که سیم را تعویض کنید. بلکه در صورت تابیدگی می توانید آن را باز کرده و دوباره به صورت صحیح آن را متصل کنید.

اما در صورتی که سیم خشک شده باشد، می توانید با ریختن مقداری روغن ویا گریس بر روی سیم کلاچ، کاری کنید تا سیم ها بتوانند در پوشش لاستیکی خود به راحتی حرکت کنند. اصطکاک و خمیدگی بیش از حد، دو عامل خرابی در سیم های کلاچ هستند. هر دو عامل ضمن خشک و دشوار کردن عمل کلاچ گیری، عمر مفید سیم کلاچ را تا حد زیادی کاهش می دهند.

 

در این موارد حتما سیم کلاچ را تعویض کنید

1- سیم در بعضی از قسمت ها دچار بریدگی شده و رشته های آن از هم جدا شده‌اند.

2- روکش پلاستیکی که سیم در داخل آن قرار می‌گیرد، قطعه قطعه شده و سیم نمی‌تواند به راحتی در درون آن جابجا شود.

3- خود سیم کلاچ رشته رشته و از هم سوا شده‌اند و به سختی در درون غلاف پلاستیکی خود قرار می گیرند.

4- سیم کلاچ به حدی خشک و غیر قابل انعطاف است؛ که حتی با روغن کاری هم ترمیم نمی شود.

پس عواملی مانند تابیدگی بیش از حد سیم، پاره شدن روکش پلاستیکی، بریدگی بعضی از رشته های سیم، رشته رشته شدن سیم کلاچ، خشک شدن بیش از حد سیم که دیگر با روغن کاری هم قابل ترمیم نیست، همه عواملی هستند که موجب تعویض سیم کلاچ خواهند شد.

توجه داشته باشید که در صورت بروز دو مشکل آخر در سیم، می توانید بدون نیاز به تعویض آن را رفع کنید. اگر سیم کلاچ دچاز تابیدگی شده است، آن را باز کرده و به صورت صحیح دوباره متصل نمایید. همچنین اگر سیم خشک شده و نمی تواند به سادگی درون غلاف حرکت کند، با مقداری روغن یا گریس، به سیم حالت لغزندگی بدهید تا بتواند آزادانه در پوشش پلاستیکی خود حرکت نماید.