Last Updated:
جعبه فیوز 206 و جدول راهنمای وظیفه هر فیوز

جعبه فیوز 206 و جدول راهنمای وظیفه هر فیوز

فرمون جعبه فیوز

یکی از قطعات خودرو که وظیفه برق رسانی را بر عهده دارد فیوز است، که البته این قطعه در برخی موارد سبب بروز مشکلاتی از جمله کار نکردن برخی دستگاه ها در خودرو ها می شود. در واقع فیوز خودرو قطعه ایست که وظیفه تنظیم برق ورودی به دستگاه مورد نظر در خودرو را داشته و در صورت ایجاد بار اضافی، اتصال جریان برق را قطع کرده و باعث می شود دستگاه مصرف کننده، آسیب نبیند. در این مقاله قصد داریم شما را با جعبه فیوز و کارکرد آن و همین طور راهنمای جعبه فیوز خودرو پژو 206 آشنا کنیم. همچنین در انتها به نکات مربوط به تعویض فیوز نیز می پردازیم. با ما همراه باشید.

فیوز چیست؟

برای محافظت از مدارهای الکتریکی در برابر افزایش غیرمجاز جریان الکتریکی‌ از قطعه‌ای به نام فیوز در مسیر جریان الکتریکی استفاده می‌شود؛ در واقع زمانی که مدار تحت اضافه جریان بیش از مقدار استاندارد قرار گیرد، فیوز وارد عمل شده و با قطع کردن جریان برق مانع از آسیب به قطعات مدار یا اشخاصی که با مدار در تماس هستند می‌شود.

در خودروها بسته به مدل خودرو، سیستم‌های الکتریکی متعددی وجود دارد که باید در مقابل‎‌ جریان‌های بیشتر از مقادیر تعیین شده محافظت شوند که این حفاظت بر عهده فیوزها است.

 

فیوزهای مورد استفاده در خودروها عموما سه نوع است:

• فیوز شیشه ای

• فیوز تیغه ای

• فیوز سرامیکی

در حال حاضر استفاده از فیوزهای تیغه ای با توجه به ساختمان ساده و مقاومت در برابر ارتعاشات متداول تر است.

خودرو پژو 206 دارای دو نوع سیستم برق میباشد که کروز(اکوماکس) و ساپکو(اس ام اس) نام دارند.

 

 

جعبه فیوز چیست؟

هر خودرو با توجه به عوامل مختلفی همچون کارایی، سال ساخت، تجهیزات و… از تعداد فیوزهای مختلفی برخوردار است. این فیوزها در مکانی تحت عنوان جعبه فیوز قرار داده می‌شوند که معمولا در داخل کابین خودرو و زیر جعبه فرمان قرار دارد. تمامی فیوزها در جعبه فیوز نصب شده‌اند و به نوعی تمامی تجهیزات الکتریکی خودرو از آن تغذیه می‎‌شوند.

 

جعبه فیوز پژو 206 و راهنمای عملکرد هر فیوز

پژو 206 دارای دو جعبه فیوز است که در قسمت‌های مختلف خودرو نصب ‌شده‌اند. یکی از آن‌ها در داشبورد و زیر فرمان خودرو قرار دارد. جعبه فیوز دیگر در کاپوت قرار گرفته است. هر یک از این فیوزها جریان ورودی به یک یا چند قطعه خودرو را کنترل می‌کند. در بخش‌های بعدی به بررسی هر دو جعبه فیوز پژو 206 و راهنمای عملکرد هر فیوز موجود در آن‌ها می‌پردازیم. توجه داشته باشید اگر مهارت لازم در زمینه برق داخلی پژو 206 را ندارید، به‌تنهایی اقدام به تعویض فیوز خودرو نکنید و حتما از یک متخصص کمک بگیرید.

 

جعبه فیوز داشبورد

همان‌طور که گفتیم، جعبه فیوز داشبورد داخل کابین و زیر غربیلک فرمان قرار دارد. جعبه فیوز در زیر درپوش پایین فرمان خودرو، مخفی‌ شده‌است. روی درپوش یک پیچ قرار دارد. برای این‌که به جعبه فیوز دسترسی داشته باشید، باید با استفاده از ابزاری مانند سکه آن را بچرخانید تا درپوش باز شود و فیوزها نمایان شوند. تعدادی فیوز یدک و یک انبرک جهت تعویض فیوزها در کنار جعبه فیوز وجود دارد. جعبه فیوز زیر فرمان دارای 37 فیوز و 11 رله مختلف است. در جدول زیر به کاربرد هر یک از این فیوزها اشاره ‌شده‎است.

راهنمای جعبه فیوز پژو 206

 

ردیفشماره فیوزشدت‌جریانکاربرد
1F1رزرو
2F2۵Aرله فن بخاری
3F3۵Aتغذیه نود جلو FCM کولر، جلو آمپر
4F4۱۰Aتغذیه موتور برف‌پاک‌کن عقب و قفل صندوق‌عقب
5F5۵Aتغذیه نور زمینه
6F6۵Aتغذیه سیستم ضد قفل ترمز ABS
7F7۱۰Aتغذیه یونیت کیسه هوا
8F8۵Aتغذیه جلو آمپر، ایموبیلازر، دیاگ ECU
9F9۵Aتغذیه پمپ شیشه‌شور
10F10۵Aتغذیه نود مرکزی BCM نمایشگر، شیشه‌بالابر جلو، حس‌گر دنده‌عقب
11F11۱۰Aتغذیه چراغ دنده‌عقب
12F12۵Aتغذیه سوئیچ چراغ‌ترمز
13F13۱۰Aتغذیه سوئیچ سه‌حالته گاز کولر
14F14۵Aتغذیه برق چراغ سقف، صندوق‌عقب
15F15۲۰Aتغذیه برق فندک
16F16۱۰Aتغذیه برق رادیوپخش
17F17رزرو
18F18رزرو
19F19رزرو
20F20رزرو
21F21رزرو
22F22۱۰Aتغذیه شیشه‌بالابرهای جلو
23F23۵Aتغذیه برق گرم‌کن آینه
24F24۳۰Aتغذیه برق گرم‌کن شیشه عقب
25F25۳۰Aتغذیه قفل مرکزی
26F26۲۰Aتغذیه نود مرکزی BCM
27F27۵Aتغذیه رله‌ها، نمایشگر؛ کولر
28F28۲۰Aتغذیه نود مرکزی BCM
29F29۵Aتغذیه ا یموبیلازر
30F30۱۰Aتغذیه حافظه رادیوپخش
31F31رزرو
32F32رزرو
33F33۴۰Aتغذیه فن بخاری
34F34۴۰Aتغذیه شیشه‌بالابر جلو؛ آینه
35F35۴۰Aتغذیه شیشه‌بالابر عقب
36F36۵Aرزرو
37F37۱۰Aرزرو

 

عیب یابی و تعویض فیوز پژو 206

قطع شدن فیوزهای پژو 206 مستقیما روی دستگاه مربوطه که فیوز مسئول تنظیم شدت جریان آن می باشد تاثیر گذاشته و موجب از مدار خارج شدن آن می شود. اگر چنین اتفاقی در اثر نوسانات برق خودرو یا تحمل بار اضافی جریان برق ایجاد شود، در نتیجه فیوز مربوطه سوخته و باید نسبت به تعویض آن اقدام نمود. در فیوز های شیشه ای و مستطیلی شفاف این امر با چشم نیز قابل شناسایی می باشد و با مشاهده فیوزی که اتصال آن قطع شده باشد، می توان دریافت که فیوز مربوطه سوخته است و علت هشدار ECU آن است.

اما برای فیوزهایی که شفاف نیستند و نمی توان با چشم قطع شدن آن ها را مشاهده نمود، بهترین روش استفاده از مولتی متر یا چراغ آزمایش می باشد. به این صورت که دو سر فیوز خودرو را به دو سر مالتی متر یا چراغ آزمایش متصل نموده و در صورت روشن شدن چراغ آزمایش و یا عبور جریان در مالتی متر، می توان دریافت که فیوز سالم است و در غیر این صورت فیوز سوخته است و باید نسبت به تعویض فیوز اقدام نمود.