Last Updated:
طرح ترافیک مشهد ۱۴۰۲

طرح ترافیک مشهد 1402 (نقشه ، ساعت و نرخ طرح ترافیک مشهد)

فرمون

طرح ترافیک مشهد به عنوان دومین کلانشهر کشور، چند سالی پس از تهران، اجرایی شد طرحی که هدفش کنترل آلودگی هوا و ترغیب مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی بوده است و به علت کثرت زائران خصوصا در تابستان، تلاش می کند تا ترافیک محدوده حرم مطهر امام رضا (ع) را کنترل کند. طرح ترافیک مشهد بیشتر نواحی مرکز شهر را شامل می شود و در خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی که تقریبا مرکز شهر محسوب می شود، اجرایی شده است.

نرخ طرح ترافیک مشهد

علی رغم شایعاتی که در خصوص افزایش نرخ طرح ترافیک مشهد در دی ماه 98 بود سرهنگ حمیدرضا دهنوی در مصاحبه ای با صدا و سیما بیان داشت: طرح افزایش 50درصدی نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک مربوط به تهران است که در جلسه کاهش آلودگی هوا در تهران به تصویب رسیده است و هنوز دستور العملی در این باره به کلانشهر مشهد نرسیده است. وی گفت: در صورت ابلاغ افزایش نرخ طرح ترافیک در کلانشهر مشهد اطلاع رسانی های مناسب صورت خواهد گرفت.

هم اکنون نرخ طرح ترافیک در کلانشهر مشهد 20هزار تومان است.

ساعات طرح ترافیک مشهد

این طرح همه روزه به غیر از جمعه ها و روزهای تعطیل رسمی، از 8 صبح الی 20 در هسته مرکزی اجرا خواهد شد و تنها در صورتی شما مجاز به ورود به محدوده طرح ترافیک مشهد هستید که آخرین رقم پلاک خودروی شما با روز هفته ای که در آن قرار دارید همخوانی داشته باشد. البته بطور معمول ساعت طرح ترافیک در تابستان تغییر می کند و از ساعت 10 الی 23 است.

این طرح که به طرح زوج و فرد نیز معروف است به این ترتیب است که تنها خودروهایی که رقم آخر پلاک آن ها 1،3،5،7،9 باشد حق عبور و مرور در محدوده طرح ترافیک را در روزهای یکشنبه، سه شنبه، پنجشنبه و جمعه دارند و خودروهای دارای رقم آخر پلاک 2،4،6،8 در روزهای شنبه، دوشنبه، چهارشنبه و جمعه حق عبور و مرور در محدوده طرح ترافیک را دارند.

محدوده طرح ترافیک مشهد

محدوده طرح ترافیک مشهد شامل نواحی زیر است:

• شمال : حدفاصل تقاطع شهید هاشمی نژاد و بلوار شهید کامیاب، الی بلوار وحدت

• شرق : حدفاصل بلوار وحدت و بلوار هفده شهریور، الی تقاطع بلوار هفده شهریور و بلوار فدائیان اسلام

• جنوب : حدفاصل بلوار فدائیان اسلام و بلوار ملک الشعرای بهار، الی تقاطع بهار و بلوار امام خمینی

• غرب : حدفاصل بلوار امام خمینی و بلوار شهید هاشمی نژاد، الی تقاطع شهید هاشمی نژاد و بلوار شهید کامیاب

بر این اساس تردد در تمامی خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی از جمله چهارراه لشگر، خیابان امام خمینی (ره)، چهارراه مدرس، میدان شهدا، خیابان شهید هاشمی نژاد، میدان راه‌آهن، بولوار شهید کامیاب، میدان شهید گمنام، بولوار وحدت، میدان شهدای گوهرشاد، میدان ۱۷ شهریور، خیابان ۱۷ شهریور، چهارراه نخریسی، خیابان فداییان اسلام، میدان بسیج و خیابان بهار که در رینگ محدوده مرکزی شهر قرار دارند، مجاز است.

 

نقشه محدوده طرح ترافیک مشهد

طرح ترافیک مشهد

طرح ترافیک مشهد در روزهای پنجشنبه و روزهای تعطیل

تردد در هسته مرکزی شهر برای تمامی خودرو‌ها تنها در روز‌های جمعه آزاد است. و در روز‌های تعطیلات رسمی اجرای طرح به قوت خود باقی است و تمامی ساکنین شهر مشهد و مسافرین و زائرین در روزهای تعطیلات رسمی هم اجازه ورود به محدوده طرح ترافیک را ندارند. پس خوب است که زائران عزیز در این خصوص بیشتر دقت نمایند که با ورود به محدوده طرح در روزهای تعطیلات رسمی جریمه نشوند.

 

جریمه ورود غیر مجاز طرح ترافیک مشهد چقدر است؟

جریمه ورود غیر مجاز به طرح ترافیک مشهد برای هر بار ورود مبلغ 20 هزار تومان می باشد که برای رانندگان متخلف ثبت خواهد شد. لذا چنانچه راننده‌ای با پلاک زوج در یک روز فرد، مثلا یکشنبه، سه شنبه یا پنجشنبه در ساعات اعلام شده در نقشه جدید محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد مشهد حضور داشته باشد، 20 هزار تومان جریمه می شود و این مبلغ به عنوان بدهی طرح ترافیک مشهد در خلافی او لحاظ می شود.

شهروندان مي توانند جهت اطلاع از تخلفات، به سامانه استعلام تخلفات رانندگي پليس راهور به نشاني  www.rahvar120.ir مراجعه نموده و یا با ارسال شماره VIN به سامانه پیامکی 1101202020 استعلام نمایند. همچنین با نصب برنامه فرمون میتوانید از میزان خلافی خودرو یا موتورسیکلت خود مطلع شوید.

 

ساکنین محدوده طرح ترافیک مشهد چه کار باید بکنند؟

ساکنین محدوده طرح ترافیک مشهد حق عبور و مرور در محدوده طرح را طبق اعلام پورتال شهر مشهد دارند.  آن ها می توانند پس از وارد کردن اطلاعات خود در این سامانه درخواست خود را برای تردد در روزهای غیر مجاز نیز مطرح کرده و به این ترتیب جریمه نشوند. البته باید منتظر آخرین اطلاع رسانی های این سامانه برای ثبت نام ماند.