Last Updated:
جزئیات محدوده و ساعت طرح ترافیک تبریز 1402

جزئیات محدوده و ساعت طرح ترافیک تبریز 1402

فرمون

طرح ترافیک یا همان طرح زوج و فرد تبریز حدود 5 سال است که در این شهر اجرا می شود. هدف از آغاز این طرح در شهریور ماه، هماهنگی سرویس مدارس و سایر خدمات عمومی بوده تا بتوانند با مشخص کردن مسیر خود بعد از آغاز مدارس دچار مشکل نشوند.

همچنین محدوده بازار تبریز همیشه با مشکل ترافیک سنگین به خصوص در ساعات میانی روز، روبه رو می شده، بنابراین این محدوده به عنوان پایلوت اصلی در نظر گرفته شده است. کاهش تردد در این مسیر کمک بزرگی به حل گره ترافیکی محدوده بازار تبریز می کند.

در اهداف اجرایی شدن این طرح آمده است که هدف طرح ایجاد مسیر مناسب برای مردم عادی و  گردشگران است که بتوانند به صورت آزاد با استفاده از حمل و نقل عمومی در محدوده شهر تردد کنند.

در اثر محدودیت ترافیکی، فقط خودروهای شخصی اجازه ورود به محدوده طرح را ندارند و ناوگان حمل و نقل عمومی بدون محدودیت می توانند در محدوده تردد کنند. اصناف و کسبه نیز می توانند قبل از ساعت 9 صبح وسائل نقلیه شخصی خود را جابجا کنند و در ساعات طرح ترافیک اجازه تردد در محدوده طرح ترافیک را ندارند.

با این حساب اگر خودروهای شخصی در ساعت طرح ترافیک وارد محدوده طرح ترافیک شوند با جریمه مواجه می شوند. خصوصا اگر معاینه فنی نداشته باشند 50 هزار تومان دیگر نیز بدلیل نداشتن معاینه فنی جریمه خواهند شد.

 جزئیات طرح ترافیک تبریز

بر اساس طرح ترافیک تبریز، خودروهای شخصی بر اساس شماره آخر پلاک تنها در روزهای زوج یا فرد امکان تردد در محدوده طرح ترافیک را خواهند داشت. به این صورت که خودروهایی که رقم آخر شماره پلاک آنها زوج باشد در روزهای زوج (شنبه، دوشنبه و چهارشنبه) حق تردد در منطقه طرح را دارند و خودروهایی که رقم آخر پلاک آنها فرد باشد تنها در روزهای فرد (یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه) جواز ورود به طرح را خواهند داشت.

وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و تاکسی ها از این قاعده مستثنی هستند و در کل ساعات شبانه روز برای ورود به طرح مجاز هستند.

مطلب پیشنهادی: خرید طرح ترافیک 1402 (روزانه، هفتگی، ماهیانه، سالیانه)

نقشه محدوده طرح ترافیک تبریز

همان طور که در نقشه محدوده طرح ترافیک تبریز مشاهده می شود این طرح در محدوده چایکنار و پل قاری تا سه راهی خاقانی، خاقانی به میدان ساعت، میدان ساعت به طرف مصلی، شریعتی، چهارراه شریعتی و باغ گلستان به طرف فلسطین و از سمت شمال مجددا به چایکنار اجرا خواهد شد.

 

طرح زوج و فرد تبریز

همچنین می توانید با نصب برنامه فرمون محدوده طرح ترافیک تبریز را مشاهده کنید

 

ساعت طرح زوج و فرد تبریز

به دنبال مصوبه شورای هماهنگی ترافیک استان از 8 بهمن 1401 ساعت طرح زوج و فرد تبریز در دو بازه در روز اجرا می شود؛ صبح ها از ساعت 9 الی 14 و بعد از ظهرها از ساعت 16 الی 20 طرح ترافیک تبریز فعال است و خودروها با توجه به پلاک خود می توانند در این ساعات وارد محدوده طرح ترافیک شوند.

جریمه ورود به منطقه طرح ترافیک تبریز

تردد خودروهای فاقد معاینه فنی در محدوده‌ ی طرح  ترافیک تبریز، مبلغ ۵۰ هزار تومان جریمه دارد، و تردد خودروهای غیرمجاز در طرح «زوج و فرد» نیز جریمه خاص خود را دارد که با توجه به کد جریمه‌ی مربوطه اعمال قانون خواهد شد که مبلغی در حدود 20 هزار تومان خواهد بود.

صدور کارت ويژه تردد برای ساکنان محدوده طرح ترافیک

براي شهروندان تبريزي که منزل مسکوني و محل سکونت آنان در محدوده و حريم اجراي طرح ترافيک هسته مرکزی قرار دارد با اعلام فراخوان و جمع آوری و اخذ اطلاعات خودروی آنان، اعم از شماره پلاک و مشخصات خودرو، کارت ويژه تردد صادر خواهد شد تا اين دسته از شهروندان از بابت تردد دچار مشکل مواجه نشوند.

پس شهروندان تبریزی منتظر اعلام شهرداری تبریز برای ثبت اطلاعات خود در سامانه این شهر باشند.