Last Updated:
جریمه عبور از چراغ قرمز

جریمه عبور از چراغ قرمز در سال 1402 چیست؟

فرمون

وقتی راجع به جریمه رانندگی حرف می زنیم شاید اولین چیزی که به عنوان تخلف رانندگی به ذهنمان می رسد، عبور از چراغ قرمز است. این امر شاید به خاطر اهمیت زیاد آن در رانندگی در تمام کشورهای جهان و تاکید زیاد پلیس راهنمایی و رانندگی باشد.  عدم رعایت این مسئله علاوه بر برهم زدن نظم خیابان‌ها که می‌تواند منجر به تصادفات بعضاً جبران‌ناپذیری شود، بیشترین نرخ جریمه را نیز دارد. در واقع عبور از چراغ قرمز دو جریمه دارد. جریمه نقدی و نمره منفی

جریمه نقدی عبور از چراغ قرمز چقدر است؟

طبق اعلام پلیس راهنمایی‌ و‌ رانندگی ناجا جریمه نقدی عبور از چراغ قرمز در سال 99 در کلانشهرها و شهرهای تجاری ۲۰۰ هزار تومان، در سایر شهرها ۱۸۰ هزار تومان و در روستاها ۱۰۰ هزار تومان است. (مبلغ این جریمه ها در سال 1401 ، حدود 12 درصد افزایش داشته است. )

همچنین گردش به راست تنها در معابری که دارای چراغ قرمز فلش‌دار و یا تابلو گردش به راست هستند مجاز است که در غیر این صورت رانندگان خاطی اعمال قانون خواهند شد.

عبور از چراغ قرمز چند نمره منفی دارد؟

عبور از چراغ قرمز علاوه بر اعمال جریمه برای خودروهای پلاک شخصی و عمومی به ترتیب 5 و 10 نمره منفی نیز برای راننده دارد.

همچنین در نظر داشته باشید که اگر راننده ای از چراغ قرمز عبور کند و مورد اعمال قانون قرار گیرد برابر با مقررات و قوانین حق ندارد به ماموران معترض شده و یا تعدی کند که در این صورت جرم تلقی شده و به مراجع قضایی معرفی خواهند شد

مطلب پیشنهادی: جریمه نداشتن کلاه ایمنی چیست؟

جریمه عبور از چراغ زرد چقدر است؟

بر اساس آیین‌ نامه راهنمایی و رانندگی، رانندگان وسایط نقلیه اگر قبل از ورود به تقاطع با چراغ زرد مواجه شدند باید از سرعت خودرو کاسته و در پشت خط ایست توقف کنند، اما متاسفانه بسیاری از رانندگان به محض مشاهده چراغ زرد، پا بر روی پدال گاز می گذارند تا هرچه سریعتر و قبل از اینکه چراغ قرمز شود از تقاطع عبور کنند درحالیکه این کار، خلاف قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و مشمول جریمه خواهد بود.

هنگامی که چراغ راهنمایی و رانندگی زرد یا قرمز است راننده نباید به تقاطع ورود پیدا کند و در واقع عبور از این چراغ ها (زرد و قرمز) ممنوع است و رانندگان باید به دقت آن را مراعات کنند تا مشمول جریمه نشوند.

چراغ زرد به منزله فرصت تخلیه برای خودروهای ورود پیدا کرده به تقاطع است و رانندگان خودروهای مقابل که در پشت چراغ قرمز هستند نباید با روشن شدن چراغ زرد حرکت کنند بلکه باید منتظر مانده و پس از سبز شدن چراغ ادامه مسیر دهند.

بنا بر ماده ۱۰۱ آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی، بند «ب»‌، رانندگان وسایل نقلیه موتوری و خودرو در هنگام مواجه با چراغ زرد احتیاط، نباید از خط ایست عبور کنند که در این صورت 20 هزار تومان جریمه خواهند شد. (مبلغ این جریمه ها در سال 1401 ، حدود 12 درصد افزایش داشته است. )

در واقع هنگامی که چراغ سبز به زرد تبدیل می‌شود رانندگان باید در پشت خط ایست توقف کنند مگر آنکه آنچنان به خط ایست یا تقاطع چراغ راهنمایی نزدیک شده باشند که پیش از عبور از خط ایست نتوانند خودرو را متوقف کنند.

جریمه تجاوز به گذرگاه عابر پیاده:

اگر راننده‌ای بعد از خط ایست یا روی گذرگاه عابر پیاده متوقف شود، جریمه‌ای تحت عنوان تجاوز به گذرگاه عابرپیاده برای وی لحاظ شده و مبلغ 20 هزار تومان باید بپردازد. (مبلغ این جریمه ها در سال 1401 ، حدود 12 درصد افزایش داشته است. )

جهت مشاهده تخلفات رانندگی و مبالغ آنها به این مطلب مراجعه کنید.