Last Updated:

جریمه نداشتن کلاه ایمنی در سال 1402 چیست؟

فرمون

در خیابان، بزرگراه و زیرگذر ها، موتور سواران زیادی را می بینیم که با سرعت زیاد بدون رعایت نکات ایمنی و حنی داشتن کلاه ایمنی در حال حرکت هستند. گاهی هم حتما تاسف خورده ایم و فکر کرده ایم که این ها با جانشان بازی می کنند. خوب است بدانید که درست فکر کرده اید؛ بخش عظیمی از فوتی‌های ناشی از تصادفات شهری را موتور سواران بدون کلاه ایمنی تشکیل می‌دهند.

رانندگی موتورسواران، بدون کلاه ایمنی یکی از معضلات موجود در شهرها است؛ باید گفت که فرهنگ‌سازی و افزایش جریمه تأثیر مستقیمی در کاهش وقوع جرائم رانندگی خواهد داشت و کمترین فایده استفاده از کلاه ایمنی حفظ جان رانندگان موتورسیکلت هنگام بروز تصادف است.

پلیس راهور هم تلاش کرده است تا با جریمه کردن این موتورسواران از میزان آسیب ناشی از عدم استفاده از کلاه ایمنی بکاهد.

جریمه نداشتن کلاه ایمنی:

جریمه عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط راننده و سرنشین موتور سیکلت در کلان ‌شهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری-صنعتی و سایر شهرها و روستاها و راه‌های روستایی 60 هزار تومان در سال 99 است. (مبلغ این جریمه ها در سال ۱۴۰۱ ، حدود 12 درصد افزایش داشته است. )

نرخ سایر جریمه های موتورسیکلت را اینجا بخوانید.

تخلفاتی که منجر به توقیف موتور می شود کدامند؟

طبق ابلاغیه ای که به ماموران پلیس داده شده است، ماموران راهنمایی و رانندگی در برابر مشاهده 4 تخلف، مجاز به توقیف موتورسیکلت متخلفان هستند و این 4 تخلف عبارتند از:

  • عبور از چراغ قرمز
  • عبور از معابر در خلاف جهت مجاز
  • عبور از خطوط ویژه
  • نداشتن کلاه ایمنی

مطلب پیشنهادی: هزینه پارکینگ موتور توقیفی 1401