Last Updated:
جریمه نبستن کمربند در سال ۱۴۰۲ چیست؟

جریمه نبستن کمربند در سال 1402 چیست؟

فرمون

بیش از یک دهه از زمان اجرای قانون برخورد با نبستن کمربند ایمنی می‌گذرد و خوشبختانه با اقدامات انجام شده از سوی پلیس راهور و فرهنگسازی‌های صورت گرفته درصد قابل توجهی از رانندگان نسبت به بستن کمربند ایمنی برای خود و سرنشینان خودروی شان به یک پذیرش درونی رسیده اند. مقایسه آمار اعمال قانون خودروها به دلیل نبستن کمربند ایمنی نشان می‌دهد که از سال 91 تا پایان سال 96 تخلف کمربند ایمنی کاهشی 47 درصدی داشته است. نیروی انتظامی هم در سال های گذشته جریمه نبستن کمربند ایمنی را افزایش نداده است، اما با تخصیص دو بند از جدول تخلفات رانندگی بر اهمیت آن تاکید کرده است.

آمارها حاکی از آن هستند که مهم‌ترین علت نبستن کمربند ایمنی، آگاهی نداشتن گروه‌های مختلف مردم از خطرات مربوط به آن است. بدیهی است اگر رانندگان و دیگر سرنشینان خودرو بدانند که مهم‌ترین علت مرگ و میر در تصادفات «خون‌ریزی‌ مغزی» است و بستن کمربند ایمنی مؤثرترین عامل در جلوگیری از وارد آمدن ضربه به سر و ستون فقرات و خون‌ریزی‌های داخلی و مرگ به شمار می‌رود، بدون شک استفاده از کمربند ایمنی در صندلی‌ عقب را رعایت خواهند کرد.

مطلب پیشنهادی: جریمه توقف ممنوع چقدر است؟

افرادی که از کمربند ایمنی استفاده نمی‌کنند ممکن است فکر کنند که غفلت آن‌ها به هیچ‌کس آسیب نمی‌رساند، اما موضوع این نیست. در صندلی عقب، کمربند وسیله اصلی محافظت از کمر و شانه در تصادفات است. بدون آن، احتمال دارد بدن با سرعت به سطوح سخت و دیگر افراد برخورد کند و منجر به صدمات جدی شود.

باید بدانید که بستن کمربند ایمنی در سال های گذشته برای سرنشینان جلو خودرو الزامی بود، اما در حال حاضر با اصلاح قوانین رانندگی این موضوع تغییر کرده و بستن کمربند ایمنی برای کلیه سرنشینان وسایل نقلیه الزامی شده است. در همین راستا در خودرو‌های سواری و حتی اتوبوس‌ها تمام سرنشینان و مسافران باید کمربند ایمنی خود را ببندند، در غیر این صورت مالک وسیله نقلیه جریمه می‌شود.

بستن کمربند ایمنی برای سرنشینان عقب خودرو همانند سرنشینان جلو خودرو الزامی است و برابر قانون برای آن جریمه پیش بینی شده است.

جریمه نبستن کمربند ایمنی چقدر است؟

در جدول کد تخلفات رانندگی دو بند به نبستن کمربند ایمنی اختصاص دارد

1-جریمه عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط راننده یا سرنشینان وسیله نقلیه در حال حرکت (غیر از استثنائات قانونی) در آزاد راه ها، بزرگ راه ها و جاده ها است که این جریمه رانندگی در معابر شهری و کلانشهر‌ها 6۰۰ هزار ریال، در راه‌های روستایی 4۰۰ هزار ریال و در جاده‌ها 2۰۰ هزار ریال است. (مبلغ این جریمه ها در سال ۱۴۰۱ ، افزایش داشته است. )

2- جریمه عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط راننده یا سرنشینان وسیله نقلیه در حال حرکت (به غیر از استثنائات قانونی) در معابر شهری و روستایی است که در کلان شهرها و مراکز استان ها، 15 هزار تومن در سایر شهرها 10 هزار تومان و روستاها و راه های روستایی 5 هزار تومان است. (مبلغ این جریمه ها در سال ۱۴۰۱ ، افزایش داشته است. )

خوب است بدانید که برای نبستن کمربند ایمنی، نمره منفی در نظر گرفته نشده است.

مطلب پیشنهادی: جدول کد تخلفات رانندگی و مبلغ جریمه ها