Last Updated:
جریمه عبور از خیابان یک طرفه در سال 1402 چقدر است؟

جریمه عبور از خیابان یک طرفه در سال 1402 چقدر است؟

فرمون

حتما خودروهای زیادی را در خیابان ها دیده اید که به گمان این که ماشین پلیس نیست، وارد ورود ممنوع شده اند و اقدام به عبور غیر مجاز کرده اند. حتما بعد از دیدن این آدم ها فکر کرده اید که لابد کار مهمی برای انجام دارند و یا آن قدر عجله داشته اند که مجبور به این کار شده اند. اما پلیس این گونه فکر نمی کند. از نظر پلیس راهنمایی رانندگی این تخلف جزو تخلفات حادثه ساز قرار دارد و از آنجا که پلیس راهنمایی تاکید زیادی بر این دسته از تخلفات دارد، به رانندگان هشدار داده که به هیچ عنوان مرتکب چنین تخلفاتی نشوند که جریمه زیادی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

اگر زمانی شما هم فکر کردید که چون مجبور هستید می توانید این تخلف را انجام دهید، باید بدانید که چون این تخلف، تخلفی حادثه ساز محسوب می شود، علاوه بر جریمه، نمره منفی نیز دارد که در سابقه راننده ثبت می‌شود و قطعا در صورت ایجاد تصادف در هنگام ورود غیر مجاز به معابر ورود ممنوع، راننده متخلف ۱۰۰ درصد مقصر شناخته می‌شود.

عبور از محل ممنوعه برای وسايل نقليه شخصی 4 امتياز منفی و وسايل نقلیه عمومی و سنگین 6 امتياز یا نمره منفی گواهینامه دارد.

مطلب پیشنهادی: نحوه حذف نمره منفی از گواهینامه رانندگی چگونه است؟

میزان جریمه عبور از خیابان یک طرفه – عبور از محل ممنوع در سال 1402

پلیس راهنمایی و رانندگی در سال 99 جریمه عبور از محل ممنوع در کلان شهر ها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری-صنعتی را 90 هزار تومان و برای سایر شهرها 50 هزار تومان و برای روستاها و راه های روستایی 20 هزار تومان تعیین کرده است. (مبلغ این جریمه ها در سال 1401 ، حدود 12درصد افزایش داشته است. )

در زیر لیستی از جرائمی که بیشترین ارتکاب را در سال 97 داشته اند، به همراه میزان جرائمی که برای آن ها توسط پلیس راهنمایی و رانندگی در سال 99 در نظر گرفته شده است، آورده شده است:

• تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت) : ۲۰۰,۰۰۰ تومان • عبور از محل ممنوع (ورود ممنوع): ۹۰,۰۰۰ تومان • حرکت به صورت مارپیچ: ۱۵۰,۰۰۰ تومان • دور زدن در محل ممنوع: ۷۵,۰۰۰ تومان • نقص در سیستم روشنایی در شب: ۷۵,۰۰۰ تومان • توقف دوبله در محل ایستادن ممنوع: ۵۰,۰۰۰ تومان • ایجاد آلودگی صوتی: ۱۰۰,۰۰۰ تومان • عبور غیرمجاز از خطوط ویژه: ۸۰,۰۰۰ تومان

(مبلغ این جریمه ها در سال ۱۴۰۱ ، حدود 12 درصد افزایش داشته است. )

همچنین خوب است که بدانید به استناد بند « د » ماده (۱۰) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در صورت ارتکاب همزمان تخلف از جمله انجام حرکات نمایشی، تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر در ساعت)، سبقت غیر مجاز در راه‌های دو طرفه، عبور از چراغ قرمز و حرکت مارپیچ علاوه بر صدور قبض جریمه وسیله نقلیه به مدت ۷۲ ساعت توقیف می‌شود.

و بر اساس بند « ب » ماده (۱۰) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در صورت ارتکاب تخلف رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان و افیونی علاوه بر صدور قبض جریمه، گواهینامه راننده متخلف ۶ ماه ضبط و وی به مرجع قضایی معرفی می‌شود.

مطلب پیشنهادی: جدول کامل کد تخلفات رانندگی سال 1402 همراه با مبلغ جریمه