Last Updated:
جدول تنظیم باد لاستیک خودرو

جدول تنظیم باد لاستیک خودرو( پراید، سمند، پژو، ال 90 ... )

فرمون

تنظیم باد لاستیک خودرو شاید در ظاهر کار چندان با اهمیتی نباشد اما همان طور که اکثر رانندگان حرفه ای اذعان دارند، تنظیم بودن باد لاستیک خودرو باعث می شود خودرو نه تنها راحت تر و مطمئن تر بچرخد، بایستد و سرعت بگیرد، بلکه مصرف سوختش هم بهینه خواهد شد و برای همين چک کردن باد لاستیک باید در صدر کارهایی قرار بگیرد که به صورت هفتگی برای مراقبت از خودرویتان انجام مي دهید. اما تنظیم فشار باد لاستیک خودرو باید دقیقا مطابق اندازه‌ای باشد که از طرف کارخانه سازنده اتومبیل در جدول تنظیم باد لاستیک آمده است؛ به همین خاطر در این مقاله ضمن پرداختن به اهمیت تاثیر فشار باد تایر بر عملکرد خودرو، جدول تنظیم باد لاستیک خودرو به تفکیک آورده شده است. با ما همراه باشید.

تاثیر فشار باد تایر در عملکرد خودرو

حفظ مقدار صحیح فشار باد تایر باعث عملکرد بهینه تایر و کاهش مصرف سوخت می‌شود. فشار صحیح باد تایر باعث می‌شود رانندگان راحتی سواری، دوام و عملکرد تایری را که هماهنگ با نیازهای خودروی آنها طراحی شده است، تجربه کنند. مزیت دیگر تنظیم صحیح باد تایر این است که هنگام حرکت و به‌خصوص عبور از پیچ‌ها انعطاف‌پذیری سطح آج و دیواره تایر همان‌طور که طراحی شده است باقی می‌ماند و از انعطاف و خمش بیش‌ازحد دیواره تایر و انعطاف بین سطح آج و بافت زیر آج جلوگیری می‌شود. علاوه ‌بر این حرارت تایر بیش‌ازحد بالا نمی‌رود و اصطکاک جنبشی تایر در حد مناسب خواهد بود. فشار صحیح باد تایر باعث استحکام ساختار تایر شده و واکنش، چسبندگی و هندلینگ خودرو را بهبود می‌دهد.

تشخیص فشار باد تایر از طریق دیدن دشوار است. فشار باد تایر باید با دستگاه سنجش باد مرغوب سنجیده شود زیرا با بازدید ظاهری نمی‌توان فشار باد تایر را دقیقا ارزیابی کرد. یک تایر کم‌باد نمی‌تواند شکل و ساختار خود را حفظ کند و هنگامی‌که در تماس با سطح جاده قرار می‌گیرد از شکل دایره خارج شده و صاف‌تر می‌شود. اگر فشار باد تایرهای یک خودرو فقط به اندازه ۶ پاوند بر اینچ مربع کم باشد ممکن است منجر به پنچری یا ترکیدگی تایرها شود. علاوه‌براین عمر آج تایر تا ۲۵ درصد کاهش می‌یابد.

کمبود فشار باد باعث می‌شود تایر هنگام چرخش بیشتر خم شود که باعث افزایش حرارت درون تایر و افزایش اصطکاک جنبشی می‌شود و تا ۵ درصد مصرف سوخت را افزایش می‌دهد. در این حالت افت قابل‌توجه دقت فرمان و تعادل خودرو هنگام پیچیدن را تجربه می‌کنید.

با اینکه کمبود فشار به اندازه ۶ پاوند بر اینچ مربع به نظر خیلی زیاد نیست ولی توجه داشته باشید که این مقدار معمولا حدود ۲۰ درصد از کل فشار باد توصیه‌شده برای تایر است.

در این حالت خودرو کمی «تنبل» شده و شتاب‌گیری آن کندتر صورت می‌گیرد. معمولا اگر لاستیک کم‌باد باشد، ضربه‌های جاده کمتر به بدنه خودرو منتقل شده و سواری کمی نرم‌تر می‌شود. به همین علت راننده‌های باتجربه آفرودی در جاده‌های خاکی طولانی کمی باد لاستیک‌ها را کمتر می‌کنند. اما این کار در خودروهای عادی سواری که فاق (دیوار جانبی) لاستیک کوتاهی دارند، به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. تایری که فشار باد اضافی داشته باشد سفت و غیرقابل‌انعطاف می‌شود و سطح تماس آن با آسفالت کاهش می‌یابد.

اگر فشار باد تایرهای یک خودرو به اندازه ۶ پاوند بر اینچ مربع زیاد باشند هنگام عبور از دست‌اندازها و اشیای ریز در سطح جاده راحت‌تر آسیب می‌بینند. تایرهایی که فشار باد بالاتر از حالت عادی دارند نمی‌توانند ناهمواری‌ها را به‌خوبی جذب کنند و سواری خشک و خشنی را ایجاد می‌کنند.

با این ‌حال اگر فشار باد تایر تا حد معینی بالاتر از حالت عادی باشد معمولا باعث بهبود واکنش فرمان و تعادل خودرو هنگام پیچیدن می‌شود. به همین دلیل است که شرکت‌کنندگانی که با تایرهای خیابانی در رقابت‌های Autocross و مسابقات دیگر شرکت می‌کنند فشار باد تایرهای خود را بالاتر از حالت عادی تنظیم می‌کنند

 

بهترین زمان تنظیم فشار باد لاستیک خودرو

تنظیم فشار باد لاستیک خودرو را همیشه باید در حالت سرد و یا زمانی که حداکثر 2 تا 3 ساعت خودرو در یک جا ثابت قرار گرفته باشد انجام دهید. معمولا بعد از رانندگی طولانی به دلیل زیاد شدن حرارت لاستیک، فشار باد آن افزایش خواهد یافت. اگر در چنین وضعیتی فشار باد بیش از حد باشد نباید آن را کم کنید؛ زیرا بعد از خنک شدن، لاستیک‌ها دچار کاهش فشار خواهند شد. تابش نور خورشید در زمان پارک طولانی نیز می‌تواند منجر به چنین وضعیتی شود. همچنین بهتر است فشار باد لاستیک زاپاس را بیشتر از فشار ارائه شده توسط کارخانه سازنده خودرو تنظیم کنید.

در زمان هاي‌ زیر همواره به رانندگان توصیه می شود که میزان باد لاستیک خودرو های خودرا تنظیم کنند:

  • هر ۳۰ روز یک‌بار و یا با هر بار بنزین زدن اتومبیل دریک ماه
  • تغییر درجه حرارت به میزان ۱۰ درجه سانتیگراد و بیشتر

 

 

جدول تنظیم باد لاستیک خودرو

میزان تنظیم باد لاستیک در هر خودرو بستگی به وزن و سایز لاستیک و رینگ آن دارد. جدول تنظیم باد خودرو که در زیر آمده است، تنها به ارائه میزان استاندارد فشار باد درون لاستیک در سایز استاندارد در واحد psi می پردازد. اگر شما سایز لاستیک های خودرو را تغییر داده اید و یا از بار اضافه در خودرو استفاده می کنید، باید میزان فشار باد لاستیک های خودروی خود را متناسب با تغییراتی که داده اید، تنظیم نمایید.

در جدول تنظیم باد که در زیر آمده است شما می توانید میزان فشار باد استاندارد برای خودرو های گروه پراید اعم از سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۴۱ و غیره را مشاهده کنید. همچنین میزان تنظیم باد خودروهای گروه تیبا نظیر ساینا و تیبا دو نیز نمایش داده شده است. کلیه خودروهای گروه سمند ، پژو ۴۰۵ ، پژو ۲۰۶ ، پژو پارس و دنا نیز در این جدول ذکر شده اند. همچنین جدول تنظیم باید خودروهایی نظیر ال ۹۰ ، کوییک و آریو نیز ارائه شده است.

 فشار باد لاستیک های جلو (psi)فشار باد لاستیک های عقب (psi)ابعاد استاندارد لاستیک
گروه پراید۲۹۲۹۱۶۵/۶۵   R13
تیبا۳۳۳۳ (در دوگانه سوز ۳۶)۱۷۵/۷۰   R13
کوییک۳۱۳۱۱۸۵/۶۵   R14
آریو۳۲۳۲۱۹۵/۶۵   R15
گروه پژو ۴۰۵۲۹۳۰ (در دوگانه سوز ۳۳)۱۸۵/۶۵   R14
پژو پارس۲۹۳۰.۵۱۸۵/۶۵   R15
پژو ۲۰۶۳۳۳۳۱۸۵/۶۵   R14
دنا۲۹۲۹۱۸۵/۶۵   R15
دنا توربو۳۲۳۱۲۰۵/۵۰   R16
سمند۲۹۳۱ (در دوگانه سوز ۳۳)۱۸۵/۶۵   R15
رانا۳۳۳۳۱۸۵/۶۵   R14
ال ۹۰۲۹۳۲۱۸۵/۶۵   R15

واحد سنجش فشار باد لاستیک

فشار باد دورن لاستیک ها معمولا با یکای psi سنجیده می شود و در آپاراتی ها نیز معمولا دستگاه فشار سنج با همین یکا کار می کند. اما برخی از خودروها ممکن است میزان استاندارد آن ها با یکای بار یا کیلو پاسکال نمایش داده شده باشد. هر یک کیلو پاسکال که با یکای Kpa نمایش داده می شود برابر با psi 0.145038 و هر یک بار که با نماد Bar نمایش داده می شود برابر با ۱۴.۵۰۳۸ psi می باشد.

 

BARKpaPsi
۱۱۰۰۱۴.۵۰۳۸

 

فشار باد لاستیک در خودرو های دوگانه سوز

توجه داشته باشید که در خودروهای دوگانه سوز و یا خودروهایی که معمولا در صندوق عقب آن ها بار اضافی حمل می شود، میزان فشار باد لاستیک های عقب آن ها باید به میزان ۲ الی ۳ واحد psi نسبت به حالت استاندارد بیشتر باشد. همچنین اگر قصد دارید در جاده های بین شهری تردد داشته باشید باید میزان فشار باد لاستیک های خودرو خود را به میزان ۱ الی ۲ واحد psi افزایش دهید. همچنین این مقدار می تواند هنگامی که از گاز نیتروژن در لاستیک ها استفاده می کنید نیز متفاوت باشد.