Last Updated:

جابه جا کردن تایر خودرو چه دلایلی دارد و چگونه باید انجام بشود؟

فرمون

اگر خوب به لاستیک های خودرو دقت کرده باشید قطعا متوجه شده این که یک طرف لاستیک بیشتر از طرف دیگر آن ساییده می شود. به طور مثال بسته به مسیر حرکتی شما ممکن است، داخل لاستیک جلو سمت راننده بیشتر از جلو سمت شاگرد ساییده شود و همین باعث می‌شود تا خودرو شما به یک طرف کشیده شود چرا که مقاومت لاستیک های شما به یک اندازه نیستند. در چنین شرایطی، جابجایی لاستیک ها می‌تواند تاثیر زیادی در حل مشکل شما داشته باشد. مثلا می‌تواند مشکل کشیدن ماشین به یک سمت را حل کند و همین طور می تواند عمر لاستیک های خودرو شما را طولانی تر کند. در این مطلب قصد داریم به اهمیت و دلایل جابه جایی لاستیک در خودرو بپردازیم و همین طور به شما یاد دهیم که چطور این کار را خودتان به خوبی انجام دهید. با ما همراه باشید.

چرا باید لاستیک‌های خودرو را جابه جا کرد؟

لاستیک‌های ماشین نقش مهمی در عملکرد و ایمنی خودرو دارند و به همین خاطر جا به جا کردن آنها می‌تواند به حفظ و بهینه‌سازی حرکت آن کمک بزرگی کند. در واقع حفظ وضعیت لاستیک‌ها و تعمیر و نگهداری از آنها، باعث دوام، ایمنی، سهولت حرکت خودرو و افزایش طول عمر لاستیک‌ها می شود. نکته دیگری که لزوم این جا به جایی را نشان می‌دهد فرسودگی است. جابجایی لاستیک‌ها باعث فرسوده شدن یکسان آنها می‌شود که در نتیجه با این روش، تایرها بیشتر عمر می‌کنند.

باید بدانید که اگر لاستیک‌ها به موقع جابجا نشوند و به درستی از آنها مراقبت نشود هزاران کیلومتر از عمر آنها کاسته می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت در صورتی که عملیات نگهداری آنها صورت نگیرد عمر لاستیک نصف خواهد شد.

برخی تولیدکنندگان لاستیک جابجایی تایرها را برای اعتبار ضمانت نامه ضروری و لازم می‌دانند. تولیدکنندگان می‌دانند که جابجایی لاستیک‌ها باعث عمر بهینه لاستیک می‌شود. ضمانت مسافتی که لاستیک می‌تواند طی کند بر اساس جابجایی لاستیک از سوی تولیدکننده تعیین می‌شود. بنابراین اگر هرگز لاستیک‌ها را جابجا نکنید و لاستیک دچار فرسودگی ناگهانی شود، بعید است که ضمانت کارخانه به شما تعلق بگیرد. به عبارت دیگر شما مسئول فرسودگی زود هنگام و هزینه بالای لاستیک جایگزین خود هستید.

چند وقت یک بار باید تایرها را جا به جا کنم؟

اطلاعات مربوط به الگو و دوره‌ی جا به جا کردن تایر، در دستورالعمل استفاده از خودرو آمده است. بسیاری از رانندگان، تایرهایشان را هر ۱۰ تا ۱۳ هزار کیلومتر جا به جا می‌کنند. ولی در این مورد بهتر است که به توصیه‌ی سازنده عمل کرد. تعمیرکارها همیشه توصیه می‌کنند که هر بار روغن تعویض شد، تایرها هم تعویض شوند. زمان‌بندی تعویض روغن، به جا به جا کردن لاستیک‌ها نزدیک است. بنابراین می‌توان هر دوی این کارها را با هم انجام داد. با این کار در زمان صرفه‌جویی و به کارهای مهمتر رسیدگی می‌شود.

الگوی جابه جایی لاستیک های خودرو

شرکت های خودروساز و لاستیک سازان، الگوی کاملی برای تعویض و جابجایی تایر ها اعلام می کنند که برای خودرو های دو دیفرانسیل، دیفرانسیل عقب و دیفرانسیل جلو متفاوت خواهد بود. در این الگو تایرها را باید طبق الگو باهم جابجا کرد.

از آنجا که لاستیک های محور جلو خیلی زودتر از لاستیک های عقب فرسوده می شوند. به این ترتیب می توان دریافت جابجایی تایرهای عقب با یکدیگر و یا جابجا کردن تایرهای جلو با یکدیگر کار درستی نیست و نمی تواند تاثیر زیادی در کاهش سرعت فرسودگی تایرها داشته باشد. پس تعویض و جابجایی لاستیک های یک محور با هم کار صحیحی نیست. دلیل آن هم این است که آج تایرها به مرور زمان ساییده می شوند و در الگوی آنها تغییر ایجاد می شود.

البته خیلی از این ساییدگی ها به سیستم تعلیق و بالانس نبودن تایرها مربوط می شود و به همین دلیل برای جابجا کردن تایرهای خودرو توصیه می شود تا تایر های سمت راست خودرو در همان سمت و تایر های سمت چپ هم در همان سمت بماند. البته در برخی خودروها مانند کرایسلر ، رینگ های جلو و عقب از نظر سایز با هم فرق دارند که در این موارد توصیه می شود تایر های چپ و راست یک محور با هم جابجا شوند.

نحوه جابجایی تایرهای خودرو

برای جابجایی تایرها ابتدا بعد از قرار دادن گیربکس در دنده های سنگین و استفاده از ترمزپارک، زیر خودرو را جک زده و با رعایت تمام نکات ایمنی، تایر را باز می کنیم. ابتدا باید بدانیم که جابجایی تایرها را هم می توان به صورت خطی و مستقیم انجام داد و هم به شکل ضربدری. اما در انجام این کار باید به جهت چرخش تایر نیز دقت کرد. می توان با قرار دادن جک های استاندارد و یا با استفاده از آجر در زیر خودرو، تایرها را بعد از باز کردن با تایر دیگر جابجا کرد. البته اگر قرار است تا تایرها را ضربدری تعویض کنیم نیاز به دستگاه برای در آوردن و جا زدن دوباره تایر است. همچنین در این وضعیت باید ایمنی و احتیاط بیشتری در زمان جک زدن و پر کردن زیر خودرو لحاظ کنیم.

در زمان جک زدن در زیر خودرو و پر کردن آن با تخته جک، آجر محکم و یا سه پایه، حتما الزامات ایمنی را در نظر بگیرید و از رفتن به زیر خودرو در زمان جابجایی تایرها جدا خودداری کنید.

در بین آج های لاستیک ها، پل های کوچکی قرار دارد که رسیدن عمق آج تایر به آن ها به معنی این است که در حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از عمر لاستیک باقی مانده است.

تایرهای رادیال دارای جهت چرخش هستند که در زمان استفاده باید به این جهت دقت کرد. چرخش اشتباه تایر هم عمر آن را می کاهد و منجر به فرسودگی سریع تایر می شود و هم در کارایی آن اثر منفی خواهد گذاشت.

اگر تایر از نوع رادیال و دارای جهت چرخش باشد، باید مستقیم از عقب با محور جلو همان سمت جابجا شود و اگر تایر از نوع بایاس پلای بدون جهت چرخش است، می توان آن را ضربدری با تایر های محور دیگر جابجا کرد. تایر رادیال را باید در صورت تعویض ضربدری، از رینگ بیرون آورده و بعد از یک چرخش دوباره سوار رینگ کنیم چرا که این تایرها دارای جهت چرخش هستند.