Last Updated:

طرح جدید تعویض پلاک فوری اینترنتی و بدون معطلی

فرمون

اگر به دنبال تعویض پلاک بدون دردسر و معطلی هستید مرکز تعویض پلاک میثم در تهران امکانی را فراهم کرده است که با حداقل زمان بتوانید تعویض پلاک را انجام دهید. در حال حاضر این امکان فقط برای دو مرکز تعویض پلاک در تهران در حال اجرا است و به زودی به سایر استانها نیز تسری پیدا می کند.  شاید در خصوص نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک شنیده باشید اما آنچه در ادامه می خوانید در راستای بهبود فرآیند تعویض پلاک است که در این طرح علاوه بر ثبت نوبت اینترنتی تعویض پلاک، شرایطی فراهم شده است که زمان کمتری را در مراکز تعویض پلاک بگذرانید. در واقع در این طرح بخشی از امور توسط دفاتر پلیس+10 انجام می شود.

در این طرح کسانی که برای خرید و فروش خودرو اقدام می‌کنند ابتدا برای نام نویسی اولیه باید به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند. برای نام نویسی اولیه نیازی به بردن اسناد خودرو نیست و کارت ملی، شناسنامه و بردن مدارک محل سکونت (سند مالکیت یا اجاره نامه) ضروری است.

سپس فروشنده از طریق سایت راهور ۱۲۰ یا نشانی اینترنتی pelak.epolice.ir و همچنین با نصب نرم افزار پلیس من برای نقل و انتقال خودرو خود باید اقدام کند.

با ورود به این نشانی‌ها و وارد کردن اطلاعات از جمله کد ملی، تمامی خودرو‌هایی که در مالکیت ایشان است، نشان داده می‌شود و می‌تواند خودرو فروشی را انتخاب و پس از پرداخت دیون دولتی، کد ملی و مشخصات خریدار را وارد ‌کند تا اطلاعات سیستم تکمیل شود.

البته خریدار هم باید در سیستم pelak.epolice.ir ثبت نام کند و اطلاعات خود را تکمیل نماید.

البته برای ثبت خودرو فروشی، فروشنده باید بیمه خودرو، عدم خلافی و معاینه فنی را ارائه داده باشد و یکی از مزایای تعویض پلاک اینترنتی این است که خودرو فروشی تصادف کرده در این سامانه به خریدار نشان داده خواهد شد.

با نام نویسی فروشنده در سایت‌های مورد نظر بلافاصله پیامی به خریدار ارسال می‌شود که آیا درخواست خرید خودرو را تایید می‌کنید و خریدار نیز در صورت تایید بقیه مراحل را انجام خواهد داد.

بعد از تایید هر دو طرف خریدار و فروشنده، در این مرحله مرکز شماره گذاری زمان‌های خالی را برای خریدار و فروشنده ارسال می‌کند که با توافق طرفین یک زمان انتخاب می‌شود.

حداقل زمانی که برای تعویض پلاک نیاز است از زمان ثبت نام تا تعویض پلاک، ۲۴ ساعت است و در این تعویض پلاک اینترنتی خریدار و فروشنده به هیچ عنوان از خودرو پیاده نمی‌شوند و در ساعت مقرر وارد می‌شوند و کمتر از ۱۵ دقیقه شماره گذاری انجام می‌شود.

در این خرید و فروش اسناد وکالتی پذیرفته نمی‌شود و بایستی خودرو شش دانگ در اختیار فروشنده باشد و همچنین باید کسانی که برای فروش و خرید مراجعه می‌کنند حتما گوشی هوشمند و رمز پویا داشته باشند. همچنین خریدار اگر چند پلاک آزاد داشته باشد می‌تواند شماره‌ای را که مورد نظرش است، انتخاب و به سیستم و مرکز شماره گذاری اعلام کند تا پلاک مورد نظر صادر شود.

حتما باید خریداران و فروشندگان سر ساعت مقرر مراجعه کنند و بعد از بازدید کارشناس از خودرو و ارائه مدارک و تایید اصالت، اسناد خودرو فروشی باطل و سند سبز تک برگ صادر می‌شود و در اختیار خریدار قرار می‌گیرد و سپس برای فک پلاک و نصب پلاک به سایت دیگر مراجعه و در کمتر از ۱۵ دقیقه از مرکز تعویض پلاک خارج می‌شوند.