Last Updated:

4 گام ساده برای تعویض لاستیک پنچرشده

فرمون

حتما برای شما هم پیش آمده است که در یک موقعیت حساس که برفرض قرار مهمی دارید و می خواهید به موقع به مقصد برسید و یا در جاده هستید و از مناظر آن لذت می برید، ناگهان متوجه شوید که لاستیک ماشینتان پنچر شده است. با این که تعویض لاستیک یک کار بسیار تخصصی نیست اما می تواند استرس زا و زمان بر باشد، خصوصا اگر چیز زیادی هم درباره اش ندانید یا تاکنون انجام نداده باشید.

البته برای تعویض تایر خودرو آنچنان منطقی نیست که به یک تعمیرکار و یا شخص ماهر زنگ بزنید، پس برای این که زمان کمتری را از دست بدهید و استرس کمتری داشته باشید با ما همراه باشید تا گام به گام تعویض تایر خودرویتان را یاد بگیرید.

چند توصیه مهم:

بهتر است همیشه قبل از حرکت با اتومبیل، وضعیت لاستیک‌‌ها را چک کنید تا از بروز مشکل احتمالی جلوگیری کرده باشید. مثلا مطمئن شوید تک‌تک تایرها فشار باد مناسبی دارند، مانعی زیر چرخ‌ها قرار ندارد و حیواناتی مثل گربه و کبوتر از سرما به زیر چرخ‌ها پناه نبرده باشند.

توصیه می کنیم هر زمان که خودروی جدیدی تهیه کردید، در اولین فرصت سری به صندوق عقب خودرو زده و لاستیک زاپاس، جک و آچار چرخ خودرو خود را بررسی کنید تا در زمان پنچری احتمالی خودرو، وقت کمتری از دست بدهید. محل قرار گرفتن و نوع لاستیک‌های یدک در ماشین‌های مختلف متفاوت است، بنابراین بهتر است قبل از اینکه حادثه‌ای رخ دهد محل قرار گرفتن لاستیک یدک و جک و آچار چرخ را پیدا کنید.

چند نکته ایمنی برای تعویض لاستیک پنچرشده:

1- وقتی متوجه پنچر شدن لاستیک شدید، فورا در کنار خیابان توقف کنید. چون ادامه رانندگی می تواند آسیب های شدیدی به چرخ و تایر وارد کند. در صورت امکان دور از ترافیک باشید.

2- در جایی که هموار و بدون شیب باشد، اقدام به تعویض تایرها کنید؛ چرا که احتمال سُر خوردن ابزار و در رفتن جک از زیر اتومبیل در سراشیبی و سربالایی‌ها وجود دارد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که نباید برای پیدا کردن جای پارک مناسب، با اتومبیل پنچر شده مسافت زیادی را رانندگی کنید؛ چراکه هدایت اتومبیل در این وضعیت سخت و خطرناک است و احتمال صدمه به رینگ و لاستیک هم وجود دارد.

2- اگر لازم بود از علایم هشدار دهنده استفاده کرده و چراق های هشدار را روشن کنید.

3- برای حرکت نکردن، اول خودرو را در دنده پارک(اتوماتیک) یا دنده۱ (دنده ای) قرار داده و سپس خودرو را خاموش کنید و از خروج تمامی مسافرین مطمئن شوید.

لوازم مورد نیاز برای تعویض لاستیک پنچرشده:

1- جک برای بالابردن خودرو

2- آچار برای باز کردن پیچ های چرخ

3- لاستیک زاپاس

گام اول: خارج کردن لاستیک زاپاس

اولین کاری که باید انجام دهید، یافتن و خارج کردن لاستیک زاپاس از محل خود است. لاستیک زاپاس در خودرو های مختلف معمولا در صندوق عقب قرار دارد. البته در برخی خودروها نیاز است که کفی صندوق عقب را کنار بزنیم تا لاستیک زاپاس را مشاهده کنیم.

در خودروهای کراس اوور نیز معمولا لاستیک زاپاس در پشت درب عقب قرار دارد. در موارد معدودی نیز لاستیک زاپاس در زیر خودرو پیچ شده است.

گام دوم: باز کردن پیچ های لاستیک پنچرشده

در مرحله دوم بهتر است قبل از جک زدن و بالا بردن خودرو از زمین، پیچ های لاستیک معیوب را تا حد امکان باز کنیم تا در سر جای خود شل شوند. اگر چرخ های خودروی شما دارای قالپاق باشد، باید ابتدا قالپاق را از سر جای خود خارج کنید. اگر به دلیل زنگ زدگی، مهره ها سر جای خود محکم شده باشند، ممکن است در هنگام فشار آوردن برای باز کردن پیچ ها، جک از زیر ماشین خارج شود. به همین دلیل بهتر است قبل از جک زدن، پیچ ها را تا حد امکان باز کنیم تا پس از جک زدن، بتوان به سادگی و بدون نیاز به آچار چرخ، لاستیک معیوب را از سر جای خود در آورد. برای باز کردن و شل کردن مهره ها، توصیه می شود خودرو را در دنده قرار دهید و ترمز دستی را نیز بکشید تا بدین ترتیب از حرکت اضافه رو به عقب و جلو در هنگام باز کردن مهره ها، جلوگیری کنید. اگر قادر به باز کردن پیچ ها با آچار چرخ و به وسیله دستان خود نیستید، بهتر است آچار را روی مهره مورد نظر خود فیکس کنید و سپس با پای خود ضربه ای به قسمت دسته آن وارد کنید. به این ترتیب با ضربه پای شما، پیچ در سر جای خود لغزیده و باز می شود.

گام سوم: جک زدن زیر ماشین

در مرحله بعدی باید زیر خودرو جک بزنیم و خودرو را بالا بیاوریم. در این مرحله ابتدا جک را از محفظه خود بیرون آورده و در زیر خودرو کار می گذاریم. محل قرار گیری جک باید به گونه ای باشد که دقیقا در زیر شاسی خودرو قرار گیرد.

دقت داشته باشید که قرار دادن جک در مکان های دیگر، باعث وارد آمدن فشار به بخش هایی می شود که تحمل وزن خودرو را ندارند و ممکن است آسیب ببینند.

پس از آنکه جک را در محل مناسب خود قرار دادید، حال باید با استفاده از قسمت قلاب ماننده آچار چرخ و یا با استفاده از دست یا یک میله باریک، پیچ بالا برنده جک را بچرخانید. اگر آچار چرخ شما فاقد بخش قلاب مانند است، می توانید یک پیچ گوشتی محکم را در سوراخ های بخش گرداننده جک قرار داده و از آن به عنوان یک اهرم، برای بالا بردن جک استفاده کنید.

گام چهارم: باز کردن لاستیک پنچرشده و بستن لاستیک سالم

در مرحله بعد، مهره های لاستیک را که در مراحل پیش تا حدودی باز کرده بودیم، به طور کامل باز می کنیم و به این ترتیب لاستیک را از سر جای خود خارج می کنیم. دقت داشته باشید که مهره ها را از همان سمتی که باز کرده اید، دوباره سر جای خود باید ببندید.

پس از درآوردن لاستیک معیوب از جای خود، حال لاستیک زاپاس را سر جای خود قرار دهیم و پیچ ها را دوباره از همان سمتی که باز کرده اید، سر جای خود ببندید. پس از این که پیچ ها را تا حدودی با دست سر جای خود قرار دادید، حال با استفاده از آچار چرخ، آنها را یکی یکی سر جای خود سفت کنید. (بهتر است همه پیچ ها را با هم سفت کنید و از سفت کردن یک پیچ به طور کامل و سپس رفتن به سراغ پیچ بعدی اجتناب کنید).

 

گام پنجم: پایین آوردن جک و پایان مراحل تعویض لاستیک

در مرحله آخر، آچار چرخ را دوباره از بخش قلاب مانند خود به جک متصل کرده و در جهت برعکس می چرخانیم تا جک پایین بیاید. پس از این که جک کاملا از خودرو جدا شد، آن را دوباره در محفظه خود قرار داده و سپس با استفاده از آچار چرخ و کمک گرفتن از پای خود، مهره ها را سر جای خود محکم کنید. اگر خودروی شما دارای قالپاق است، قالپاق ها را سر جای خود قرار داده و سپس لاستیک معیوب را به همراه سایر ابزار، در صندوق عقب قرار دهید و خودروی خود را روشن نموده و حرکت کنید.

دقت داشته باشید که در اولین فرصت باید لاستیک پنچرشده را تعویض، تعمیر و یا پنچر گیری نمود تا در صورتی که دوباره دچار پنچری لاستیک شدید، بتوانید دوباره با انجام اقدامات لازم، لاستیک پنچرشده را با لاستیک زاپاس تعویض کنید.