Last Updated:

تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

فرمون

تقریبا می‌توان گفت بعد از افزایش زیاد قیمت لوازم یدکی خودرو، استفاده از روغن‌ موتور تقلبی هم در بازار داغ شده است. در مورد اهمیت روغن موتور و زمان تعویض به موقع آن و تاثیر این ماده بر سلامت خودرو قبلا بسیار گفته‌ایم در این مقاله سعی داریم راه‌های تشخیص روغن موتور تقلبی از اصل را توضیح دهیم تا آگاهی بیشتری در این زمینه کسب کنید و در دام افراد سودجو نیافتید.

در پایان این مطلب، ویدئویی برایتان قرار دادیم تا ببینید روغن موتور تقلبی چه بلایی سر خودروی شما می‌آورد.

ظرف‌های روغن موتور

اگر مشاهده کردید ظرف روغن موتور، غیرعادی بوده و یا دارای خط و خش است به اصالت روغن موتور شک کنید چرا که افراد از ظرف‌های خالی روغن‌ موتورهای معروف مثل: روغن موتورهای توتال و بهران و اِلف و... استفاده می‌کنند و آنها را با روغن‌ موتورهای تقلبی پر می‌کنند. چند ماه پیش خبری منتشر شد مبنی بر کشف کارخانه تولید روغن موتورهای تقلبی توتال و بهران و اِلف که افراد سودجو در شیراز از هلوگرام، چسب و کارتن‌های مشابه نمونه واقعی روغن موتورها استفاده می کردند و روغن موتورهای تقلبی می‌ساختند

بوی روغن موتور اصل و روغن موتور تقلبی

یکی از نشانه‌های روغن اصل، بی بو بودن آن است. اگر درب قوطی روغن را باز کنید و روغن بوی تندی دهد مطمئن باشید که آن روغن تقلبی است. متاسفانه تفکر اشتباهی بین بعضی افراد وجود دارد که هرچه روغن بوی تندتری بدهد باکیفیت‌تر است و باعث شده استفاده از روغن های بی کیفیت و تقلبی بیشتر شود.

رنگ روغن موتور تقلبی

روغن های تقلبی  رنگ شفافی ندارند برعکس روغن های اصلی درواقع روغن تقلبی بعد کارکرد 1500 تا 2000 کیلومتر تمام آلودگی موتور را به خود جذب می‌کند و شما با خروج گیج روغن، تصویر سیاهی را مشاهده می‌کنید این اتفاق تاثیر بسیار بدی روی روانکاری موتور خواهد گذاشت همچنین قطعات موتور را مستهلک کرده و درنتیجه با اکسیدشدن قطعات درونی موتور، کاهش عملکرد آن باعث کاهش بسیار زیاد عمر موتور خودرو می‌شود.

درپوش های روغن موتورها

تولید کنندگان روغن موتور همیشه از درپوش‌های طراحی شده، ظریف و با استاندارد بالا استفاده می‌کنند. این طراحی به این صورت است که درپوش روغن‌ های اصل در صورت باز شدن، کیفیت روغن در خود را  از دست می‌دهند و این امر در واقع ترفندی برای جلوگیری از تقلب افراد سودجو است.

مطلب پیشنهادی: همه آنچه که درباره روغن موتور باید بدانید

قیمت ارزان روغن موتورهای تقلبی در بازار

توجه داشته باشید فریب قیمت پایین‌تر این روغن ها را نخورید این موضوع این روزها بسیار دیده شده که بسیاری از افراد سودجو با ادعای اینکه محصولات را به صورت عمده می‌خرند آن را با قیمت کمتر از مبلغ درج شده بر روی آن می‌فروشند ولی درواقع روغن ها اصل نیستند. چرا که این روزها یک محصول تولیدی مانند روغن موتور چگونه میتواند در بازار با قیمت بالای مواد اولیه و با توجه به رقابت شدید بین تولید کننده ها سود آور باشد که هم برای فروشنده واسطه سودآور باشد و هم محصول را با ده تا پانزده درصد قیمت کمتر به مشتری عرضه کنند؟!

کیفیت چاپ و برچسب روی قوطی های روغن موتور

اگر نوشته‌های روی برچسب‌های قوطی تار و یا بی کیفیت باشند باید به اصل بودن روغن شک کنید. شرکت‌های بزرگ تولید کننده روغن موتور مثل: روغن موتور توتال، بهران و اِلف و... از هولوگرام های خاص خود بر روی ظروف مخصوص روغن موتور استفاده می‌کنند. همچنین اکثر کارخانه های معتبر تولید روغن موتور از کاغذها و برچسب‌های بزرگ روی قوطی های روغن موتور بهره می‌برند. بنابراین توجه به کیفیت برچسب روی ظروف نیز راه دیگر تشخیص روغن موتور تقلبی است.

تا اینجا راه های تشخیص روغن موتور تقلبی و اصل را توضیح دادیم تا شما بتوانید بهترین روغن موتور را برای خودروی خود تهیه کنید درکنار همه این موارد و توصیه ها، این نکته مهم که حتما از فروشنده و یا مراکز تعویض روغن معتبر استفاده کنید نیز توصیه پایانی ما به شماست.

View this post on Instagram

 

A post shared by فرمون | استعلام خلافی خودرو (@farmoun_khalafi) on