Last Updated:

تست کمپرس موتور

فرمون

موتور، قلب خودرو است و همان طور که ما با انواع و اقسام اقدامات سعی می کنیم از قلب خودمان محافظت کنیم، موتور هم به مراقبت و نگهداری نیاز دارد. به همين خاطر از كار افتادن یا خراب شدن آن همیشه خبر بدی است، زیرا علاوه بر این که باید خودرو را به كناري بكشيد، مجبورید هزینه گزافی هم بابت تعمیرات بپردازید. یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید تا از موتور خودرویتان مراقبت کرده باشید تست کمپرس خودرو است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با این اصطلاح و روش انجام آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

کمپرس موتور خودرو

کمپرس در اصل همان عامل تراکم سوخت و هوا در بالای پیستون است که در کاسه احتراق رخ می‌دهد. حالا فرار این کمپرس و هوای فشرده به محلی غیر از محل اصلی خود که همان سطح بالای پیستون است، می‌تواند مشکلاتی را پدید آورد.

علت نشت کمپرس موتور چیست؟

1- ضعیف شدن رینگ پیستون

ضعیف شدن رینگ پیستون سبب نشت کمپرس موتور از بغل رینگ می شود و باعث شکسته شدن یا ضعیف تر شدن رینگ می شود، که به مرور سبب روغن سوزی خودرو می شود.

2- گرفتگی سیستم تخلیه فشار درونی

همان جرم گرفتگی و تجمع رسوبات در کانال های روغن است. کمپرس سیلندر به آب: یکی از بزرگترین مشکلات ورود کمپرس موتور به سیستم خنک کاری است. کمپرس سیلندر به سیلندر: در اثر سوختن واشر سر سیلندر این واقعه رخ میدهد. معمولا سوختگی واشر سر سیلندر در اطراف مجاری آب و روغن است. اما اگر این سوختگی در بین دو سیلندر باشد، موجب می شود تا کمپرس و هوای فشرده موتور از یک سیلندر به سیلندر کناری که در حال مکش یا تخلیه دود است. وارد شود و توان موتور را کاهش دهد و همچنین صدای آن را افزایش دهد و تاثیری منفی روی موتور بگذارد.

3- قفل شدن رینگ پیستون

کربن نشت کرده، دور رینگ پیستون را گرفته است و و رینگ نمی تواند باز و بسته شود.

4- از آب بندی خارج شدن سوپاپ ها

اتفاقی که کمتر رخ میدهد. رد شدن کمپرس از ناحیه سوپاپ هاست. چرا که تا خراب شدن سوپاپ و بررسی عیب آن ها عیب هایی که در سیلندر وجود دارد، بررسی شده و منجر به باز کردن و بازدید از بقیه قسمت ها از جمله سوپاپ می شود.

تست کمپرس خودرو

با استفاده از تست کمپرس متوجه خواهید شد که موتور خودروتان در چه وضعیتی قرار دارد. در واقع موتور، از برخی جهات مشابه پمپ باد کار می کند،بنابراین برای این که به طور موثر و کارآمد عمل کند و به راحتی استارت بخورد، نیاز به کمپرس و آب بندی خوب دارد.

به عنوان یک اصل، جرم کمپرس بیش تر موتورها بایدبین 140 تا 160 باشد و نباید بین سیلندرها تفاوتی بیش تر از 10 درصد وجود داشته باشد. کمپرس پایین در یک سیلندر معمولا بیانگر وجود نوعی ایراد در سوپاپ دود است. کمپرس پایین در دو سیلندر کنار هم معمولا به این معنی است که واشر سرسیلندر خوب عمل نمیکند. کمپرس پایین در همه سیلندرها نشانگر روند فرسودگی رینگ ها و سیلندرهاست و موتور به معاینه فنی جدیتری نیاز دارد.

مراحل تست کمپرس موتور

گام اول

1. موتور حتماً باید گرم باشد (حداقل یک بار فنها کار کرده باشند) 2. خرطومی هوا رو از دریچه گاز جدا کنید(دریچه گاز مستقیماً هوا بکشد) 3. سوکت کویل دوبل رو جدا کنید(یا وایر سر شمعها رو از روی شمع جدا کرده و شمع جداگانه روی وایرها نصب کنید و بدنه کنید تا جرقه موقع استارت زدن به صورت طبیعی تخلیه شود) 4. شمع های موتور را باز کنید 5. تهیه یک عدد کمپرس سنج(چیز خاصی نیست) 6. یک نفر پشت فرمان بنشیند و همزمان پدال کلاچ را گرفته و پدال گاز را تا آخر فشار دهد(تخته گاز) 7. نفر بعدی ابتدا از خانه یک شروع کند: کمپرس سنج رو بر روی جای شمع خانه یک قرار داده و نفر اول شروع به استارت زدن کند 8. اینقدر استارت زده شود تا عقربه کمپرس سنج دیگر نوسان نداشته باشد 9. عدد روی کمپرس سنج را یادداشت کنید 10. تمام مراحل برای خانه های دیگر تکرار شود 11. مهم نیست خانه یک از کدام سمت شروع شود 12. چهار عدد بدست می آید

گام دوم

1. یک مقدار روغن (به اندازه چند سی سی) با روغن دان درون خانه شماره یک بریزید(همان خانه شماره یک در مرحله یک) 2. استارت بزنید تا عقربه کمپرس سنج از نوسان بیفتد 3. عدد را یادداشت کنید 4. برای خانه های دیگر دقیقاً تکرار شود 5. در مجموع برای هر خانه دو عدد بدست می آید

تفسیر اعداد

اگر عدد دوم هر خانه نسبت به عدد اولی همان خانه بیشتر شد یعنی رینگ ضعیف است. ( چون روغن ریخته شده توسط روغن دان به صورت موقت به کمک رینگها آمده و محفظه احتراق را آببندی میکند)

اگر عدد دوم تغییری نداشت یا تغییرات کم بود،یعنی لاستیک ساق سوپاپ یا گیت سوپاپ مشکل دارد

اگر در مرحله اول اعداد سیلندرها با هم اختلاف داشتند ابتدا پیچ های سرسیلندر را طبق گشتاور توصیه شده، سفت کنید و بعد جهت تست دوباره شروع کنید

اگر دو خانه وسط که همزمان پیستونها با هم بالا می آیند اعداد فشار کمپرس مثل هم بود ولی با بقیه سیلندرها تفاوت داشت، اول آچار کشی سرسیلندر و اگر مجدد تکرار شد واشر سر سیلندر سوخته است.

آزمون "نشتی " چیست؟

آزمون "نشتی سیلندر " مشابه تست کمپرس بوده و نشانگر آب بندی سیلندرهاست، با این تفاوت که به جای فشار، عدم (فقدان) فشار را اندازه گیری میکند. در تست نشتی، همه شمع ها باید باز شوند؛ سپس میل لنگ را بچرخانید تا هر پیستون درست در وسط قرار بگیرد. هنگام آزمایش هرکدام از سیلندرها، سوپاپ های دود و هوا بسته هستند. بیش تر افراد با سیلندر شماره یک شروع و از ترتیب احتراق مثل 2- 4- 3- 1پیروی می کنند. یک کوپلینگ سیم پیچی شده به نشتی سنج متصل می شود و به سوراخی که شمع در آن قرار می گیرد بسته می شود. سپس هوای تحت فشار ( 80 تا 90 پی اس آی) به سیلندر دمیده می شود ( یک پی اس آی فشار به معنای فشار اعمال شده ناشی از 454 گرم وزن روی سطحی به اندازه یک اینچ مربع است).

به طور کلی، موتور در بهترین وضعیت باید تنها پنج تا 10 درصد نشتی داشته باشد. موتوری که هنوز در وضعیت خوبی قرار دارد ممکن است تا 20 درصد نشتی هم نشان دهد، اما نشتی بیش تر از 30 درصد نشاندهنده مشکل است.

نکته ای که در آزمون نشتی بر خلاف تست کمپرس وجود دارد این است که در این تست، وجود فشار سریع تر و راحت تر مشخص می شود. اگر می شنوید که هوا از لوله اگزوز بیرون می آید، نشان دهنده سوپاپ دودی است که نشتی می دهد. هوایی که از اطراف دریچه گاز یا کاربراتور بیرون می آید نشان گر وجود نشتی در سوپاپ هواست و بخاراتی که از سوپاپ خروجی کمپرس Crankcase Ventilation Positive بیرون می آید بیانگر مستهلک بودن رینگ ها یا بوش سیلندرها هستند. از تست نشتی به صورت مرتبط با تست کمپرس نیز استفاده می شود تا انواع مشکلات دیگر تشخیص داده شود.

سیلندری که کمپرس ضعیف ولی نشتی جزئی دارد، معمولا به دلیل مشکل در مجموعه سوپاپ است؛ مانند خرابی دلکو، فنر شکسته سوپاپ، فیلترهوای معیوب، میل بادامک ساییده شده و غیره. اگر همه سیلندرها کمپرس پایین دارند اما نشتی جزئی نشان می دهند، مهم ترین علت آن ممکن است زمان بندی نامناسب سوپاپ باشد. زنجیر یا تسمه تایمینگ ممکن است یکی دو دندانه اش از بین رفته باشد و به همین علت درست کار نکند. اگر کمپرس خوب است و نشتی جزئی است اما سیلندر خوب عمل نمیکند یا در تست توازن قدرت، ضعیف عمل می کند ، این موضوع بیانگر مشکل در پاشش سوخت است یا اینکه انژکتور ایراد دارد.

برخی اوقات مکانیک می گوید، موتور کمپرس بسیار زیادی دارد که به دلیل رسوب بیش از حد دوده کربن است؛ این جمله به این معنی است: هنگامی که سوخت می سوزد، رسوب زیادی در اتاق احتراق، سوپاپ ها و بالای پیستون باقی می گذارد. سرعتی که این رسوبات جمع می شوند، بستگی به نوع رانندگی و کیفیت سوخت دارد. رسوبات کربن به طور کلی در یک موتور جدید در مسافتی بین هشت هزار و 450 تا 25 هزار و 350 کیلومتر جمع آوری و سپس متوقف می شوند.

با این حال رانندگی کم، تعویض کم روغن یا مشکلات داخلی موتور مانند گایدهای فرسوده سوپاپ یا رینگ های ایراددار یا شکسته شدن نشیمن ( seat ) سوپاپ سبب سوختن روغن در محفظه احتراق می شوند و می توانند تجمع رسوبات را به مقدار زیادی سرعت ببخشند. کمپرس زیاد ممکن است به دلیل ضخامت زیاد رسوبات کربن باشد که سبب ضربه به شمع یا تاخیر در احتراق موتور های احتراق داخلی می شود. حتی ممکن است رسوبات به حدی برسد که سبب سایش میان پیستون و سرسیلندر شده و همچنین عامل ایجاد سروصدا و آسیب بسیار زیاد به موتور خودرو شود.