Last Updated:

تریم یا تیپ خودرو چیست؟

فرمون

تریم یا تیپ مشخص‌کننده‌ی مشخصات فنی، پکیج‌های آپشن، تجهیزات رفاهی و ایمنی خاص در هر خودرو است که شما باید پس از انتخاب برند و مدل مورد نظرتان آن را نیز بسته به بودجه خرید خود انتخاب کنید. این مقاله قصد دارد تا شما را با این اصطلاح و نقش آن درخرید خودرو آشنا کند و البته به نحوه نام گذاری های روی خودرو که شاید به نظرتان تصادفی بیاید هم خواهد پرداخت. با ما همراه باشید.

نحوه نام گذاری خودرو در سطح جهانی چگونه است؟

نام‌گذاری خودرو در سطح جهان یک استاندارد مشخص دارد؛ سال تولید، نام سازنده، مدل و سپس کدهای مشخص تریم یا تیپ. برای مثال: مدل ۲۰۱۸ تویوتا کرولا XSE. کدها یا برخی اوقات نام‌ها و کلاس‌ تیپ‌ها و تریم‌های برندهای مختلف (نظیر XLE یا Premier)، متفاوت است؛ البته هر کد تریم، روی بخش‌های مختلف بدنه خودرو قرار داده می‌شود.

تریم خودرو، مشخص‌کننده‌ی چه مواردی است؟

تیپ‌های خودرو معمولاً در کلاس قیمتی دسته‌بندی می‌شوند؛ تریم‌های ارزان‌تر شامل روکش‌های ارزان‌قیمت صندلی یا سیستم صوتی ساده هستند.

در تیپ‌های گران‌تر یا اصطلاحاً فول آپشن کابین چرمی، رهیاب ماهواره‌ای، رینگ‌های بزرگ‌تر، تجهیزات رفاهی و ایمنی بیشتر و برخی گجت‌های غیرضروری وجود دارد.

هر فناوری یا سیستمی که به‌عنوان ارتقاء یک بخش از خودرو محسوب می‌شود، در قالب تریم تقسیم خواهد شد. معمولاً در گران‌ترین تیپ‌ها، تجهیزات مختلف به‌گونه‌ای قیمت‌گذاری شده‌اند که درصورت خریداری تیپ استاندارد و سفارش آن‌ها، قیمت تمام شده بیشتر از تریم ارائه شده خواهد بود.

بنابراین با اینکه تریم‌های بالاتر قیمت بیشتری دارند، اما به‌اندازه‌ی لازم با تجهیزات مختلف این مبلغ بیشتر توجیه و گاهی یک پکیج خوش‌قیمت می‌شود. نباید تریم را با پکیج‌های آپشن اشتباه گرفت؛ به‌عنوان مثال در صورت خریداری تیپ استاندارد خودرو با سیستم اطلاعات و سرگرمی ساده، می‌توان بدون تغییر تریم، آپشن ارتقای این سیستم را دریافت کرد.

معمولاً تجهیزاتی که به‌عنوان آپشن روی مدل پایه قابل سفارش هستند، در تریم‌های گران‌تر به‌صورت استاندارد نصب شده‌اند؛ البته با آپشن‌ها می‌توان یک مدل پایه را مجهزتر کرد، اما برخی تجهیزات فقط در تریم‌های گران‌تر یافت می‌شوند. درواقع تمام آپشن‌ها برای مدل پایه در دسترس نیستند؛ مثلاً سانروف برقی در بسیاری از خودروها تنها در تیپ‌های گران‌تر استاندارد یا آپشن هستند و امکان سفارش آن روی مدل پایه، وجود ندارد.

تریم لِوِل Trim Level چیست؟

تریم لول به طور ساده نسخه های مختلف از یک مدل خودرو با آپشن ها و امکانات مختلف است .

این تنوع میتواند در مواردی مثل موتور تقویت شده ، طراحی شخصی سازی شده مثل طراحی و تزئینات داخلی خودرو نمود کند

تریم را با آپشن اشتباه نگیرید

یکی از اشتباهات رایج میان علاقه‌مندان خودرو اشتباه گرفتن تریم با آپشن است. اجازه بدهید تفاوت این دو اصطلاح را در یک مثال واقعی با هم بررسی کنیم. شرکت خودروسازی کادیلاک را در نظر بگیرید. در این خودروسازی آمریکایی می‌توانید تریم های زیر را انتخاب کند:

• XTS • Luxury • Premium Luxury • Platinum • Platinum V-Sport TT

اگر شما تریم لاکچری را انتخاب کنید، امکاناتی مانند گرم‌کن صندلی یا گرم‌کن فرمان را در خودرو خواهید داشت. حالا اگر یک پله بالاتر برویم و Premium Luxury را انتخاب کنیم علاوه بر امکانات بالاتر می‌توانیم از سیستم صوتی فوق حرفه‌ای استفاده کنیم. شما می‌توانید تریم های بالاتر را هم انتخاب کنید که البته باید پول بیشتری هم پرداخت کنید.

احتمالاً تفاوت قیمتی معناداری بین دو مدل بالا وجود دارد اما ممکن است شما عاشق موسیقی باشید در حالی که قصد خرج پول زیادی را ندارید. اما می‌توانید همان خودرو لاکچری را با آپشن سیستم صوتی فوق حرفه‌ای سفارش دهید.

آپشن درواقع پول اضافه به ازای امکانی است که بر روی تیپ خودرو شما ارائه نمی‌شود. امکاناتی که شما به‌عنوان آپشن سفارش می‌دهید را می‌توانید در مدل‌های تیپ بالا رایگان به دست آورید. معمولاً قیمت‌گذاری آپشن‌ها هم به‌گونه‌ای است که اگر بخواهید چند آپشن را باهم سفارش دهید، سفارش خودرو تیپ بالاتر به‌صرفه‌تر است بسیاری از خودروسازان بزرگ آشنا مانند تویوتا و فورد، مدل‌های مختلف را در گونه ها تریم عرضه می‌کنند؛ اما در سبد محصولات برخی برندها، چیزی به‌عنوان تریم وجود ندارد و تنها یک تیپ از سواری (معمولاً در کلاس لوکس یا اسپرت) فروخته می‌شود. برای مثال کراس‌اور کامپکت آکورا RDX تنها یک مدل دارد؛ یک موتور با پیشرانه‌ی توربوشارژ و گیربکس ۱۰ سرعته‌ی اتوماتیک.