Last Updated:

8 ترفند کاهش مصرف سوخت

فرمون

با کمک این ترفندها شما می توانید مصرف سوخت خودرو خود را کاهش دهید.

1) شتابگیری خودرو به صورت پیوسته

هنگام رانندگی سعی کنید فشار پایتان روی پدال گاز تدریجی و یکنواخت باشد. شتابگیری‌های ناگهانی باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود.

2) حرکت در محدوده سرعت مجاز

همیشه سعی کنید نزدیک سرعت مجاز رانندگی کنید. سرعت ثابت بهینه برای هر خودرو متفاوت است (مثلا برای 405 و سمند دنده 5 سرعت 90 برای مصرف سوخت بهینه ذکر می‌شود). هر چه سریعتر برانید به تبع مصرف سوخت بالاتری خواهید داشت.

3) کاهش استفاده از کولر اگر درگرمای تابستان مجبور شدید کولر روشن کنید در حد متعادل از آن استفاده کنید. بین پایین دادن شیشه ها یا استفاده از کولر در سرعتهای بالا دومی را انتخاب کنید. (البته درجه کولر کم باشد).

4) استفاده از لاستیک بدون طرح لاستیک‌ها بخش دیگری از فرآیند کاهش مصرف سوخت هستند. استفاده از لاستیک‌های رادیال به جای لاستیک‌هایی با اج طرح‌دار در کاهش مصرف سوخت تاثیرگذار است. به طور کلی هر چه میزان اصطکاک اتومبیل با زمین کاهش پیدا کند، موتور نیاز به قدرت کمتری برای حرکت اتومبیل دارد و نهایتا بنزین کمتری مصرف می‌شود. همین نکته در رابطه با استفاده از لاستیک‌های پهن‌تر از نمونه‌های معمولی و مورد استفاده در کارخانه صدق می‌کند. افزایش پهنای لاستیک مساوی است با افزایش مصرف سوخت است.

5) تنظیم کردن فرمان مسئله دیگری که می‌توان با مراجعه به متخصص‌های فنی خودرو آن را برطرف کرد، زاویه چرخ‌هاست. زاویه قرارگیری چرخ‌ها در هر کدام از اتومبیل‌های دیفرانسیل عقب یا جلو با یکدیگر متفاوت است. شما می‌توانید با مراجعه به مراکز مربوط، نسبت به تنظیم فرمان و زاویه چرخ‌ها اقدام کنید. اگر زاویه چرخ‌ها به‌درستی قرار نگرفته باشد، نه‌تنها لاستیک بعد از مدتی ساییده می‌شود بلکه موتور بیش از حد کار کرده و سوخت بیشتری مصرف می‌کند.

6) تعویض به موقع روغن موتور روغن ماشین را به موقع عوض کنید. اگر روغن ماشین تمیز باشد اصطکاک کمتری در موتور ایجاد می‌شود و با مقدار ثابت سوخت می‌توانید یک تا دو درصد بیشتر برانید.

7) تخلیه بار اضافی خودرو داشتن بار اضافه در خودرو باعث افزایش میزان مصرف سوخت می‌شود در هنگام رفتن به مسیرهای طولانی باید توجه داشت که بار اضافه علاوه بر افزایش مصرف سوخت، سبب اعمال فشار به گیربکس، مجموعه تعلیق و موتور خودرو نیز می‌شود.

8)سیستم صوتی مناسب در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که استفاده از سیستم‌های صوتی پرمصرف و بالا بودن بیش از حد صدا نیز با مصرف سوخت ارتباط دارند. به طور کلی هر چیزی که در اتومبیل بالاتر از حد تعریف شده برق مصرف کند، از دینام کار بیشتری گرفته و در نهایت موتور اتومبیل را مجبور به تولید نیروی بیشتر می‌کند.

[irp posts="2116" name="چرا باید از بنزین سوپر استفاده کرد؟"]