Last Updated:

تفاوت تایرهای تابستانی، زمستانی و چهارفصل

فرمون

تایر خودرو انواع مختلف دارد که برای شرایط جغرافیایی و آب و هوایی متفاوت طراحی شده اند و به قولی تابستانی و زمستانی دارند. توجه به این مسئله از سوی رانندگان در هنگام خرید تایر امر مهمی است و مستقیما با امنیت شما در جاده ها در ارتباط است. این مقاله درصدد است تا شما را با ویژگی تایرها و انواع آن آشنا کند تا در هنگام خرید بتوانید با اطلاعات و دقت کافی خرید کنید و بدانید با توجه به محیط زندگیتان چه تایری مناسب خودروی شماست.

ساختار تایر چگونه است؟

تایر فارغ از تابستانی یا زمستانی بودن در حالت کلی دارای ساختاری به شکل ذیل است.

1) آج تایر

آج که از لاستیک تشکیل شده است شامل کلاهک، پایه و شانه‌ها است. شایان ذکر است آج‌های تایرها به چهار دسته کلی متقارن، نامتقارن، جهت‌دار و جهت‌دار نامتقارن تقسیم‌بندی می‌شوند.

2) لایه پوششی

این لایه‌ها از نخ‌های نایلونی به همراه لاستیک تشکیل شده و عملکرد خودرو در سرعت‌های بالا را بهبود می‌دهد.

3) نوارهای فولادی

این نوارها باعث حفظ شکل و ثبات جهت شده و با کاهش مقاومت چرخشی، باعث افزایش طول عمر لاستیک می‌گردد.

4) پوشش پارچه‌ای

این لایه از پلی‌استر ساخته شده و جهت کنترل فشار داخلی طراحی شده است.

5) لایه داخلی

این لایه که از بوتیل ساخته شده است جهت آب‌بندی قسمت داخلی استفاده شده و می‌توان گفت نقش تیوب را در تایرهای تیوب‌لس دارد.

6) دیواره جانبی

این دیواره نقش حفاظت از آسیب‌های خارجی و شرایط محیطی را بر عهده دارد.

7) لایه تقویتی

از لایه‌های نایلون و فیبر آرامید ساخته شده و به فرمانپذیری خودرو کمک می‌نماید.

8) لایه فیلر

این لایه به عنوان پرکننده اطراف طوقه عمل نموده و به افزایش پایداری کمک می‌نماید.

9) طوقه

طوقه شامل چند رشته فولادی با مقاومت بالا بوده و وظیفه آن هم‌مرکز رینگ و تایر است.

انواع لاستیک خودرو

لاستیک های تابستانی

این لاستیک ها در درجه اول برای رانندگی در هوای خشک و کم رطوبت طراحی شده اند، لاستیک های تابستانی برای عملکرد خوب بر روی برف و یخ و یا دماهای سرد ساخته نشده اند. لاستیک های تابستانی برای آب و هوای گرم تر طراحی شده اند، که نهایت اصطکاک و خاصیت فنری را بر روی جاده فراهم می کنند. طراحی عاج تایر تابستانی از شیارهای مداری، تا الگوهای پیچیده جهت دار طبقه بندی می شود که فرمان پذیری در شرایط رانندگی در تابستان را ارتقا می دهند.

برای بیشتر خودروها، سایز اورجینال لاستیک یک راهنمای خوب در انتخاب لاستیک های تابستانی جدید هستند. گرچه، باید این را در نظر بگیرید که هرچه لاستیک پهن تر و بزرگتر باشه، احتمال لیز خوردن (در جاده خیس) افزایش پیدا می کند. برای کمک به جلوگیری از این اتفاق، لاستیک تابستانی با طراحی اج جهت دار را انتخاب کنید.

لاستیک های تابستانی در درجه اول برای رانندگی در هوای خشک و کم رطوبت طراحی شده اند، لاستیک های تابستانی برای عملکرد خوب بر روی برف و یخ و یا دماهای سرد ساخته نشده اند. لاستیک های تابستانی برای آب و هوای گرم تر طراحی شده اند، که نهایت اصطکاک و خاصیت فنری را بر روی جاده فراهم می کنند. طراحی آج تایر تابستانی از شیارهای مداری، تا الگوهای پیچیده جهت دار طبقه بندی می شود.

لاستیک های زمستانی

نیاز به لاستیک های زمستانی به اندازه نیاز به خودروها در چرخش بوده است ، گرچه با ظهور لاستیک های "تمام فصول"، بسیاری از رانندگان از مزایای لاستیک های زمستانی غافل هستند. این لاستیک ها به منظور فراهم کردن اصطکاک موثر در شرایط زمستانی مشکلاتی مثل برف، یخ و برف و باران طراحی شده اند، لاستیک های زمستانی دارای خصوصیت ترکیبی هستند که اصطکاک کارامدتری را در اوضاع سخت زمستانی مثل کشور کانادا فراهم می کند. انتخاب لاستیک های مناسب برای خودروی شما باید بر اساس سبک رانندگی و هدف استفاده خودروی تان باشد . یادگیری نحوه خواندن علامت های جداره لاستیک مهم است تا مطمئن شوید که بهترین لاستیک زمستانی را برای خودروی تان انتخاب می کنید. داشتن لاستیک های زمستانی مناسب بر روی خودروی تان، در حالی که کمک می کند تا راندمان (بازده) سوخت خودرو را حفظ کنید، نهایت کنترل و اصطکاک را فراهم می کند.

دیگر توصیه ها برای انتخاب لاستیک های زمستانی این است که یک لاستیک زمستانی باریک را انتخاب کنید، لاستیک های پهن تر مانند ماشین های شخم زنی جلو میروند.

از نقطه نظر عملکرد، دو جنبه مهم لاستیک های زمستانی که باید در نظر گرفته شوند توان قدرت سرعت و توان قدرت فشار آنها است. بیشتر لاستیک های زمستانی دارای ویژگی توان قدرت Q-speed هستند که کمتر از لاستیک های با استفاده عمومی است. لاستیک های زمستانی همچنین دارای الزامات فشار لاستیک مخصوصی هستند: هوای سردتر باعث می شود تا فشار لاستیک کاهش پیدا کند، بنابراین چک کردن فشار لاستیک تان در زمستان بیشتر از دفعاتی که در تابستان انجام میدهید حیاتی است.

نکته:

اگر لاستیک با " نماد برفدانه کوهستانی " علامت زده نشده است، این یک تایر زمستانی تایید شده نیست.

لاستیک های تمام فصل

شاید مقرون به صرفه ترین نوع لاستیک "لاستیک تمام فصول" است، زیرا که برای استفاده در کل سال طراحی شده اند. لاستیک های تمام فصول دارای خصوصیت آمیزه ای از فن آوری هایی است که از ترکیب های مختلف استفاده می کند ، که برای بیشتر شرایط رانندگی مثل برف، باران ، سرما و غیره طراحی شده اند. این نوع تایر تقریبا لاستیک بی عیب و نقصی است، چون سواری آرام و روانی را با کنترل پذیری استثنایی در بسیاری از شرایط را فراهم می کند.

لاستیک های تمام فصول در دو کلاس موجود هستند : لاستیک های مسافرتی و لاستیک های سیاحتی. لاستیک های مسافری دارای ویژگی سواری روان تر و عمر آج طولانی تری هستند در حالی که لاستیک های سیاحتی سر و صدای کمتری را ارائه میدهند و ویژگی های کنترل پذیری را بالا میبرند.

انتخاب لاستیک تمام فصول مناسب برای خودروی شما باید بر اساس اقلیم و همچنین نحوه رانندگی تان باشد. تولید کنندگان همچنین روند انتخاب را آسانتر می کنند. بیشتر لاستیک های تمام فصول با M+S به معنای برف و گل بر روی جداره لاستیک نشانه گذاری می شوند. دیگر لاستیک ها ممکن است دارای نماد چهار فصل باشند

علائم روی لاستیک خودرو را چگونه بخوانیم؟

پهنای تایر

هرچه پهنای تایر بیشتر باشد ، اصطکاک آن با جاده نیز بیشتر شده و موجب پایداری بیشتر خودرو می شود. این اندازه بر حسب واحد میلیمتر بوده و به طور مثال تایری که با علامت 185 مشخص شده باشد از لاستیکی با پهنای 185 میلیمتر بهره می برد. البته نمی توان به صورت غیر اصولی از تایر های پهن تر استفاده نمود. از سایزهای استاندارد و پر مصرف بازار می توان به سایز 165 (مورد استفاده در انواع پراید ، پژو روآ و RD) سایز 175 (مورد استفاده برای پرایدهای اسپرت، هیوندای ورنا، دوو سی یلو)، سایز 185 (مورد استفاده برای انواع پژو و سمند) ، 195 (مورد استفاده برای سمند و پژو اسپرت) ، 205 ( مورد استفاده برای سمند و پژو اسپرت و مزدا 3) و 215 (مورد استفاده برای نیسان ماکسیما) اشاره کرد.

ارتفاع (نسبت به پهنا)

عددی که به عنوان ارتفاع برای لاستیک بیان می شود، یک عدد نسبی است و ارتباط مستقیمی با پهنای لاستیک دارد. به عنوان مثال اگر ارتفاع تایر پژو 206 و 207 با عدد 65 مشخص شود، ارتفاع یا فاق این نمونه برابر با 65٪ پهنای آن است. در مثالی که زده شد، ارتفاع برابر با 65 درصد 185 میلیمتر بوده و برابر با 120.25 میلیمتر است. پس بالا یا پایین بودن این عدد نمی تواند دلیلی کافی برای ارتفاع بلند تر آن باشد.

به عنوان مثال یک لاستیک با پهنای 205 میلیمتر (مانند نمونه های موجود اسپرت برای پژو 206) و شاخص ارتفاع 60 با اینکه به نظر می رسد باید ارتفاعی کمتر از نمونه استاندارد داشته باشد؛ اما ارتفاعی برابر با 123 میلیمتر (60 درصد 205 میلیمتر) داشته که 2.75 میلیمتر بلند تر از نمونه قبلی است.

البته شاید کوتاه تر شدن ارتفاع موجب زیبایی بیشتر خودرو گردد؛ اما این امر مشکلاتی را نیز به همراه داشته که از جمله آنها می توان به خشک شدن سواری خودرو و وارد شدن آسیب به سیستم تعلیق و فنربندی اشاره نمود.

شاخص سرعت و فشار

یکی دیگر از شاخصه هایی که ربط مستقیمی با امنیت رانندگی دارد، حداکثر سرعت مجار حرکت با لاستیک است. این شاخصه با یک حرف انگلیسی نشان داده می شود. این حرف نشانگر این است که تایر لاستیک موردنظر ما تا چه سرعتی از خود مقاومت داشته و در اثر فشار دچار پارگی نشده و موجب بوجود آمدن تصادفات رانندگی نمی گردد. در ادامه توجه شما را به تعدای از این شاخصه ها جلب می کنیم.

R : 170 KM – S : 180 KM – T : 190 KM – H : 210 KM – V : 240 KM – W : 270 KM – Y : 300 KM

فشار وارده نیز یک عدد 2 یا 3 رقمی بوده و حداکثر وزن قابل تحمل لاستیک را نمایش می دهد. از پر استفاده ترین این اعداد می توان به 90 با تحمل وزنی برابر با 600 کیلوگرم ، 95 با تحمل وزن حداکثر 690 کیلوگرم و 100 با تحمل باری به وزن 800 کیلوگرم اشاره کرد.

محیط مورد استفاده

رایج ترین علامتی که در بخش استاده می شود، نشان M+S بوده که به معنی قابلیت عملکرد در محیط های گلی (Mud) و مسیرهای برفی (Snow) است.

تکنولوژی ساخت

لاستیک ها معمولا با نوع تکنولوژی ساخت، شناخته می شوند. یک نمونه از لاستیکها رادیال (Radial) نام داشته و با استفاده از نوارها و تسمه هایی از جنس فلز ساخته شده است. نمونه دوم نیز بایاس (Bias) نام داشته و به جای سیم های فلزی در ساخت آن از الیاف نخی استفاده شده است. این تکنولوژی بیشتر در ساخت تایرهای باری (وانت ، کامیونت و کامیون) استفاده شده و چند سالی است که از استاندارد خارج شده است. در حال حاصر تمامی لاستیک های موجود برای خودروهای سواری با تکنولوژی رادیال ساخته شده و به بازار عرضه می گردند.

تاریخ تولید

یکی دیگر از المان هایی که یک لاستیک را به نمونه ای مناسب و مطمئن برای استفاده تبدیل می کند، تاریخ تولید آن است. کائوچو و دیگر مواد اولیه ای که در ساخت لاستیک استفاده می گردد مانند مواد دیگر تاریخ انقضا داشته و بعد از مدت زمان مشخصی کارایی های خود را از دست داده و با افت عملکرد محسوسی روبرو می گردد.

به همین منظور توجه به تاریخ تولید لاستیک یکی از مهم ترین موارد در هنگام خرید بوده و می توان مانع از بروز تصادفات رانندگی و وارد آمدن خسارات مالی و جانی گردد. این تاریخ به صورت یک عدد چهار رقمی نمایش داده شده که دو رقم اول نمایانگر سال ساخت و دو عدد دوم نشانگر هفته تولیدی لاستیک است. به عنوان مثال لاستیکی که عدد 1624 را به عنوان تاریخ تولید مشخص نموده، در هفته بیست و چهارم سال 2016 میلادی تولید شده است. زمان مجاز استفاده از لاستیک بر اساس کیفیت و تکنولوژی ساخت متفاوت است؛ ولی بازه استاندارد آن بین 3 الی 5 سال است.

البته تمامی این اطلاعات ممکن است بر اساس استاندارد های مختلف و شرکت های سازنده تغییر نماید؛ اما در همگی آنها بخش هایی مانند سایز رینگ، پهنا و ارتفاع لاستیک و تاریخ تولید وجود داشته و تنها چیدمان آنها با هم متفاوت خواهد بود.

چند نکته مهم در هنگام خرید لاستیک

با توجه به موارد یاد شده باید به هنگام خرید لاستیک به چند نکته حیاتی از جمله تفاوت تایرهای زمستان و تابستان دقت کنید:

مشخصات کلی لاستیک: مواردی نظیری وزن قابل تحمل، حداکثر سرعت، سایز لاستیک و … باید متناسب با خودرو و رانندگی شما باشد.

شرایط آب و هوایی: شرایط آب و هوایی منطقه خود را بررسی نموده و لاستیکی انتخاب نمایید که متناسب با آن آب و هوا باشد. البته ملاک انتخاب در اینجا، صرفا یک یا چند روز خاص در سال نیست به عنوان مثال اگر در جایی چون کرمان زندگی می‌کنید که شاید فقط 5 روز از سال دما زیر صفر باشد انتخاب لاستیک زمستانه چندان منطقی به نظر نمی‌آید و در این موارد لاستیک تابستانه یا چهارفصل، عملکرد بهتری دارند.

تاریخ تولید و انقضا: همانند هر تجهیز دیگری، لاستیک نیز دارای عمر مفید است و باید به هنگام خرید بدان دقت نمود.

نوع خودرو: جهت نگهداری مناسبتر خودرو، دستورالعمل‌های سازنده را سرلوحه خود قرار داده و سعی نمایید در انتخاب لاستیک نیز بدان توجه نمایید.

محل خرید: حتی‌الامکان از مراکز خرید مطمئن و برندهای معتبر و باکیفیت خرید نمایید.