Last Updated:

بررسی شرایط و قیمت پژو 2008 در بازار آزاد

پژو 2008 را تقریبا همگان می‌شناسند، اخبار و حواشی ورود این خودرو به بازار کشورمان و سپس تولید آن، به قدری زیاد بود که تمامی ایرانیان با این کراس اوور فرانسوی آشنا شدند. حاشیه‌های این محصول با ورود به ایران همچنان ادامه داشتند، و در نهایت با تعلیق فعالیت‌های پژو در ایران به بهانه بازگشت تحریم‌های خودروسازی، تمامی امیدها و آرزوها در خصوص موفق بودن پژو 2008، نقش بر آب شد. هرچند ایران خودرو عنوان می‌کند که به دنبال داخلی سازی این خودروست، اما عرضه اندک پژو 2008 به بازار، که ناشی از رکود تولید است، موجب شده تا شاهد افزایش قیمت چند برابری در بازار آزاد باشیم.

پژو 2008 در حقیقت نسخه کمی بلندتر پژو 208 است که از پلتفرم مشترکی با این خودرو و سیتروئن C3 بهره می‌برد. پژو 2008 در بازار ایران و بازار جهانی، رقیب خودروهایی نظیر سانگ یانگ تیوولی ، رنو کپچر ، و کراس اوورهای کوچک کره‌ای و ژاپنی محسوب می‌شود. با وجود این خودرو کراس اوور نامیده می‌شود و بسیاری از مشتریان ایرانی، توقع داشتند با خودرویی بلندتر از یک هاچ بک معمولی روبرو شوند، که این اتفاق پس از برخورد نزدیک با پژو 2008 رخ نداد.

یکی از اساسی ترین تغییراتی که در نسل جدید خودروهای پژو شاهد آن هستیم، داشبورد جدید، موسوم به i-Cockpit است که از پنل داشبورد هواپیما الهام گرفته شده و در تجربه اول رانندگی با خودروهای جدید پژو، برای راننده،‌ نوآورانه خواهد بود. برخلاف ظاهر خارجی پژو 2008 که چندان جادار به نظر نمی‌رسد، کابین این خودرو بسیار بزرگ بوده و فضای کافی برای مسافرت‌های خانوادگی را دارد، همچنین با توجه به اینکه پژو 2008 خودرویی اروپایی است، حجم زیادی از امکانات ایمنی برای آن در نظر گرفته شده و از این نظر، می‌توانید با خیال راحت در جاده‌ها تردد کنید. با این وجود، فضای بار 410 لیتری پژو 2008 هرچند در سگمنتش راضی کننده به نظر می‌رسد، اما در مقایسه با برخی رقبا همچون سانگ یانگ تیوولی ، کوچکتر است.

[irp posts="5440" name="بررسی مشخصات فنی و ظاهری برلیانس به همراه قیمت"]

پیشرانه پژو 2008 را موتور مشهور 1.6 لیتری توربو THP شکل می‌دهد که جوایز مختلفی را کسب کرده و در بسیاری از مدل‌های پژوسیتروئن، نظیر دی اس 5 ، دی اس 6 یا پژو 508 به کار گرفته شده است. با وجود آن‌که راندمان این پیشرانه بالاست و عملکرد بسیار خوبی ارایه می‌دهد، نباید به آن فشار آورد و بهتر است تا حد امکان از این موتور خوب نگهداری کنید، چرا که پیشرانه‌های توربو نسبت به شرایط نگهداری و سرویس‌های دوره‌ای بسیار حساس هستند و البته استهلاک آنها از پیشرانه‌های تنفس طبیعی بیشتر است. همچنین با توجه به تعلیق فعالیت‌های پژو در ایران، ممکن است در آینده مشکلات نگهداری برای این پیشرانه بیشتر اتفاق افتد. نکته منفی دیگری که بازار پژو 2008 را تحت تاثیر قرار می‌دهد، کمبود امکانات رفاهی در این خودروست و برخی از مشتریان ایرانی نیز که عاشق آپشن‌های رفاهی هستند، گزینه‌های کره‌ای همچون سانگ یانگ تیوولی سانروف دار را به این خودرو ترجیح خواهند داد.

کمبود عرضه، موجب شده بود که در ماه‌های گذشته، قیمت پژو 2008 به مرز 320 میلیون تومان برسد که رقمی غیرقابل باور برای این کراس اوور فرانسوی است. خوشبختانه و به دلیل رکود خرید و فروش در بازار، قیمت این خودرو کاهش داشته و اندکی قابل هضم شده است، هر چند تا رسیدن بازار به شرایط نرمال و واقعی شدن قیمت‌ها، مسیر طولانی در پیش داریم. در جدول زیر، نگاهی به قیمت پژو 2008 در بازار آزاد داشته‌ایم:

سالکارکردرنگوضعیت بدنهقیمت
1398صفرکیلومترسفیدبدون رنگ308 میلیون تومان
1398صفر کیلومترخاکستریبدون رنگ312 میلیون تومان
139723,000 کیلومترسفیدبدون رنگ270 میلیون تومان
139737,000 کیلومترمشکیبدون رنگ285 میلیون تومان
139719,000 کیلومترسفیدبدون رنگ280 میلیون تومان