Last Updated:

بدترین زمان روشن کردن کولر خودرو

فرمون

همه ما تجربه یک روز داغ تیرماهی را در زیر آفتاب سوزان داریم. شوار ماشینمان که آن هم زیر آفتاب پارک شده بود می شویم و کولر را به سرعت روشن می کنیم تا حداقل کمی از گرما نجات پیدا کنیم. اما هم زمان با روشن کردن کولر بوی لاستیک آب شده همه جا را بر می دارد و دیگر نفس هم نمی توانیم بکشیم.

اما چرا این اتفاق می افتد؟ آیا کولر ماشین خراب است یا ما نمی دانیم که دقیقا چطور باید از کولر استفاده کنیم که این اتفاقات نیفتد؟ این مقاله می خواهد اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهد تا مشکلاتتان را با کولر در فصل گرما از بین ببرد و شما را با زمان درست و جزئیات نحوه استفاده از کولر آشنا کند تا بتوانید از سیستم خنک کننده خودرویتان به درستی استفاده کنید. با ما همراه باشید.

اجزای تشکیل‌دهنده كولر خودرو

کمپرسور

کمپرسور، دستگاه حرکت‌ دهنده گاز مبرد در کولر اتومبیل است. این قطعه حساس با گرداندن گاز در اجزای سیستم در واقع شبیه به قلب مجموعه عمل می‌ کند. کمپرسور گاز مبرد را از اواپراتور به داخل کندانسور هدایت کرده و سپس به کپسول خشک‌ کننده و مجدد به داخل اواپراتور منتقل می کند. کمپرسورهایی که در سیستم‌ های كولر خودرو به کار برده می‌ شوند، باید خواصی از قبیل وزن و حجم متناسب با قدرت موتور داشته باشند تا هنگام نصب به راحتی در محل مورد نظر جایگذاری شوند و بار اضافی بر موتور اتومبیل تحمیل نکنند.

کندانسور

کندانسور یکی از اجزایی است که وظیفه تبادل حرارت را به عهده دارد. کندانسور گرمای جذب شده توسط گاز مبرد اواپراتور داخل سیستم را به هوای محیط خارج از کابین اتومبیل انتقال می‌ دهد.

کپسول خشک‌ کننده

کپسول خشک ‌کننده به عنوان منبع ذخیره گاز مبرد و جاذب رطوبت گاز عمل می‌ کند. معمولا این کپسول دارای یک سوئیچ ایمنی است تا در مواقعی که فشار گاز از حد تعریف شده ای بیشتر شود، به طور خودکار جریان برق کمپرسور را قطع کند. روی این کپسول دریچه ‌ای شیشه‌ ای برای رؤیت گاز وجود دارد.

اواپراتور

یکی دیگر از قطعات اصلی سیستم كولر خودرو اواپراتور است. اواپراتور مجموعه‌ ای از قطعات است که وظیفه کاهش گرمای هوای کابین خودرو را برعهده دارد. یکی دیگر از وظایف مهم این قطعه، جذب رطوبت از هوای داخل کابین است. جریان سریع هوای ایجاد شده توسط فن الکتریکی با عبور از سطح کویل اواپراتور، سرمای ایجاد شده توسط کویل را از طریق کانال‌ ها و دریچه‌ های هدایت هوا به داخل کابین اتومبیل انتقال می ‌دهد.

عمل ایجاد سرما توسط کویل اواپراتور باعث تقطیر رطوبت هوای داخل کابین شده و قطرات آب ایجاد شده از طریق لوله مخصوصی به خارج از کابین اتومبیل منتقل می‌ شوند. سیستم كولر خودرو دارای دو سوئیچ کنترلی است که یکی از آنها زمانی که فشار گاز کم یا زیاد باشد، کمپرسور را از مدار خارج کرده و دیگری از ایجاد یخ در داخل محفظه اواپراتور جلوگیری می‌ کند. کارکرد نامناسب هریک از این دو سوئیچ، می‌ تواند باعث از کار افتادن کل سیستم شود.

مجموعه لوله و شیلنگ

شیلنگ‌ ها در سیستم تهویه مطبوع خودرو وظیفه ایجاد ارتباط بین اجزای مختلف سیستم را بر عهده دارند. شیلنگ‌ های مذکور به دلیل شرایط کاری خاص باید از استانداردهای خاصی برخوردار باشند.

کلید A/C

این قطعه در سیستم كولر خودرو وظیفه خاموش و روشن کردن کولر را بر عهده دارد که به شکل‌ های متفاوت در خودروهای مختلف وجود دارد. معمولا یک لامپ ال‌ ای ‌دی وظیفه نمایش حالت روشن یا خاموش این سوئیچ را عهده‌دار است. لازم به ذکر است در بعضی خودروهای روز دنیا، این قطعه حذف شده و سیستم تهویه همراه با روشن کردن خودرو به حالت فعال در می‌ آید و فقط باید دما تنظیم شود.

فن کولر

وقتی فن الکتریکی مورد استفاده قرار می‌ گیرد، می ‌توان آن را روی کندانسور یا روی رادیاتور نصب کرد. اگر فن کندانسور جلوتر از رادیاتور ماشین نصب شده باشد، در این حالت فن به گونه‌ ای نصب می‌ شود که هوا را از بیرون مکیده و روی سطح کندانسور می‌‌ دمد (وضعیت رانشی). در صورتی که فن کندانسور در پشت کندانسور و در مقابل موتور نصب شود، هوا را از روی سطح کندانسور مکیده و به سمت موتور می‌ دمد.

شیر انبساط

این وسیله تعیین‌ کننده میزان صحیح گاز وارد شونده از کندانسور به داخل اواپراتور از طریق یک فیلتر است. همچنین این قطعه فشار مبرد را به طور ناگهانی کاهش می‌ دهد. هنگامی ‌که کمپرسور شروع به کار می‌ کند، شیر انبساط باز شده و مایع مبرد با عبور از صافی مربوط به ورودی مایع پرفشار به گاز پرفشار تبدیل می‌ شود. زمانی که اواپراتور میزان بیشتری ماده مبرد نیاز داشته باشد، شیر انبساط اجازه می‌ دهد تا مبرد کم فشار مورد نیاز به داخل کویل اواپراتور وارد شود. شیر انبساط، برقرارکننده تعادل میان بار گرم و خنک‌ کنندگی بهینه اواپراتور است.

بهترین زمان روشن کردن و استفاده از کولر خودرو

هنگام وارد شدن به خودرو نباید بلافاصله کولر خودرو را روشن کنید بلکه لازم است در ابتدا پنجره های خودرو را پایین کشیده و صبر کنید تا هوای داخل خودرو عوض شود، بعد ازچند دقیقه می توانید سیستم تهویه مطبوع خودرو را روشن نمایید.

سطح قابل قبول بنزن در هوای آزاد حدود 50 میلی گرم در هر فوت مربع است اما در داخل یک خودروی پارک شده با پنجره های بسته میزان بنزن بین 200تا 400 میلی گرم است . اگر خودرو در زیر نور آفتاب پارک شده باشد سطح بنزن موجود در فضای داخل ان بین 2000 تا 4000 میلی گرم بالا می رود که 40 برابر بیشتر از سطح قابل قبول آن است.

مسلما افرادی که سوار خودرویی با پنجره های بسته می شوند در معرض تنفس پی در پی و بیش از اندازه این گاز مهلک و سمی قرار می گیرند و کلیه ها و کبد آنها تحت تاثیر قرار می گیرد و به سختی می توانند این ماده سمی و خطرناک را دفع کنند. پس حتما قبل از سوار شدن داخل خودرو، پنجره ها و درب خودرویتان را باز کنید تا این ماده سمی از فضای خودرو دور شود.

راهکارهایی برای استفاده بهینه از كولر خودرو

1- در ابتدای فصل گرما از سالم بودن كولر خودرو و کافی بودن فشار گاز کولر مطمئن شوید. كولر خودرو فضایی مناسبی برای رشد باکتری‌ ها و قارچ ‌هاست. بنابراین تعویض و یاتمیز کردن فیلترهای تصفیه هوای سیستم تهویه مطبوع، برای کاهش ابتلا به مشکلات ریوی و پوستی و همچنین بهره ‌گیری بیشتر از سرمای کولر، ضروری است. استفاده از کولر در فضای داخلی خودرو میزان قارچ‌ ها و آلودگی ‌های هوا را تا 80 درصد کاهش می‌ دهد.

2- تا آنجا که ممکن است خودروی خود را زیر آفتاب شدید پارک نکنید. اگر مجبور شدید، موقع بازگشت ابتدا چند دقیقه‌ ای شیشه‌ ها را پایین بکشید و دستگاه تهویه را بدون روشن کردن کولر روشن کنید. حتی بهتر است کمی حرکت کنید تا هوا عوض شود و گرمای داخل خودرو کمی متعادل شود. در این صورت وقتی کولر را روشن کنید فشار کمتری به آن وارد خواهد شد.

3- وقتی کولر مشغول کار است ـ بخصوص در خودروهای کمتر از شش سیلندر ـ قدری از توان خودرو کاسته خواهد شد. در این شرایط از حرکت با سرعت بالا، به ویژه در مسیرهای طولانی بپرهیزید و بی‌ جهت پدال گاز را فشار ندهید. در غیر این صورت نه‌ تنها به موتور خودرو فشار بیشتری وارد می‌ کنید، بلکه مصرف سوخت را هم افزایش می‌ دهید.

4- هنگام رانندگی در ترافیک شدید یا سربالایی‌ هایی با شیب تند بهتر است کولر را چند دقیقه ‌ای خاموش کنید یا از درجات کمتر آن استفاده کنید زیرا در این شرایط موتور خودرو معمولا بیشتر تحت فشار است.

5- هنگام فعالیت کولر، حرکت با پنجره‌ های باز توصیه نمی‌ شود. بسته بودن پنجره‌ ها فشار کمتری به کولر وارد می‌ کند و موجب کاهش چشمگیر مصرف سوخت می‌ شود؛ ضمن آن که هوای خنک داخل خودرو در صورت باز بودن حتی یک پنجره به آسانی و بسرعت از دست می‌ رود.

6- گاز كولر خودرو همان گاز فرئون مورد استفاده در یخچال است و ماده‌ای کاملا سمی است. بنابراین هرگز خود اقدام به شارژ گاز کولر نکنید و این کار را به مکانیک بسپارید. اگر کولر خودرویتان بلافاصله پس از روشن شدن خنک می‌کند و به تدریج هوایش گرم و مرطوب می‌شود، ایراد از ترموستات کولر است و نیاز به رگلاژ دوباره دارد.

استفاده از کولر ماشین در حالت ایستاده

روشن کردن کولر ماشین در حالت درجا و ایستاده باعث افزایش مصرف سوخت و گرم شدن بیش از اندازه موتور می شود. حال هنگامی که شما کولر را روشن می نمایید، به علت اینکه یک بار اضافی بر موتور تحمیل می شود میزان دور موتور و پاشش سوخت افزایش می یابد. پس تقریبا بار تحمیل شده بر موتور جبران می شود. در اینجا می خواهیم بدانیم که آیا روشن کردن و استفاده از کولر ماشین در حالت ایستاده برای موتور خودرو مضر است؟ نمی توان گفت مضر است اما چون شما در سرعت پایین کمتر گاز می دهید و دور موتور کمتر است خوب قطعاً موتور با توجه به اینکه بخشی از انرژی آن توسط کولر گرفته می شود نمی تواند بازدهی مناسب داشته باشد و کمتر خنک می کند.

استفاده از کولر ماشین در حالت ایستاده یا سرعت پایین باعث افزایش میزان مصرف سوخت می شود اما استفاده از کولر و تهویه مطبوع خودرو در بزرگراهها با سرعت بالا بنزین بسیار کمی مصرف می کند، چرا که اگر در همان حالت، به جای روشن کردن کولر، شيشه‌ها را پايين بکشيد، به دليل برهم خوردن وضعيت آيروديناميکی خودرو ، مقداری به مصرف سوخت افزوده خواهد شد.

روشن کردن کولر در سر بالایی‌ها ممنوع

با روشن کردن کولر خودرو در سربالایی نه تنها روشن کردن خودرو را با مشکل مواجه می‌سازید بلکه کولر نیز عملکرد درستی نخواهد داشت. پس بهتر است در سربالایی فن خودرو را خاموش کنید و شیشه‌های اتومبیل را پایین بکشید و بعد از عبور از سربالایی، از سیستم سرمایشی استفاده نمایید.