Last Updated:

انواع روغن‌ریزی خودرو و راه‌های کشف آن

فرمون

نشتی روغن یا روغن ریزی دلایل زیادی دارد و در اکثر اوقات تشخیص و رفع مشکل باید به سرعت صورت پذیرد. چراکه به طور مثال نشتی روغن هیدرولیک می‌تواند باعث آتش سوزی موتور خودروی شما شود. در این مقاله کوتاه چند روش ساده برای کشف روغن‌ریزی خودرو بیان می‌شود تا بیشتر با این مسئله آشنا شوید:

انواع روغن در سیستم خودرو:

1) روغن موتور: معمولا تیره بوده و بوی بنزین سوخته می‌دهد.

2) روغن ترمز: دارای نوعی خورندگی است و وقتی با رنگ بدنه تماس پیدا کند، سبب از بین رفتن آن می‌شود.

3)  روغن هیدرولیک (فرمان): اکثرا روشن‌تر بوده و بوی احتراق یا بنزین ندارد.

4) روغن گیربکس: میزان غلظت آن به مراتب بیشتر از روغن موتور است.

نکته: ابتدا باید نوع روغن نشتی را پیدا کرده و سپس جهت تعمیر و تعویض قطعه اقدام کنید.

کشف محل روغن‌ریزی خودرو با چند روش ساده:

1) ساده‌ترین راه یعنی دیدن زیر خودرو پس از چند ساعت توقف آن

اگر ماشین را در پارکینگ می‌گذارید کف پارکینگ یا محل پارک ماشین را تمیز کرده و پس از چند ساعت بازدید کنید. اگر خودروی خود را در خیابان پارک می‌کنید، می‌توانید از یک قطعه کارتن برای زیر سینی خودرو استفاده کنید.

2) ماشین را کارواش برده و بعد با توضیح کامل به کارواش (که در هنگام موتور شویی لوله آب را داخل دینام و یا شمع ماشین نکنند) اقدام به شستشوی موتور کنید. پس از این عمل، با خودروی خود ۱۰۰ الی ۲۰۰ کیلومتر که به صورت میانگین ۲ الی ۳ روز است رانندگی کنید. در بیشتر مواقع بعد از شستشوی موتور خودرو محل روغن‌ریزی مشهود است.

3) اگر خودروی شما بالای ۸۰ هزار کیلومتر کارکرده است، منبع ذخیره روغن هیدرولیک خودرو را چک کنید. به احتمال ۶۰ الی ۷۰ درصد روغن ریزی دارد. این نشتی می‌تواند از مخزن، از پینیون فرمان ماشین، از فشنگی هیدرولیک و یا شیلنگ فشار قوی هیدرولیک (به دلیل پوسیدگی) اتفاق افتاده باشد.

4) دقت کنید روغن‌ریزی از کدام طرف خودرو است.  چپ یا راست کاملا شرایطش فرق می‌کند. در بیشتر مواقع که نیاز به تعمیر زیادی نیست کاسه نمدهای پلوس یا پشت میل‌لنگ خراب شده است.

5) در بعضی مواقع که بیشتر برای همه ماشین‌ها اتفاق می‌افتد، واشر درب سوپاپ خودرو به علت گرما و فشار بالا بعد از ۴۰ هزار کیلومتر خراب شده و روغن از بالای موتور به پایین سرازیر می‌شود.

6) در مواقع نادر شاید واشر درب کارتل ماشین نیز خراب شده باشد.

7)  لازم به ذکر است که این مطالب در خصوص دارندگان خودرو زانتیا، صادق نیست. چرا که  این خودرو با سیستم هیدرولیک کار می کند و نمی‌توان جای خاصی را دلیل روغن ریزی دانست!

توجه: کم کردن روغن خودرو، همیشه به دلیل روغن ریزی نبوده و دلایل دیگری نظیر روغن‌سوزی و کیفیت نامطلوب روغن انتخاب شده برای خودرو نیز می‌تواند باعث کاهش روغن خودرو شود.

چگونه بفهمیم خودروی ما روغن ریزی دارد؟

در صورت مشاهده نشت مایع شفاف و بی رنگ باید به نشت بنزین مشکوک شد که البته نشتی بنزین را از روی آن راحت می توان تشخیص داد. مورد دیگر تشخیص نشتی مربوط به نشتی ضدیخ و مایع رادیاتور می باشد که با توجه به رنگ سبز ضدیخ در صورتی که رادیاتور دارای ضدیخ باشد به راحتی قابل تشخیص است اما اگر فقط آب رادیاتور ریخته باشد برای تشخیص نشتی آن از ناحیه رادیاتور یا شلنگ های ورودی و خروجی آن و یا ناحیه واترپمپ همچنین ناحیه بخاری و زیرپای راننده باید به حجم آن رادیاتور دقت نمایید.

حتما بخوانید: اجرت تعمیر پراید چقدر است؟

راهنمای تشخیص سریع مایعاتی که ممکن است از زیر خودرو نشت کنند

 

ناحیه نشت

میزان غلظت/بورنگ

نوع مایع

پوشش تسمه تایم، فیلتر روغن موتور، مخزن روغن موتور، واشر سرسیلندر

بوی کاملا مشخص ( بهتر است گیج روغن را استشمام کنید)قهوه ای روشن/سیاهروغن موتور

واشر اکسل، کاسه نمد شفت خروجی گیربگس

چسبناک/روغنی؛ بوی کم یا بدون بوصورتی، قرمز یا قهوه ایروغن گیربگس

کاسه نمد های رک وپینیون

رقیق؛ بوی سوختن شیرینیقهوه ای مایل به قرمزروغن هیدرولیک فرمان

سیلندر ترمز، اتصالات، اورینگ های کالیپر لنت ترمز

شبیه روغن نباتیکهربائی کم رنگ

روغن ترمز

واتر پمپ، اتصالات، رادیاتور، سر سیلندر، گرم کن،رقیق؛ عطر و بوی شیرین

سبز روشن یا زرد

ضدیخ/خنک کننده

سیستم تهویه مطبوعرقیق؛ بی بوشفاف

آب