Last Updated:

اطلاعات جالب درباره پلاک‌ اتومبیل و شماره پلاک استان‌ها

از جمله مسائلی که به هنگام مسافرت منجر به کنجکاوی و ایجاد سوال در ذهن ما می‌شود شماره پلاک استان‌ها و انواع پلاک خودرو است. اخیرا نرم‌افزارهای پلاک یاب جهت پاسخ به این سوال راه اندازی شده که تنها با وارد کردن دو رقم آخر شماره پلاک خودرو شما را از محل صدور شماره پلاک استان‌ها و آگاهی از انواع پلاک خودرو مطلع می‌کند.

شما می‌توانید با استفاده از ویژگی پلاک‌یاب نرم افزار فرمون به راحتی پلاک هر شهر و استانی را بدانید.

برای دانلود فرمون روی لینک زیر کلیک کنید:

حروف پلاک خودرو

شاید تا به حال به معانی حروف پلاک خودرو توجه نکرده باشید. حروف پلاک خودرو در واقع توضیحی برای انواع پلاک خودروها و کاربری آنهاست. به عنوان مثال حروف پلاک خودرو با حرف (ث) به خودروهای سازمانی سپاه پاسداران، (ز)به خودروهای وزارت دفاع، (پ) به خودروهای نیروی انتظامی، (ف)به خودروهای ستادکل نیروهای مسلح و (ش) به خودروهای سازمانی ارتش اختصاص دارند.

پیگیری پلاک خودرو

پیگیری پلاک خودرو آن جزو مراحل اولیه معامله خودرو است. به این شکل که خریدار و فروشنده باید پیش از مراجعه به دفتر اسناد رسمی به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده و با تحویل مدارک لازم مثل شماره پلاک خودرو و نام مالک اقدام به فک پلاک قبلی خودرو و نصب پلاک جدید برای صاحب جدید خودرو کنند.

استعلام پلاک خودرو

استعلام پلاک خودرو اغلب به این دلیل است که شما از روی پلاک استان و شهر محل سکونت صاحب خودرو و محل صدور پلاک را پیدا کنید. استعلام پلاک خودرو عمدتا به هنگام تعویض پلاک و خرید خودرو انجام می شود. چرا که یکی از قوانین اصلی قرارداد خرید و فروش خودرو است. یکی از مطمئن ترین روش ها برای استعلام پلاک خودرو مراجعه به دفاتر پلیس ۱۰+ است.

با وجود روش‌های آنلاین و پیامکی برای استعلام پلاک خودرو متاسفانه اطلاعات به دست آمده از این روش‌ها به‌روز نبوده و مربوط به ۱۰ روز قبل می‌شود.

استعلام فک پلاک خودرو از طریق اینترنت

فک پلاک یکی از مهم ترین بندهای عقد قرارداد است. فک پلاک مرحله‌ای از تعویض پلاک گفته می‌شود که طی آن پلاک سابق خودرو از اتومبیل مورد معامله برداشته شده و امکان الحاق پلاک جدید برای خودرو به وجود می‌آید. برای استعلام فک پلاک خودرو از طریق اینترنت باید وارد و‌سایت‌ راهور شوید. سپس در صفحه مربوط به پیگیری وضعیت استعلام فک پلاک خودرو از طریق اینترنت، شماره پلاک خودرو و نام مالک و شماره ملی مالک ویا شماره ملی خود را وارد کنید. پس از انجام این کار و وارد کردن کد امنیتی سایت‌، تنها کافی است که گزینه جست‌وجو را انتخاب کرده و منتظر ارائه نتایج از سوی راهور ناجا باشید. در صورتی که پلاک خودروی فروخته شده فک شده باشد اطلاعات آن برای شما نمایش داده می‌شود.

[irp posts="552" name="آدرس مراکز تعویض پلاک خودرو و موتورسیکلت تهران و مدارک لازم"]

قفل پلاک خودرو

قفل پلاک خودرو در در واقع طرحی به منظور جلوگیری از کلاهبرداری در واحدهای صنفی بدون پروانه در سطح کشور راه اندازی شده که ضریب امنیت معاملات به ویژه در زمان تنظیم قرارداد را افزایش می‌دهد. توجه داشته باشید بعد از انجام قرارداد در صورتی که خودرو با مشکلی مواجه شود تمام مسئولیت آن با قفل پلاک خودرو بر عهده فرد خریدار است.

پلاک خودرو صفر

براساس صحبت های رییس پلیس راهور در ارتباط با پلاک خودرو صفر و نگرانی شهروندان از بابت سوء استفاده‌های احتمالی اعلام کرد که  پلیس در طراحی این عدد به نوعی عمل کرده است که استفاده از پلاک خودرو صفر در پلاک خودروهای شهروندان تهرانی، حداقل احتمال تقلب در این عدد را داشته باشد و استفاده از این عدد در پلاک‌های ملی تهران، مشکلی را برای شهروندان به وجود نخواهد آورد.

مطلب پیشنهادی: جریمه مخدوش کردن پلاک خودرو و دستکاری پلاک