Last Updated:
استاندارد ارتفاع خودروهای ایرانی چقدر است؟

استاندارد ارتفاع خودروهای ایرانی چقدر است؟

فرمون

همان طور که می دانید رانندگان به دلایل متعدد ارتفاع خودرو را دستکاری می کنند، به طور مثال کاهش ارتفاع خودرو چند سالی است که در بین جوانان ایرانی حسابی طرفدار پیدا کرده است و ارتفاع واقعی و استاندارد آن را به هم می ریزند، و یا حتی به دلایل دیگری این ارتفاع به هم می ریزد و ما نیاز داریم تا ارتفاع خودروی خود را تنظیم مجدد کنیم و لذا ممکن است به این اندازه ها نیاز داشته باشیم. در این مقاله قصد داریم شما را با استاندارد های ارتفاع خودرو آشنا کنیم و ارتفاع تقریبی خودروهای ایرانی نظیر انواع پراید، پژو، تندر، سمند، تیبا و ... را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

ارتفاع استاندارد خودرو

در فاز طراحی خودرو، با توجه به ویژگی‌های مختلف خودرو و شرایط جاده‌ای که خودرو باید در آن حرکت کند، یک ارتفاع استاندارد از سطح زمین تعریف می‌شود. با این حال ممکن است برخی افراد برای زیبایی ماشین خود، ارتفاع آن را دستکاری کرده و آن را افزایش یا کاهش دهند. این تغییر ارتفاع اگر به شیوه اصولی انجام نشود، ممکن است به خودرو صدماتی را وارد کند تا راننده مجاب شود تا ارتفاع خودرو را به حالت استاندارد خودش برگرداند.

علاوه بر این مورد، ممکن است در اثر عواملی همچون فرسودگی کمک فنرها نیز ارتفاع خودرو به مرور زمان کمتر از حد استاندارد شود. برای اینکه بدانیم خودرو ما در حالت استاندارد ارتفاع است یا ارتفاع آن تغییر پیدا کرده است، معمولا معیارهای مختلفی وجود دارد. یکی از ساده‌ترین راهکارها، مقایسه ارتفاع خودروی خود با یک خودروی جدید از همان مدل است که مطمئنید ارتفاع آن تغییر نکرده است.

تعمیرکاران حرفه ای نیز از ارتفاع استاندارد خودروهای مختلف معمولا آگاه بوده و در این زمینه می‌توانند به شما کمک کنند. اما با این حال ما در زیر جدولی را تهیه کرده‌ایم تا بر اساس آنچه در دفترچه راهنمای خودروهای مختلف عنوان شده است، ارتفاع استاندارد خودروهای مختلف را بدست آورده و بر اساس آن بدانیم که ارتفاع خودروی ما در سطح استاندارد است یا از آن خارج شده است.

عدم رعایت استاندارد ارتفاع خودرو چه معایبی دارد

از جمله مشکلاتی که پس از ارتفاع زدن خودرو و کم کردن ارتفاع آن می توان به آن ها اشاره کرد:

1. حرکت خشک و همراه با ضربه به اتاق در هنگام سواری

2. خشکی حرکت خودرو در هنگام عبور از دست انداز ها

3. وارد شدن ضربه به زیر خودرو در هنگام حرکت از روی سرعت گیر ها و موانع جاده

4. ایجاد مشکلات مربوط به ستون فقرات راننده در اثر حرکت خشک و همراه با ضربه خودرو

5. خراب شدن جلوبندی خودرو

6. افزایش استهلاک خودرو تحت فشار بودن سیستم زیربندی و فنر های خودرو

7. ایجاد صداهای اضافی از خودرو

8. وجود منع قانونی و در نظر گرفتن جریمه از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی برای خودروهایی که ارتفاع کمتری از حد استاندارد دارند

9. شکستن و ترک خوردن متعلقات سیستم تعلیق و چرخ های خودرو در اثر ضربه یا عبور از دست اندازهای شدید

10. کم شدن میزان چرخش فرمان

11. امکان ایجاد لاستیک سائی در اثر کم شدن فاصله لاستیک نسبت به گلگیر

مزایای ارتفاع زدن خودرو

اما همانطور که اشاره شد، ارتفاع زدن خودرو تنها دارای معایب نیست و برخی مزایا نیز دارد که اگر در حالت استاندارد و از روی اصول انجام شود، می تواند حس بسیار خوبی را نیز به راننده القا کند.

در ادامه تعدادی از مزایای ارتفاع زدن خودرو ذکر شده است که با یکدیگر به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

1. افزایش ویژگی های زیبایی ظاهری خودرو

2. بهتر شدن وضعیت آیرودینامیک خودرو و حالت باد شکنی آن

3. افزایش میزان فرمان پذیری و هندلینگ خودرو

4. بهبود عملکرد خودرو در پیچ های تند

اندازه استاندارد انواع خودروهای ایرانی

در جدول زیر ارتفاع استاندارد خودرو هایی نظیر انواع پراید، پژو، سمند، تیبا، دنا، ال۹۰، کوییک، آریو و رانا آورده شده است که بر اساس اطلاعات دفترچه راهنمای خودروی مربوطه و همچنین اندازه لاستیک ها و رینگ های استاندارد خودرو تهیه شده است. ارتفاع استاندارد از سطح زیرین پایه رکاب خودرو تا سطح زمین هموار سنجیده می شود. به همین منظور برای اطمینان از درست بودن ارتفاع، سعی کنید اندازه ارتفاع خود را از سطح پایه رکاب تا زمین اندازه گیری کنید.

نام خودروابعاد استاندارد لاستیکارتفاع استاندارد خودرو به میلیمتر
  گروه پراید۱۶۵/۶۵   R13۱۶۵
تیبا۱۷۵/۷۰   R13۱۶۵
کوییک۱۸۵/۶۵   R14۱۸۰
آریو۱۹۵/۶۵   R15۱۷۰
گروه پژو  ۴۰۵۱۸۵/۶۵   R14۱۸۰
گروه پژو پارس۱۸۵/۶۵   R15۱۹۰
پژو ۲۰۶۱۸۵/۶۵   R14۱۸۰
دنا۱۸۵/۶۵   R15۱۹۰
دنا توربو۲۰۵/۵۰   R16۱۹۰
سمند۱۸۵/۶۵   R15۱۹۰
رانا۱۸۵/۶۵   R14۱۸۰
ال نود۱۸۵/۶۵   R15۱۹۰