Last Updated:
 کلاهبرداری در خرید و فروش خودرو

6 شیوه رایج کلاهبرداری در خرید و فروش خودرو

فرمون

این روزها با توجه به شرایط اقتصادی که در آن قرار داریم تمایل افراد به خرید خودروهای دست دوم و کارکرده به جای خودروهای صفر کیلومتر بیشتر شده است و البته با توجه به قیمت این روزهای بازار، کاملا هم طبیعی است. اما چیزی که در این بین همیشه خریداران و فروشندگان خودرو را تهدید می کند مسئله کلاهبرداری است و هرچه می گذرد هم شیوه ها و ترفندهای این کلاهبرداران جدید و نو می شود. اما کلاهبرداری را اگر نشود از بین برد،‌ می‌شود خود را در برابر آن واکسینه کرد. راه آن هم ساده است تنها کافیست شگردهای کلاهبرداری را بدانیم و با کسانی که این شگردها را به کار می‌گیرند وارد معامله نشویم یا احتیاط‌های لازم را در تمام معاملات رعایت کنیم. در این مقاله قصد داریم تا شما را با چند ترفند کلاهبرداری در خرید و فروش خودرو آشنا کنیم تا بتوانید یک معامله امن داشته باشید ضمن این که به یاد داشته باشید که یکی از بهترین کارهایی که می توانید بکنید این است که همیشه در حین خرید و فروش خودرو یک کارشناس معتمد به همراه داشته باشید.

رایج‌ترین مدل‌های کلاهبرداری در خرید و فروش خودرو

1- قرار دادن خودرو در پارکینگ و تقسیم کردن قبض پارکینگ

متاسفانه یکی از رایج‌ترین ترفندهای کلاهبرداری در حوزه خودرو، دو قسمت کردن قبض پارکینگ بین فروشنده و خریدار خودرو است.

به این صورت که کلاهبرداران از فروشنده درخواست می‌کنند خودرو را در پارکینگ معینی که معمولا خریدار آن را مشخص می‌کند، پارک کرده و قبض پارکینگ را دو قسمت کنند تا هیچ کدام از طرفین به تنهایی و بدون حضور دیگری نتواند خودرو را از پارکینگ خارج کند.

این مسئله ممکن است در نگاه اول کاملا عادی به‌نظر آید. اما قصه درست از زمانی شروع خواهد شد که هر بار خریدار قلابی با بهانه‌های مختلف از جمله خراب بودن موتور ماشین، رنگ‌خوردگی بدنه خودرو، لک داشتن قسمت‌هایی از بدنه و مشکلات بسیار دیگر، خرید خودرو را به زمان بعد موکول کرده یا از خرید آن شانه خالی می‌کند مگر فروشنده خودرو را از قیمت پیشنهادی و ثبت شده در قولنامه پایین‌تر واگذار کند.

متاسفانه در اکثر این مواقع فروشنده که یا از قوانین اطلاع کاملی ندارد یا فرصت و حوصله کافی برای شکایت کردن و پیگیری در این زمینه ندارد، مجبور می‌شود خودرو را به قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمت ثبت شده در قولنامه به خریدار واگذار کند.

غافل از اینکه تنها با ارائه مدارک خودرو و پرداخت کردن هزینه بسیار کم به پارکینگ، فروشنده می‌تواند خودرو را از پارکینگ خارج کرده و از فروش تحمیلی آن اجتناب کند.

۲- جابه جایی خودرو در فاصله بین تنظیم قولنامه و تعویض پلاک

شما به همراه یک کارشناس خبره برای خرید یک خودرو مراجعه می‌کنید و خودرو را بازبینی می‌کنید و کارشناس هم سلامت فنی و بدنه خودرو را تایید می‌کند. اما فروشنده با ترفند‌هایی شماره شاسی را در قولنامه ذکر نمی‌کند. قولنامه در محضر نوشته می‌شود و بیعانه هم پرداخت می‌شود. فردای آن روز به تعویض پلاک مراجعه کرده و همه چیز قانونی و درست پیش می‌رود. غافل از اینکه پس از خرید خودرو متوجه تصادفی بودن خودرو می‌شوید. در مرحله اول به کارشناس شک می‌کنید، اما کارشناس را خودتان انتخاب کرده‌اید. نکته اینجاست که خودروی تحویلی به شما با خودروی کارشناسی شده متفاوت است.

در روز معامله یک خودروی سالم بدون رنگ را به شما نشان داده‌اند و در روز تعویض پلاک یک خودروی چپ شده با همان مشخصات ظاهری را به شما تحویل داده اند.

۳- حضور خریدار و کارشناس جعلی در محل معامله خودرو

هول کردن خریدار برای خرید خودرو یکی از شگرد‌های قدیمی و پرکاربرد کلاهبرداران است که همچنان قربانی می‌گیرد. شما به عنوان خریدار یک خودرو با قیمت مناسب پیدا می‌کنید و برای بازدید مراجعه می‌کنید. در زمان بازدید شما، فرد دیگری هم به همراه کارشناس خودرو برای بازدید مراجعه می‌کند. پس از پایان کارشناسی، خریدار دوم اصرار دارد که خودرو را بخرد و به این طریق شما را هول می‌کند تا از ترس از دست دادن یک موقعیت خوب، خودرو را بخرید. متاسفانه فروشنده، کارشناس و خریدار دوم همگی هم دست هستند و یک خودروی تصادفی با کلی ایراد فنی و بدنه را به شما فروخته‌اند.

 

کلاه برداری خرید فروش خودرو

۴- فروش خودرو لوآپشن به جای خودروی فول

این روش که متاسفانه در خودرو‌های لوکس بسیارپرکاربرد است و سود زیادی را نصیب کلاهبرداران می‌کند، بیش از همه در خودرو‌های توسان، اسپورتیج و سانتافه کاربرد دارد، چون این خودرو‌ها در تیپ‌های مختلف و به سفارش کشور‌های مختلف وارد ایران می‌شوند. کلاهبرداران خودرو‌های لوآپشن را خریداری می‌کنند و با اضافه کردن آپشن‌های تقلبی خودرو را به عنوان فول آپشن و به قیمت بسیار بالاتر می‌فروشند.

 

مطلب پیشنهادی: نکات اساسی درخصوص قولنامه خودرو 

 

5- حک کردن شماره شاسی یا موتور روی خودروهای تصادفی

ترفند دیگری که توسط کلاهبرداران خودرو به‌کار گرفته می‌شود، حک کردن شماره شاسی یا موتور روی خودروهایی است که دچار تصادف شدید شده و تشخیص دادن این کار تنها در حوزه تخصص کارشناسان است.

به بیانی ساده‌تر، کلاهبرداران خودروهای تصادفی را با مبلغی بسیار پایین خریداری کرده و آن را با قطعات خودروهای سرقتی بازسازی می‌کنند. سپس شماره شاسی یا شماره موتور را حک می‌‌کنند و با این روش خودروی تصادفی را به عنوان خودروی سالم می‌فروشند.

متاسفانه تشخیص درست بودن شماره شاسی یا شماره موتور برای افرادی که تخصصی در این زمینه ندارند غیرممکن است و تنها کارشناسان در این حوزه قادر به تشخیص خواهند بود. در اغلب این موارد، خودروها به صورت وکالتی توسط کلاهبرداران فروخته می‌شود و خریدار تنها هنگام تعویض پلاک متوجه واقعیت ماجرا خواهد شد.

این در حالی است که در صورت شناسایی خودرو توسط قانون و برای طی مراحل قانونی توقیف خواهد شد.

6- فروش خودرو به صورت اقساطی

فروش خودرو به صورت اقساطی یکی دیگر از ترفندهای مورد استفاده توسط کلاهبرداران است که متاسفانه توسط شرکت‌هایی که هیج مجوز قانونی برای فروش خودرو نداشته صورت می‌گیرد.

این نوع شرکت‌ها با انتشار آگهی در تعدادی از روزنامه‌ها و سایت‌ها مبنی بر فروش خودرو به صورت اقساطی خریداران بسیاری را جذب کرده و پس از دریافت مبلغ قابل توجهی از خریداران، هیچ خودرویی به آن‌ها تحویل نداده و درواقع کلاهبرداری می‌کنند.

 

چند نکته مهم هنگام خرید و فروش خودرو

-برای خرید خودرو و یا اصولا برای هر معامله با رقم بالای چند میلیون حتما از نشانی دقیق فروشنده اطمینان حاصل کنید (نشانی منزل و محل کار فروشنده را در قولنامه قید کنید. نشانی که محرز باشد. نشانی از روی قبوض آب، برق، تلفن و ... قابل اثبات می باشد.( بخصوص وقتی از سایت اینترنتی و یا اگهی روزنامه قصد خرید خودرو دارید) حتما از فروشنده یک شماره تلفن ثابت داشته باشید.

-هیچگاه به کپی شناسنامه و یا کارت ملی اطمینان نکنید و حتما اصل این مدارک را رویت کنید

-به هیچ وجه با شخصی که سند خودرو به نام وی نیست معامله نکنید.

-به مفاد قولنامه یا مبایعه نامه که در دفترخانه تنظیم می شود توجه کنید. کلماتی وجود دارد که شما شاید معنی آن را ندانید مثل غبن فاحش( به معنای ایراد فاحش) سلب و واگذاری خیارات ( به معنای اینکه حق هرگونه اعتراض را در آینده ندارید و .... ( در این قسمت اگر رعایت نکنید به لحاظ قانونی هم سرتان کلاه خواهد رفت )

-برای ارزیابی خودرو حتما با یک کارشناس ماهر هماهنگ کنید.

-شماره بدنه و موتور را با کارت خودرو تطبیق دهید.

-در صورت پایین بودن قیمت خودرو حتما شک کنید.