Last Updated:
استعلام خلافی خودرو با کد ملی

استعلام خلافی خودرو با کد ملی

فرمون

استعلام خلافی و مشاهده جریمه رانندگی همیشه دغدغه رانندگان بوده است. از میان تمام روشهای موجود برای استعلام خلافی شاید روشهای آنلاین با توجه به آسانی این روشها، بیشتر از سایر روشها مورد استقبال رانندگان است. در ادامه روشهای مختلف استعلام خلافی با کد ملی را توضیح می دهیم.

آیا راهی برای استعلام خلافی خودرو با کد ملی وجود دارد؟

در برخی از روشهای موجود برای استعلام خلافی و مشاهده خلافی ماشین بایستی کد vin یا شماره بارکد پستی 8 یا 9 رقمی خودرو را که در کارت ماشین درج شده است را داشته باشید اما در حال حاضر روشهای آنلاینی مانند استعلام خلافی با فرمون وجود دارند که می توانید با کد ملی، شماره پلاک و شماره موبایل مالک وسیله نقلیه، استعلام خلافی با کد ملی بگیرید.

در تغییراتی که اخیرا در سامانه راهور صورت گرفته است؛ استعلام خلافی خودرو با کد ملی مالک امکان پذیر است و پیش از آن باید در سامانه سخا ثبت نام کنید.

سامانه سخا به آدرس sakha.epolice.ir سامانه خدمات الکترونیکی انتظامی است و از این پس برای تعویض پلاک و استعلام خلافی خودرو نیاز است در این سامانه حساب کاربری داشته باشید. همچنین برای مشاهده خلافی خودرو هر فرد تنها می تواند با استفاده از بارکد کارت خودرو، خلافی ماشین خود را استعلام کند و امکان استعلام خلافی خودرو سایرین وجود ندارد. برای موتور و استعلام خلافی موتور و تعویض پلاک موتور نیز به همین منوال است.

برای ثبت نام در سامانه سخا، نیاز به اطلاعات مالک خودرو است. اطلاعات لازم جهت ثبت نام در سخا شامل این موارد است:

کد ملی
خط تلفن همراه به نام مالک خودرو
بارکد درج شده در کارت خودرو

ثبت نام بسیار ساده بوده و پس از انتخاب رمز عبور می توانید وارد سامانه سخا شوید و استعلام خلافی بگیرید.

در تصویر بالا شماره بارکد پستی در کارت ماشین های جدید و قدیم را می بینید. کد VIN نیز شماره‌ ۱۷ رقمی پشت کارت خودرو است که با IR شروع می‌شود. در هنگام وارد کردن کد VIN دقت کنید که حتما اعداد را به زبان انگلیسی و حروف لاتین را به صورت بزرگ وارد کنید.

به غیر از کارت ماشین در برگه سبز خودرو نیز می توانید کد VIN را پیدا کنید. بنابراین اگر کارت ماشین خود را گم کرده اید و یا در حال حاضر امکان دسترسی به آن را ندارید برای استعلام خلافی از کد VIN مندرج در برگه سبز خودرو استفاده کنید.

از چه روشهایی با استفاده از VIN می توان خلافی گرفت؟

از سایت راهور می توانید با استفاده از بارکدپستی مندرج در پشت کارت ماشین خلافی گرفت.
از کلیه اپلیکیشن ها و سایتهای استعلام خلافی مثل فرمون و باتهای تلگرام استعلام خلافی با استفاده از کد ملی، شماره پلاک و شماره تلفن همراه مالک انجام می شود.
از طریق ارسال پیامک به سامانه    ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ راهور تنها با کد VIN می توان خلافی گرفت.
از روش استعلام با کد  USSD تنها با کد VIN می توان خلافی گرفت.
در تماس تلفنی با سامانه راهور با شماره پلاک می توان خلافی گرفت.

در سایت فرمون ضمن اینکه تمامی روشهای استعلام خلافی را توضیح داده ایم یک ابزار برای استعلام خلافی آنلاین نیز قرار داده ایم. برای استعلام خلافی آنلاین در فرمون اینجا کلیک کنید.

اگر در برنامه فرمون تنها یکبار خلافی گرفته باشید می توانید در دفعات بعدی با استفاده از شماره پلاک خود خلافی بگیرید. جهت استعلام خلافی با پلاک به این مطلب مراجعه کنید.

بهترین روش استعلام خلافی کدام است؟

از میان روشهای بالا به جرات می توان گفت بهترین راه برای استعلام خلافی برنامه و سایت فرمون است. فرمون در دو نسخه اندروید و تحت وب تهیه شده است. با یکبار وارد کردن کدملی، شماره پلاک و شماره تلفن همراه مالک خودرو و ساخت پروفایل کاربری در برنامه فرمون دیگر نیازی به وارد کردن مجدد این اطلاعات برای استعلام مجدد خلافی ماشین نخواهید داشت چراکه کلیه اطلاعات لازم برای استعلام خلافی ذخیره می شود. ضمن اینکه امکان حفظ سوابق خلافی و سوابق پرداخت ها را دارد و هر زمان که نیاز داشته باشید می توانید سوابق استعلام خلافی خودرو با کدملی را مشاهده کنید.